تبیان، دستیار زندگی
كسى كه انتظار قیام مصلح جهانى را دارد در واقع، انتظار انقلاب و تحولى را دارد كه وسیع‌ترین و اساسى‌ترین انقلاب‌هاى انسانى در طول تاریخ بشر است. انقلابى كه همه شؤون زندگى انسان‌ها را شامل مى‌شود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار راستین

انتظار

انتظار فرج از آن جهت مورد تأكید و توصیه اهل‏بیت (علیهم‏السلام) قرار گرفته است كه در انسان منتظِر امید به آینده ایجاد خواهد كرد و همین امید، نقش بزرگی را در سعی و كوشش ایفا می‏كند. امیر مۆمنان و امام عارفان (علیه‏السلام) توصیه می‏فرمایند كه انتظار فرج و گشایش از جانب خدا داشته باشید و از رحمت او ناامید نباشید كه محبوب‏ترین اعمال نزد خدای (عزّ وجلّ) انتظار فرج و گشایش است: «انتظروا الفرج ولا تیأسوا من روْح الله، فإنّ أحبّ الأعمال إلی الله عزّ وجلّ إنتظار الفرج»1

سید ساجدان (علیه‏السلام) می‏فرماید: انتظار فرج داشتن خود از بزرگترین فرج‏هاست: «انتظار الفرج من أعظم الفرج»2

كسى كه انتظار قیام مصلح جهانى را دارد در واقع، انتظار انقلاب وتحولى را دارد كه وسیع ترین و اساسى ترین انقلاب هاى انسانى در طول تاریخ بشر است.انقلابى كه همه شۆون زندگى انسان ها را شامل مى شود . انتظار، همیشه از دو عنصر نفى و اثبات تشكیل می شود، یعنى ناراحتى از وضع موجود، وعشق وعلاقه به وضعیت بهتر . پس كسانى كه در انتظارند، اگر در ادعاى خود صادق باشند، باید این اَثار در اَن ها اَشكار شود.3

1) خودسازى فردى‏

حكومت جهانى مهدى قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانى است كه بتوانند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعى را در جهان بدوش بكشند؛ و این در درجه اوّل محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهى و آمادگى روحى و فكرى براى همكارى در پیاده كردن آن برنامه عظیم است؛ تنگ نظرى‏ها، كوته بینیها، كج فكریها، حسادتها، اختلافات كودكانه و نابخردانه، و بطور كلّى هر گونه نفاق و پراكندگى با موقعیّت منتظران واقعى سازگار نیست.

نكته مهم اینجاست كه منتظر واقعى براى چنان برنامه مهمّى هرگز نمى‏تواند نقش تماشاچى را داشته باشد؛ باید حتماً در صف اصلاح طلبان واقعى قرار گیرد.

ایمان به نتایج و عاقبت این تحوّل هرگز به او اجازه نمى‏دهد كه در صف مخالفان باشد و قرار گرفتن در صف موافقان نیز محتاج به داشتن اعمالى پاك و روحى پاكتر، برخوردارى از شهامت و آگاهى كافى است.

من اگر ناپاك و آلوده‏ام چگونه مى‏توانم منتظر تحوّل و انقلابى باشم كه شعله اوّلش دامان مرا مى‏گیرد!

من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممكن است در انتظار كسى بنشینم كه طعمه شمشیرش خون ستمگران است و من اگر فاسد و نادرستم چگونه مى‏توانم در انتظار نظامى كه افراد فاسد و نادرست در آن هیچ گونه نقشى ندارند، بلكه مطرود و منفور خواهند بود، روزشمارى كنم!

در یك میدان وسیع مبارزه دستجمعى هیچ فردى نمى‏تواند از حال دیگران غافل بماند؛ بلكه موظّف است هر نقطه ضعفى را در هر كجا ببیند اصلاح كند؛ و هر موضع آسیب پذیرى را ترمیم نماید؛ و هر قسمت ضعیف و ناتوانى را تقویت كند؛ زیرا بدون شركت فعّالانه و هماهنگ تمام مبارزین، پیاده كردن چنان برنامه‏اى امكان‏پذیر نیست

آیا این انتظار براى تصفیه روح و فكر و شستشوى جسم و جان من از لوث آلودگیها كافى نیست!

ارتشى كه در انتظار جهاد آزادی‌بخش به سر مى‏برد، حتماً به حالت آماده باش كامل در مى‏آید؛ سلاحى كه براى چنین میدان نبردى شایسته است به دست مى‏آورد؛ سلاحهاى موجود را اصلاح مى‏كند؛ سنگرهاى لازم را مى‏سازد؛ آمادگى رزمى نفرات خود را بالا مى‏برد؛ روحیه افراد خود را تقویت مى‏كند؛ و شعله عشق و شوق براى چنان مبارزه‏اى را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه مى‏دارد؛ ارتشى كه داراى چنین آمادگى نیست هرگز در انتظار به سر نمى‏برد و اگر بگوید دروغ مى‏گوید؛ انتظار یك مصلح جهانى به معنى آماده باش كامل فكرى و اخلاقى، مادّى و معنوى، براى اصلاح همه جهان است.

فكر كنید چنین آماده باشى چقدر سازنده است! اصلاح تمام روى زمین و پایان دادن به همه مظالم و نابسامانیها شوخى نیست! كار ساده‏اى نمى‏تواند باشد! آماده باش براى چنین هدف بزرگى باید متناسب با آن باشد؛ یعنى باید به وسعت و عمق آن باشد.

براى تحقّق بخشیدن به چنین انقلابى مردانى بسیار بزرگ و مصمّم و بسیار نیرومند و شكست‏ناپذیر، فوق العاده، پاك و بلند نظر، كاملًا آماده و داراى بینش عمیق، لازم است؛ و خودسازى براى چنین هدفى مستلزم به كار بستن عمیق‏ترین برنامه‏هاى اخلاقى و فكرى و اجتماعى است؛ این است معنى انتظار واقعى؛ آیا هیچ كس مى‏تواند بگوید چنین انتظارى سازنده نیست!

انتظار

2) خودیاری هاى اجتماعى‏

منتظران راستین در عین حال، وظیفه دارند كه علاوه بر اصلاح خویش، در اصلاح دیگران نیز بكوشند؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینى كه انتظارش را مى‏كشند یك برنامه فردى نیست؛ برنامه‏اى است كه تمام عناصر تحوّل باید در آن شركت جوید؛ باید كار به صورت دستجمعى و همگانى باشد؛ كوششها و تلاشها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد كه انتظار آن را دارند.

در یك میدان وسیع مبارزه دستجمعى هیچ فردى نمى‏تواند از حال دیگران غافل بماند؛ بلكه موظّف است هر نقطه ضعفى را در هر كجا ببیند اصلاح كند؛ و هر موضع آسیب پذیرى را ترمیم نماید؛ و هر قسمت ضعیف و ناتوانى را تقویت كند؛ زیرا بدون شركت فعّالانه و هماهنگ تمام مبارزین، پیاده كردن چنان برنامه‏اى امكان‏پذیر نیست.

بنابراین منتظران واقعى علاوه بر این كه به اصلاح خویش‏مى‏كوشند، وظیفه خود مى‏دانند كه دیگران را نیز اصلاح كنند. این است اثر سازنده دیگر براى انتظار قیام یك مصلح جهانى! و این است فلسفه آنهمه افتخارات و فضیلتها كه براى منتظران راستین شمرده شده است.

3) حل نشدن در فساد محیط

هنگامى كه فساد فراگیر مى‏شود، و اكثریّت و یا جمع كثیرى را به آلودگى مى‏كشاند، گاهى افراد پاك در یك بن بست سخت روانى قرار مى‏گیرند، بن بستى كه از یأس از اصلاحات سرچشمه مى‏گیرد. گاهى آنها فكر مى‏كنند، كار از كار گذشته و دیگر امیدى براى اصلاح نیست، و تلاش و كوشش براى پاك نگهداشتن خویش بیهوده است؛ این نومیدى و یأس ممكن است آنها را تدریجاً به سوى فساد و همرنگى با محیط بكشاند، و نتوانند خود را به صورت یك اقلّیّت‏صالح در برابر اكثریّت ناسالم حفظ كنند، و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوایى بدانند.

تنها چیزى كه مى‏تواند در آنها روح امید بدمد و به مقاومت و خویشتن دارى دعوت كند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند، امید به اصلاح نهایى است؛ تنها در این صورت است كه آنها دست از تلاش و كوشش براى حفظ پاكى خویش و حتّى براى اصلاح دگران بر نخواهند داشت.

حكومت جهانى مهدى قبل از هر چیز نیازمند به عناصر آماده و با ارزش انسانى است كه بتوانند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعى را در جهان بدوش بكشند؛ و این در درجه اوّل محتاج به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهى و آمادگى روحى و فكرى براى همكارى در پیاده كردن آن برنامه عظیم است؛ تنگ نظرى‏ها، كوته بینیها، كج فكریها، حسادتها، اختلافات كودكانه و نابخردانه، و بطور كلّى هر گونه نفاق و پراكندگى با موقعیّت منتظران واقعى سازگار نیست

و اگر مى‏بینیم در دستورات اسلامى یأس از آمرزش. یكى از بزرگترین گناهان شمرده شده است و ممكن است افراد ناوارد، تعجّب كنند كه چرا یأس از رحمت خدا این قدر مهم تلقى شده- مهمتر از بسیارى از گناهان- فلسفه‏اش در حقیقت همین است كه گناهكار مأیوس از رحمت، هیچ دلیلى نمى‏بیند كه به فكر جبران بیفتد و یا لااقل دست از ادامه گناه بردارد، و منطق او این است:  «آب از سر من گذشته است، چه یك قامت چه صد قامت- من كه رسواى جهانم غم دنیا هیچ است- بالاتر از سیاهى، رنگ دگر نباشد؛ آخرش جهنّم است من كه هم اكنون آن را براى خود خریده‏ام؛ دیگر از چه چیز مى‏ترسم!»

امّا هنگامى كه روزنه امید براى او گشوده شود، امید به عفو پروردگار و امید به تغییر وضع موجود، نقطه عطفى در زندگى او پیدا مى‏شود و چه بسیار او را به توقّف كردن در مسیر گناه و بازگشت به سوى پاكى و اصلاح دعوت مى‏نماید.

به همین دلیل، امید را مى‏توان همواره به عنوان یك عامل مۆثّر تربیتى در مورد افراد فاسد شناخت؛ همچنین افراد صالحى كه در محیطهاى فاسد گرفتارند، بدون امید نمى‏توانند خویشتن را حفظ كنند. بنابراین تحقّق این انقلاب جهانى بدون یك ایمان مستحكم، كه هر گونه ضعف و زبونى و ناتوانى را دور سازند و بدون اعمال صالحى كه‏  راه را براى اصلاح جهان بگشاید، امكان‏پذیر نیست و آنها كه در انتظار چنین برنامه‏اى هستند، هم باید سطح آگاهى و ایمان خود را بالا ببرند و هم در اصلاح خویش و اعمال خود بكوشند. تنها چنین كسانى هستند كه مى‏توانند نوید زندگى در حكومت او به خود دهند، نه آنها كه با ظلم و ستم همكارى دارند!و نه آنها كه از ایمان و عمل صالح بیگانه‏اند! نه افراد ترسو و زبونى كه بر اثر ضعف ایمان از همه چیز حتّى از سایه خود مى‏ترسند! و نه افراد سست و بیحال و بیكاره‏اى كه دست روى دست گذارده و در برابر مفاسد محیط زندگى و جامعه شان سكوت اختیار كرده و كمترین تلاشى در راه مبارزه با فساد ندارند. آرى انتظار راستین این است!4

پی نوشت ها:

1.       بحار الانوار، ج 52، ص 123.

2.       همان، ص 122.

3.       سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى ص 211. ،

4.       حکومت جهانی مهدی، آیت الله مکارم شیرازی

       فاطمه زین الدینی  

بخش مهدویت تبیان


مطالب مرتبط:

جوان و انتظار یار!

هدف از انتظار!

فضیلت انتظار موعود!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.