تبیان، دستیار زندگی
روز جمعه با ورود موفقیت آمیز کاوشگر چین به مدار قمر زمین، ترافیک ماه افزایش یافت. اگر این مأموریت موفقیت آمیز باشد چین نیز به عنوان یکی از 3 کشوری که روی سطح ماه فرود آمده اند به اتحاد جماهیر سابق و ایالات متحده ملحق می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترافیک روی ماه!


روز جمعه با ورود موفقیت آمیز کاوشگر چین به مدار قمر زمین، ترافیک ماه افزایش یافت. اگر این مأموریت موفقیت آمیز باشد چین نیز به عنوان یکی از 3 کشوری که روی سطح ماه فرود آمده اند به اتحاد جماهیر سابق و ایالات متحده ملحق می شود.

از زمان سفر انسان به ماه در دهه 60، ماه هدفی برای سفرهای فضایی نبوده است اما طی چند سال گذشته با موفقیت مدارگر موفق ماه ژاپن این مسئله تغییر کرد، اکنون نیز چین در آستانه محلق شدن به دو کشور دیگری است که در سطح ماه فرود آمده اند.

ترافیک روی ماه!

چین کاوشگر خود را روز دوشنبه هفته گذشته از مرکز ماهواره شیچانگ روی موشک حامل لانگ مارچ به فضا پرتاب کرد. حاملهای لانگ مارچ موشکهای طراحی و ساخته شده توسط چین هستند.

کاوشگر چین با نام چانگ ئه – 3 پس از یک سفر 112 روزه وارد ماه شد و پس از آغاز ضربات متغیر به موتورها طی 361 ثانیه در مدار ماه با 100 کیلومتر ارتفاع قرار گرفت. احتراق موتورها موجب می شود که این کاوشگر در حالت کاهش سرعت قرار گیرد تا از واژگون شدن روی سطح ماه جلوگیری شود. چانگ ئه – 3 درحال حاضر در مدار ماه است تا ماه نورد چین را با یک فرود آرام روی سطح ماه قرار دهد.

این ماه نورد با نام یوتو  (خرگوش سبز یشمی) که وامدار اسطوره شناسی چینی است پرتاب شد. چینی‌ها از قدیم الایام معتقد بودند خرگوشی در کره ماه زندگی می کند. آنها این خرگوش را «خرگوش یشمی» یا خرگوش ماه می‌نامیدند و می گفتند قادرند آن را در زمان درخشش هلال کامل ماه ببینند.

ترافیک روی ماه!

این اندیشه تا زمانی که بررسی های آپولولو ثابت کرد در کره ماه هیچ خرگوشی زندگی نمی کند وجود داشت اما این بررسی ها هرگز نتوانست تصویر خوشبختی و سعادتی را که چینی ها در اذهان خود نسبت به این اعتقاد قدیمی پرورش داده بودند ، از ذهن آنان پاک کند.

کارشناسان امیدوارند که یوتو در ماه جاری میلادی روی سطح ماه فرود آید و زمانی که به آنجا رسید سطح ماه را در جستجوی یافتن منابع طبیعی جستجو کند.

سایر کشورها کاوشهای خود را در سطح ماه در سال 1976 متوقف کردند. کاوشگر چانگ ئه -3 و یوتو پیشرو برخی از طرحهای فرازمینی چین در آینده هستند. چین پیش از این از طرحهای خود برای ساخت و تسخیر یک ایستگاه فضایی تا سال 2020 خبر داده است، اگر این مأموریت موفقیت آمیز باشد چین در آینده یک فضانورد انسانی روی سطح ماه فرود می آورد.

ماه‌نورد خرگوش یشمی با استفاده از صفحات خورشیدی انرژی خود را از خورشید به دست می‌آورد. این ماه نورد بررسی‌هایی علمی از سطح کره ماه خواهد داشت و تصاویری سه بعدی به زمین ارسال خواهد کرد

چین از اواخر ماه جاری تلاش می کند یوتو را در خلیج رنگین کمانها فرود آورد. این منطقه فرود یک زمینی از گدازه های آتشفشانی است که در ربع چپ بالایی در سمت نزدیک ماه به زمین قرار دارد.

چون یک برج دیدبانی کنترل ترافیک، این کاوشگر دارای حسگر تشخیص زمین است که اطلاعات را به رایانه هدایت در زمان واقعی منتقل می کند، موشکی که توسط یک رایانه کنترل می شود فشار خود را در تلاش برای هدایت ماه نورد کاهش یا افزایش می دهد تا از فرود آن روی سطح ناهموار جلوگیری به عمل آید.

ترافیک روی ماه!

ماه‌نورد خرگوش یشمی با استفاده از صفحات خورشیدی انرژی خود را از خورشید به دست می‌آورد. این ماه نورد بررسی‌هایی علمی از سطح کره ماه خواهد داشت و تصاویری سه بعدی به زمین ارسال خواهد کرد.

نخستین کاوشگر چینی به نام " چانگ ئی- یک " در سال 2007 میلادی در چارچوب برنامه ملی اکتشاف قمر طبیعی زمین ( ماه)  به فضا پرتاب شد و به محققان چینی فرصت داد نخستین نقشه حرارتی ماه را تهیه کنند؛ در مارس 2009 میلادی این کاوشگر با سطح ماه برخورد کرد و از بین رفت.

اول اکتبر 2010 میلادی کاوشگر " چانگ ئی- دو " برای جمع آوری اطلاعات لازم برای فرود کاوشگرهای "  چانگ ئی- سه و  چانگ ئی- چهار بر سطح ماه، به فضا پرتاب شد.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

جهانگردی پرماجرای مریخ نورد کنجکاوی

ماهواره های ایرانی

تصاویر جدید از یک سیارک