تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان در مبتلایان به آسم گفت: این مواد به مقدار زیاد در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، مصرف روزانه 3 تا 5 واحد میوه و 5 تا 7 واحد از سبزیجات تازه تأثیر بسزایی در بهبود علائم آسم دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهبود آسم با درمان‌های خانگی


یک متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان در مبتلایان به آسم گفت: این مواد به مقدار زیاد در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، مصرف روزانه 3 تا 5 واحد میوه و 5 تا 7 واحد از سبزیجات تازه تأثیر بسزایی در بهبود علائم آسم دارد.

آسم

آسم یک بیماری بسیار حساسیتی برونش‌های ریوی و التهاب مجاری هوایی است که در اثر مجموعه‌ای از عوامل مانند ژنتیک، ایمنولوژی و فاکتورهای محیطی به وجود می‌آید.

عدم درمان آسم سبب تهدید زندگی فرد می‌شود که به این وضعیت آسماتیکوس می‌گویند. زمینه پاتوفیزیولوژی آسم ریوی اولیه نامعلوم است. فاکتورهای تغذیه‌ای از قبیل رژیم مادر در طول بارداری، رژیم در طول نوزادی و نوجوانی و چاقی در دوران جوانی و بزرگسالی در ایجاد آسم دخیل‌اند.

علائم آسم ممکن است در اثر مواجهه  با آلرژن ها در غذاهایی مانند میگو، سولفیت‌ها، عطر سنبل هندی، برخی از ترکیبات گیاهی، عسل(در برخی افراد) و برگ توت‌فرنگی و چای‌های گیاهی تشدید شود.

از علائم عمومی آسم اصرار بر تنفس از راه دهان است که در بچه‌ها ممکن است سبب اختلال در شکل‌گیری و بد شکل شدن دهان شود. که در نتیجه آن گاز زدن به برخی غذاها مانند ساندویچ، میوه، سبزیجات مشکل می‌شود.

تغذیه درمانی در آسم:

اسیدهای چرب امگا- 3 و سویا سطوح لوکوترین‌ها را کاهش می‌دهند. لوکوترین‌ها سبب انقباض برونش ریوی می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها با محافظت از مجاری هوایی در برابر استرس اکسیداتیو، منیزیم و متیل‌گزانتین‌ها مانند کافئین نیز به علت شل کردن مجاری تنفسی و کاهش انقباضات شدید در درمان آسم موثرند. ویتامین D که یک ماده مغذی ضدعفونت است نیز ممکن است مفید باشد.

در برخی موارد برای استراحت دادن به برونش‌های ریوی و شل کردن آن‌ها داروهای ضدالتهابی داده می‌شود. اثرات جانبی این داروها شامل خشکی دهان و گلو، سرگیجه، تهوع، اسهال، افزایش گلوکز سرم، احتباس سدیم و هایپوکالمی می‌باشد.

دکتر سید علی کشاورز درباره ملاحظات تغذیه ای در آسم گفت: حذف غذاهای آلرژی‌زا به ویژه در کودکان موجب درمان آسم‌های ناشی از حساسیت دارویی می‌شود.

وی افزود: مصرف اسیدهای چرب غیراشباع در رژیم غذایی خصوصاً ماهی تأثیر به سزایی در بهبود آسم دارد.

این متخصص تغذیه رعایت رژیم غذایی کم نمک را در کاهش نشانه‌های آسم

موثر دانست و گفت: نمک طعام پاسخ راه‌های هوایی را افزایش داده و موجب افزایش حملات آسم می‌شود

دکتر کشاورز با تاکید بر مصرف روزانه 300 میلی‌گرم روغن ماهی در کودکان گفت: حذف مارگارین و روغن نباتی و مصرف حداقل دو تکه ماهی چرب (مانند سالمون) به بهبود آسم کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه رعایت رژیم غذایی کم نمک را در کاهش نشانه‌های آسم موثر دانست و گفت: نمک طعام پاسخ راه‌های هوایی را افزایش داده و موجب افزایش حملات آسم می‌شود.

وی با تاکید بر مصرف مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان در مبتلایان به آسم گفت: این مواد به مقدار زیاد در میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، مصرف روزانه 3 تا 5 واحد میوه و 5 تا 7 واحد از سبزیجات تازه تأثیر بسزایی در بهبود علائم آسم دارد.

کشاورز در پایان یادآور شد: مصرف منیزیم در بهبود آسم موثر است، این عنصر در آجیل و غلات کامل به وفور یافت می‌شود.

چند درمان خانگی موثر

کارشناسان روش‌های درمانی خانگی موثری برای بیماری آسم به افراد توصیه می‌کنند. مطالعات نشان داده است آسم یک بیماری مزمن در کودکان است و محققان در سراسر جهان برای کشف درمان‌های موثر برای این بیماری در تلاش هستند.

کارشناسان استرالیایی روش‌های درمانی خانگی مفیدی را برای این بیماری به افراد توصیه می‌کنند:

1- یک قاشق چای‌خوری عسل، پودر زنجبیل و فلفل سیاه یکی از راه‌های موثر مبارزه با آسم است.

2- همچنین افزودن عسل و روغن زیتون به شیر گرم می‌تواند به دفع حملات آسم کمک کند.

3- مصرف انجیر خشک نیز در درمان این بیماری بسیار موثر است.

4- نوشیدن نصف لیوان جوشانده شنبلیله همراه با آب زنجبیل یک روش درمانی طبیعی بسیار عالی برای این بیماری است.

5- یکی دیگر از راه‌های موثر برای درمان این بیماری استفاده از چای زنجبیل به همراه آب‌لیمو است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

سلامت نیوز

نخبگان

مطالب مرتبط:

تغذیه برای سلامت ریه

تغذیه و تنگی‌نفس

غذا در بـرابر آسم

نقش تغذیه در بهبود و تشدید بیماری آسم

ریه سالم‌تر با تغذیه بهتر

توصیه های تغذیه ای در آسم

تغذیه در بیماران مبتلا به ذات الریه

شیر مادر احتمال ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد

5 نکته‌ی غذایی برای مقابله با آلرژی

تغذیه در مبتلایان به آسم و آلرژی

غذاهای مفید برای بیماری COPD

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.