تبیان، دستیار زندگی
جنگل اولنگ در فاصلۀ 85 کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل‌های ابر و قطری قرار دارد و از شمال به جنگل­‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضۀ آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به جنگل یخ‌ها
جنگل اولنگ


جنگل اولنگ در فاصله 85 کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل‌های ابر و قطری قرار دارد و از شمال به جنگل‌‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضه آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود.

منطقه‌ی سمنان، از نظر توپوگرافی نیز بخش زیادی از عرصه به‌صورت تپه ماهور با شیب متوسط و پستی و بلندی‌های زیادی بوده که در بخش‌‌های شمالی به آبریز دریای خزر در استان گلستان منتهی می‌شود.

ارتفاع این اراضی حدود 3100 تا 3200 متر از سطح دریاست و در واقع بر روی یال‌های جداکننده‌ی دو حوضه‌ی آبریز شمالی و جنوبی رشته کوه البرز شرقی در منطقه خیج شاهرود مستقر است.

جنگل اولنگ

اکتشاف معادن ذغال سنگ در برخی قسمت‌های جنگل به ایجاد جاده‌ی نسبتاً خوبی منجر شده که علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت از آن استقبال کرده‌اند.

اگرچه تخریب‌های ناشی از احداث جاده و بهره‌برداری از معادن ذغال‌سنگ لطمه جدی به منطقه وارد کرده اما هوای خنک و مناظر دیدنی و وجود راه مناسب آسفالت، این منطقه را به‌مکانی مناسب برای گردشگری تبدیل کرده است. در ایام تعطیل به‌خصوص از عصر روزهای پنج‌شنبه تا آخرین ساعات روز جمعه، شمار فراوانی از طبیعت‌گردان، که اکثریت آنها از اهالی شاهرود هستند، با نصب چادر‌های مسافرتی از چمن‌‌زارها، چشمه‌‌ها، جنگل‌های تنک منطقه و هوای مطبوع و دلنشین آن استفاده می‌کنند.

جنگل اولنگ

جاده‌ی احداثی امروزه علاوه بر نقش انتقال ذغال‌سنگ استخراجی از معادن منطقه برای ارتباط بین شهرهای شاهرود و رامیان هم‌چنین برای گردشگران استفاده می‌شود.

بر بالای بلندترین گردنه این منطقه، اداره‌ی راه و ترابری شاهرود ایستگاهی تأسیس کرده که کار حفاظت از راه و باز نگهداشتن آن را در هنگام برف و کولاک به عهده دارد. وجود این ایستگاه به‌عنوان تأسیسات حمایتی، می‌تواند در خدمت توسعه‌ی گردشگری منطقه استفاده شود.

منطقه اولنگ در حقیقت منطقه‌‌ای است که بین دو فرهنگ متفاوت واقع شده است. در آبریز جنوبی روستاهای شاهرود و در آبریز شمالی روستاهای رامیان قرار گرفته‌اند. شکل فرهنگی اهالی معدود باقی‌مانده در منطقه‌ی اولنگ با سادگی بیشتری همراه است و هنوز تکلفات شهری را در خود جا نداده است

براساس مطالعات هواشناسی، اقلیم منطقه جزء اقلیم‌‌های نیمه خشک مرطوب و در بخش شمالی اقلیم منطقه مرطوب سرد است. متوسط بارندگی سالیانه حدود 350 تا 400 میلی‌متر و در آبریز شمالی نیز تا 550 میلی‌متر برآورد شده است. میزان تبخیر و تعرق واقعی 700 میلی‌متر و میانگین درجه‌ی حرارت سالیانه نیز 12درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.

به استناد گزارش‌های هواشناسی، تعداد روزهای یخ‌بندان در منطقه 98 روز است. اغلب بارش منطقه در فصل زمستان(به صورت برف) و در فصل بهار به‌صورت باران است.

جنگل اولنگ

مهم‌ترین گونه‌های جانوری قابل مشاهده در منطقه شامل انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان هستند. شرایط جنگلی و امکان پناه گرفتن حیوانات شانس مشاهده‌ی بسیاری از حیوانات را برای گردشگران از میان برده است. افراد علاقه‌مند با تمهیدات خاص می‌توانند گونه‌های جانوری آن را مشاهده کنند.

منطقه اولنگ در حقیقت منطقه‌‌ای است که بین دو فرهنگ متفاوت واقع شده است. در آبریز جنوبی روستاهای شاهرود و در آبریز شمالی روستاهای رامیان قرار گرفته‌اند. شکل فرهنگی اهالی معدود باقی‌مانده در منطقه‌ی اولنگ با سادگی بیشتری همراه است و هنوز تکلفات شهری را در خود جا نداده است. آثاری از دست بافته‌ها در میان ساکنان گذشته جوزچال دیده می‌شود اما صنایع‌دستی به شکل پویا و در حال تولید وجود ندارد.

جنگل و ارتفاعات اولنگ بخشی از چشم‌انداز منطقه جنگلی شاهرود است که به علت وجود اقلیم مرطوب و خنک و نزدیکی به شاهرود، برای جلب گردشگران در فصل بهار، تابستان و پاییز قابل برنامه‌ریزی است.

جنگل اولنگ

از جمله جاذبه‌هایی که در مسیر بازدید این جنگل فرح‌بخش قرار دارد می‌توان به مجموعه تاریخی بسطام اشاره کرد که گنجینه‌ای از تاریخ، فرهنگ و تمدن منطقه شاهوار است. آرامگاه عارف نامی شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نو خرقان، آبشار تنگه داستان مجن و نیز موزه‌ی باستان‌شناسی، موزه‌ی حیات وحش و آثار تاریخی شهر شاهرود نظیر مسجد شیخ علی اکبر، مسجد جامع، بازار تاریخی، تکیه زنجیری، خانه یغمایی‌ها و... از جمله جاذبه‌های مسیر گردشگری جنگل اولنگ است.

در شهرهای شاهرود و بسطام اماکن اقامتی، پذیرایی و آژانس‌های گردشگری مناسبی وجود دارد که با بهره‌گیری از پرسنل، لیدرهای آموزش دیده و امکانات استاندارد به‌خوبی پذیرای گردشگران هستند.

دسترسی به شاهرود که در 400 کیلومتری شرق تهران به مشهد قرار دارد علاوه بر اتوبان، از طریق خطوط ریلی و هوایی نیز امکانپذیر است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: ایسنا