تبیان، دستیار زندگی
بعد از تصویب طرح جنجالی خانواده در سال 1390 باز هم قرار است یک طرح جنجالی دیگر در مجلس مطرح شود. انتشار یکی از مواد طرح جمعیت و تعالی خانواده که منجر به محدودیت استخدام دختران و زنان مجرد در بخش های دولتی و غیردولتی می شود، اعتراضات بسیاری را در پی داشته
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند نکته درباره یک طرح جنجالی!


بعد از تصویب طرح جنجالی خانواده در سال 1390 باز هم قرار است یک طرح جنجالی دیگر در مجلس مطرح شود. انتشار یکی از مواد طرح جمعیت و تعالی خانواده که منجر به محدودیت استخدام دختران و زنان مجرد در بخش های دولتی و غیردولتی می شود، اعتراضات بسیاری را در پی داشته است و مخالفان این طرح را تبعیض آمیز، مغایر با قانون اساسی و در تضاد با شایسته سالاری می دانند.

کار زنان

به گزارش تبیان، براساس ماده 9 طرح جمعیت و تعالی خانواده كه هم اكنون درمجلس شورای اسلامی در دست بررسی است در تمامی بخشهای دولتی و غیر دولتی اولویت استخدام به ترتیب دارای مردان دارای فرزند، مردان متاهل فاقد فرزند و سپس دارای فرزند خواهد بود و به کار گیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط صرفا در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است. از سوی دیگر در ماده 10این طرح آمده است 5 سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمان مدارس در تمام مقاطع تحصیلی نیز ممنوع خواهد بود و تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود.

طرح تبعیض آمیز و مخالفت ها

یکی از اولین کسانی که در برابر این طرح تبعیض آمیز که فشارهای روحی بسیاری بر دختران و زنان مجردی که با سعی و تلاش فراوان توانسته اند، در حرفه شان به جایگاه شایسته ای برسند، مخالفت کرد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بود. شهیندخت مولاوردی با انتقاد از ماده 9 طرح جمعیت و تعالی خانواده و گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری با برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مخالف است؛ بررسی های کارشناسی روی این بند در حال انجام است و بزودی نتایج آن در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

طرح استخدام نشدن زنان مجرد به عنوان اولویت دستگاهها نقض غرض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود. هدف از طرح جمعیت و تعالی خانواده، افزایش مشوق‌هایی برای تشکیل خانواده و آوردن فرزند است اما در ماده 9 تاکید بر برداشتن حق استخدام مجردها ابتدا برای زنان و سپس مردان شده است که این موضوع با هدف اصلی طرح تعالی خانواده در تناقض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود

بنا بر اظهارات معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، طرح استخدام نشدن زنان مجرد به عنوان اولویت دستگاهها نقض غرض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود. هدف از طرح جمعیت و تعالی خانواده، افزایش مشوق‌هایی برای تشکیل خانواده و آوردن فرزند است اما در ماده 9 تاکید بر برداشتن حق استخدام مجردها ابتدا برای زنان و سپس مردان شده است که این موضوع با هدف اصلی طرح تعالی خانواده در تناقض است و باید بررسیهای بیشتری روی آن انجام شود. ویادامه داد: کارشناسان معاونت زنان بررسی های لازم را روی ماده 9 و همچنین برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد انجام داده اند و نتایج آن بزودی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد.

مجلس

افتخاری: دختران مجرد شاغل، غالبا خودسرپرست هستند

لاله افتخاری نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از مخالفان پر و پا قرص محدودیت استخدام دختران و زنان مجرد در دستگاه ها است. وی ضمن ابراز مخالفت با این طرح در این خصوص اظهار کرده است: برخی از نمایندگان به این باور هستند که باید اولویت تسهیلات اشتغال، به مردان و پسران داده شود چون مردان اگر شغل نداشته باشند،  بستر ازدواج برایش فراهم نمی‌شود، اما به اعتقاد ما اجرای این طرح زمانی امکان‌پذیر است که شرایط ازدواج دختران کاملاً فراهم شده باشد؛ در صورتی که هم‌اکنون ما دختران زیادی داریم که خودسرپرست و بدسرپرست هستند و باید در اولویت استخدام باشند.

برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد مغایر با قانون اساسی است

مهناز بهمنی نمایندهء مجلس شورای اسلامی هم از دیگر مخالفان طرح توهین آمیز محدودیت استخدام زنان و دختران در بخش های دولتی و غیر دولتی است. وی  با اشاره به ماده 9 طرح تعالی خانواده اظهار داشته است: من مخالف با این موضوع هستم چرا که برداشتن حق استخدام براساس جنسیت مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی است و برای استخدام افراد باید مبنا شایسته سالاری باشد نه جنسیت، نه سن و یا تعاهل یا مجرد بودن افراد. وی افزود: در حال حاضر ما زنانی در ایران داریم که درعرصه بین المللی زبانزد هستند که برخی از آنها مجرد بوده و برخی از آنها ازدواج کرده اند اینها هیچ کدام نباید دلیلی برای استخدام افراد باشد.

برداشتن حق استخدام براساس جنسیت مغایر با قانون اساسی و حقوق شهروندی است و برای استخدام افراد باید مبنا شایسته سالاری باشد نه جنسیت، نه سن و یا تعاهل یا مجرد بودن افراد. وی افزود: در حال حاضر ما زنانی در ایران داریم که درعرصه بین المللی زبانزد هستند که برخی از آنها مجرد بوده و برخی از آنها ازدواج کرده اند اینها هیچ کدام نباید دلیلی برای استخدام افراد باشد

به گفته بهمنی اگر این طرح که در حال حاضر به امضای 50 نماینده رسیده است به تصویب برسد آسیب زیادی به روح و روان زنان وارد می شود ضمن آنکه ما را متهم به تبعیض جنسیتی می کنند. وی درباره اینکه آیا تصویب این طرح زمینه ای برای افزایش زنان و تشکیل خانواده می کند گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به افزایش انگیزه زنان برای ازدواج ندارد و قرار نیست با دادن یک امتیاز و یا گرفتن آن زنان را مجبور به کاری بکنیم که در آن برهه سنی علاقه ای به آن نداشته باشند. بهمنی ادامه داد: در حال حاضر ما زنانی داریم که مجرد هستند اما از لحاظ فعالیتهای شغلی بسیار بهتر از مردان کار می کنند قطعا اگر موضوع استخدام مطرح باشد اولویت با این افراد است حتی اگر مجرد باشند. اگر این ماده مورد تایید نمایندگان قرار بگیرد دختران در جامعه ما سرخورده می شوند و ما شاهد تنزل جایگاه زنان بوده و اندک فرصت شغلی که در اختیار آنها قرار داشته از زنان مجرد کشور گرفته می شود.

زنان سرپرست خانوار-کار زنان

ماده 9 طرح تعالی خانواده، زنان و دختران را بی حرمت می کند

دبیر ائتلاف اسلامی زنان هم از دیگر مخالفات ماده 9 طرح تعالی خانواده است. وی در این خصوص اظهار داشته است: برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد در ماده 9 طرح تعالی خانواده بی احترامی به حقوق آنها و در تعارض با قانون اساسی کشوری است که قانونگذار را به رفع تبعیض علیه زنان و ایجاد امکانات برای رشد و تعالی جایگاه انسانی موظف کرده است. توران ولی مراد با بیان اینکه به طور قطع نه تنها اجرای ماده 9، کمکی به تعالی خانواده و ازدیاد جمعیت نمی کند، بلکه زن را در خانواده و جامعه بی حرمت می کند، افزود: زن و مرد هر دو انسان و هر دو از  حق رای برخوردار هستند، چگونه است که برای ازدیاد جمعیت اجازه استخدام به زنان مجرد داده نمی شود. این موضوع خلاف قانون اساسی کشور است که به زن حق رای داده است. قانون اساسی سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان را به رفع تبعیض علیه زنان و زمینه سازی و ایجاد امکانات جهت رشد و تعالی و تقویت جایگاه انسانی آحاد ملت موظف کرده است اما این طرح در جهت تشدید و تقویت تبعیض علیه دختران و زنان است.

با نگاهی به اظهار نظرات مخالفان ماده 9 و 10 طرح جمعیت و تعالی خانواده می توان اینگونه نتیجه گرفته که اجرای این طرح نه تنها به تعالی خانواده نمی انجامد، بلکه حقوق زنان و دختران و همچنین اصل شایسته سالاری و یکسانی انسان ها را هم زیر سوال می برد و در نهایت اجرای این طرح، دختران و زنان را که یکی از قطب های خانواده هستند ، با آسیب های روانی و اجتماعی بسیاری روبرو می کند. در این میان رسانه ها و نمایندگان مجلس با جلوگیری از تصویب  این طرح ، زنان و دختران را از عوارض اجرای این طرح توهین امیر مصون نگه خواهند داشت.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان