تبیان، دستیار زندگی
وزیر دادگستری با بیان این که اگر بنا باشد در جامعه با فساد مبارزه کنیم باید صادق باشیم، گفت: به طور مثال صدا و سیما اخبار گزینشی پخش می کند و بخش مثبت خبر را اعلام می کند اما بخش منفی آن را پوشش نمی دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اظهارات وزیر دادگستری به کارت زرد مجلسی ها


وزیر دادگستری با بیان این که اگر بنا باشد در جامعه با فساد مبارزه کنیم باید صادق باشیم، گفت: به طور مثال صدا و سیما اخبار گزینشی پخش می کند و بخش مثبت خبر را اعلام می کند اما بخش منفی آن را پوشش نمی دهد.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در برنامه این هفته پایش به مناسبت روز جهانی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت دادگستری مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

وزیر اقتصاد،نوبخت

وی ادامه داد: مردم از مبارزه با فساد اقتصادی راضی نیستند و خود ما هم راضی نیستیم و عوارض فساد در جامعه وجود دارد. رهبری سال 1380 فرمان 8 ماده ای را صادر کردند و قانون ارتقا سلامت اداری سال 87 تصویب شده است و برای مبارزه با فساد باید قانون داشته باشیم و با اصرار فراوان این قانون تصویب شده است.

وزیر دادگستری تاکید کرد: اگر خود مسیر درست نباشد با هدف فاصله می گیریم و باید این موضوع را شناسایی کرد.

پورمحمدی ادامه داد: رفتار عمومی جامعه می تواند مانع فساد، خنثی و تاثیرگذار و محرک باشد و اگر جامعه ای انضباط نداشته باشد و وفای به عهد نداشته باشد و حقوق دیگران را رعایت نکند و نسبت به مزیت ها خلاف عمل کند محرک فساد است و دردسر آفرین است.

وزیر دادگستری با اشاره به قرعه کشی جام جهانی گفت: لیونل مسی تعبیر بدی نسبت به جامعه ما داشت که متاسفانه این مسائل سانسور می شود و باید حقیقت را گفت.

پورمحمدی تاکید کرد: از وزیر اقتصاد در مجلس درباره بانک مرکز سوال می پرسند در صورتی که عملکرد رئیس بانک مرکزی به وزیر اقتصاد ارتباطی ندارد و در مجلس به وزیر کارت زرد می دهیم. چرا این اتفاق رخ می دهد و حاضریم به وزیری که 3 ماه آمده است کارت زرد بی دلیل می دهیم که می تواند شبهه جدیدی در داوری ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد در جامعه با فساد مبارزه کنیم باید صادق باشیم و به طور مثال صدا و سیما اخبار گزینشی پخش می کند و بخش مثبت خبر را اعلام می کند اما بخش منفی آن را پوشش نمی دهد.

وزی دادگستری با بیان این که اگر حاضر شدیم اشکالات خودمان را ببینیم و به رفع آنها اقدام کنیم و صادقانه این کار را انجام دهیم اعتماد باز میگردد، گفت: رئیس جمهور در روزهای اول گفتند که سعی کنیم با مردم صادق باشیم و باید همینگونه باشیم و احتمال دارد مردم از گزارش هایی که ارائه می شوند مایوس شوند اما سانسور گزارش ها سودی ندارد.

وی با بیان این که رئیس جمهور به رعایت قانون هم تاکید دارند، گفت: در اول دولت دیدیم که ساعت اداری غیر قانونی است و خلاف قانون هایی بوده است که دولت مطرح کرده است. همچنین دولت بر انضباط تاکید دارد و این ها پیام های دقیقی دارد.

پورمحمدی تاکید کرد: از وزیر اقتصاد در مجلس درباره بانک مرکز سوال می پرسند در صورتی که عملکرد رئیس بانک مرکزی به وزیر اقتصاد ارتباطی ندارد و در مجلس به وزیر کارت زرد می دهیم. چرا این اتفاق رخ می دهد و حاضریم به وزیری که 3 ماه آمده است کارت زرد بی دلیل می دهیم که می تواند شبهه جدیدی در داوری ایجاد می کند

وی افزود: دولت لایحه بودجه را با زمان کمی که در اختیار داشت به مجلس ارائه کرد اما اصرار داشتیم بودجه سر وقت داده شود و پنهان کاری در بودجه نباشد. خیلی سعی کردیم که بودجه واقعی را تدوین کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: هم اکنون آمار تورم 36 درصد است و این که خوشبینانه به مردم می گوییم سال آینده کاهش می یابد و به 25 درصد می رسد و صادقانه عمل می کنیم.

پورمحمدی گفت: یکی از دغدغه های مردم فساد است و باید با دقت با آن برخورد شود. هم اکنون دو مقام نظارتی عالی در دولت حضور دارند و بررسی کرده ایم که برای مبارزه با فساد به قانون عمل کنیم و دولت الکترونیک را با جدیت پیگیری کنیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: اگر اجرای دقیق قانون و دولت الکترونیک رعایت شود 80 درصد فسادها کاهش می باید.

پورمحمدی

پورمحمدی با بیان این که در نظام مالیاتی حریم و مرزی در زندگی خصوصی پیشرفته ترین مجامع وجود ندارد و سخت ترین مجازات ها برای متخلفین مالیاتی است و ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم و پنهان بودن ها و فعالیت های زیر میزی همه فضای اجرایی و اجتماعی و فرهنگی جامعه را آسیب پذیر کرده است.

وی ادامه داد: اگر جلوی فساد را بگیریم تورم مهار می شود و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و تصمیم بد گرفتن نیز فساد است و مسئولان وظیفه دارند با پایبندی به قانون تصمیم خوبی بگیرند.

وزیر دادگستری درباره برخورد با پرونده دانه درشت ها تاکید کرد: امنیتاز اهمیت بالایی برخوردار است و اساس کار امنیت است و اگر امنیت جامعه ای مختل شد کار جامعه به هم میریزد. معمولا پرونده های ناامنی پیچیده نیست و به سرعت باندهای نا امنی پیدا می شوند. اما پرونده فساد اقتصادی بسیار سخت است و افراد صاحب نفوذ تمام ظواهر را درست کردند و مقابله با آهنا سخت است.

وی تصریح کرد: اوباما در 1+5 صریح می گوید ایران حق غنی سازی دارد ولی می گوید حواسمان را جمع کردیم که هیچ جا از حق هسته ای سخن نگوییم تا مسئله حقوقی رعایت شود و حقوق شکن بزرگ دنیا قانون دان است.

پورمحمدی افزود: باید قوانین دسته بندی شوند تا بتوانیم جلوی راه های فرار را بگیریم و باید نقاط کور و راه فرار شناسایی شود. خوشبختانه در قانون ارتقا سلامت اداری اتفاق خوبی رخ داده است و محرومیت های اجتماعی به افراد تعلق می گیرد.

وزیر دادگستری گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال های اخیر تضعیف شده است و قرار است جلسات آن به صورت منظم برگزار شود و دوشنبه نیز قرار است شرکت شود و مهم است سیاست های مشخص را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد در جامعه با فساد مبارزه کنیم باید صادق باشیم و به طور مثال صدا و سیما اخبار گزینشی پخش می کند و بخش مثبت خبر را اعلام می کند اما بخش منفی آن را پوشش نمی دهد

وی درباره سرنوشت پرونده های تحقیق و تفحص مجلس گفت: سال 91، 9 میلیون و 800 هزار پرونده در قوه قضائیه و 3 میلیون پرونده در شورای حل اختلاف داشته ایم. حدود 8 پرونده یکه در چرخش است و این حجم پرونده زیاد است.

وی افزود: به طور مثال کمیسیون اصل 90 پرونده ای را به قوه قضائیه ارسال می کند و باید این پرونده با دقت بررسی شود و با حجم پرونده ها قادر به بررسی نیستیم. اما پرونده های بزرگ زمان زیادی برای بررسی می برد و به طور مثال برای پرونده اختلاس تعداد زیادی فعالیت کردند و برای بیش از 100 نفر حکم صادر شده است.

پورمحمدی با بیان این که باید بستر فساد را کاهش دهیم، گفت: اجازه ندهیم که من وزیر با گرفتن سمت تخلف کنم.

وزیر دادگستری گفت: یکی از مشکلات عمده ما دلالان هستند و در پرونده های بزرگ دلالان حضور دارند.

گزارش: اخباریه
بخش حقوق تبیان