تبیان، دستیار زندگی
پس از ساخت دو طرف پل نوبت می رسد به سه بعدی کردن پل که یکی از مهم ترین بخش های ساخت پل می باشد. باید به این نکته توجه داشت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه چهارم

اهداف: ساخت سه بعدی پل با بار متحرک و نحوه بار گذاری پل

وسایل مورد نیاز: کاتر، ماکارونی درشت و نازک، پلات، چسب نواری، چسب حرارتی، شیشه، یونولیت

پس از ساخت دو طرف پل نوبت می رسد به سه بعدی کردن پل که یکی از مهم ترین بخش های ساخت پل می باشد. باید به این نکته توجه داشت که اگر این قسمت با موفقّیت حاصل نشود باعث کج سه بعدی شدن والتهاما پلی کج داریم و این موضوع سبب می شود که پل ما هنگام عبور ربات از روی یا ماشین یا جسم متحرک از روی لنگر انداخته و باعث شکسته شدن پل گردد.

امّا روش هایی که به وسیله ی آن پل را سه بعدی می کنند به قرار زیر است:

1- روش عمود کردن دو شیشه نسبت به هم

 2- روش یونولیت

1-1- در روش اول به این گونه عمل می کنیم که دو شیشه را که به اندازه ای بزرگتر از اندازه پلات ما می باشد عمود بر هم قرار می دهیم به عنوان مثال: 1- شیشه را به دیوار می چسبانیم و شیشه دیگر را در کف دیوار قرار می دهیم سپس از تراز کردن شیشه ها مرحله ی بعد را آغاز می کنیم.

1-2- یک طرف سازه را به شبه ای که به دیوار چسبیده شده می چسبانیم (با چسب کاغذی که پس از اتمام کار دوباره آن را از شیشه رها کنیم.

شکل

1-3- پس از چسباندن یک طرف پل به وسیله خط کش ماکارونی را به اندازه ی عرض پل که طراح مشخص کرده، آماده می کنیم و از طرف همتل ها دو طرف پل را به هم می چسبانیم و باید این مرحله دقت کنیم که دو طرف سازه بر هم منطبق باشند و ماکارونی هایی که در عرض زده می شوند کامل به هر طرف پل عمود باشد این کار را برای تمام مفصل های دو طرف پل انجام دهید حال باید منتظر بمانید تا چسب های حرارتی کاملاً خشک شوند بعد از خشک شدن طرفی از پل را که به شیشه چسبیده بود از شیشه جدا کنید.

به عکس های زیر دقت کنید:

توجه: عکس های زیر برای پل با بار متحرک نیست ولی سه بعدی کردن پل با بار متحرک کاملاً مشابه با پل های دیگر از جمله سنگین و سبک می باشد.

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک

1-2: در این طریق سه بعدی کردن که ساده تر از روش قبلی است به این صورت عمل می کنیم که یک طرف پل دایروی شیشه قرار می دهیم یا یک طرف پل را مانند روش قبل به دیوار می چسبانیم و بین یک طرف و طرف دیگر پل یونولیتی قرار می دهیم و برای فیکس طرحی که به دیوار متصل نیست یونولیتی در پشت آن می گذاریم پس از تراز کردن یعنی مطمئن شدن از این که دو طرف سازه کاملاً منطبق بر هم است شروع به چسباندن ماکارونی ها به صورت روش قبلی کرده روش دیگر این است که یونولیتی به ضخامت عرض پل تهیه کنیم یک طرف پل را روی شیشه بچسبانیم و طرف دیگر بر روی یونولیت قرار دهیم پس از اطمینان از اینکه دو طرف پل بر هم منطبق هستند شروع به سه بعدی کردن به طریق قبلی می کنیم دقت کنید که ماکارونی ها کاملاً عمودی زده شوند روش تست عمود بودن این است که اگر در راستای پل قرار گرفتید و یک طرف پل را دیدید نتوانید طرف دیگر آن را مشاهده کنید در این صورت دو طرف پل کاملاً بر هم منطبق هستند. به شکل های زیر دقت کنید:

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک
ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک

پس از سه بعدی کردن پل با بار متحرک نوبت به بارگذاری این سازه می رسد که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنیم:

1- در پل های با بار متحرک بیشترین فشار به وسط پل وارد می شود البته این مورد کاملاً به طرح طراح باز می گردد به عنوان مثال طرحی که زیر شکل آن را می بینید پلی است که چند بار در تمامی نقاط آن طریقاً برابر وارد می شود.

2-  سعی کنید در انتخاب طرح پل خود به این نکته توجه داشته باشید که پایه های پل از هم فاصله ی زیادی نداشته باشند.

3- عموماً پل های با بار متحرک به شکل مستطیلی می باشند.

4- توجه کنید که در پل های با بار متحرک بارگذاری بسیار اهمّیت دارد از این نظر که جسم متحرک با سرعت ثابت و بدون شتاب از روی پل حرکت می کند و در طول مسیر از روی پل منحرف نشود.

بارگذاری:

بارگذاری به این شکل است که جسم متحرکی که عموماً ربات (ماشین) می باشد با وزن مشخصی و با سرعت ثابت از یک طرف پل از روی عرشه ی پل شروع به حرکت کرده و به طرف دیگر پل برود در انتها پلی که بتواند وزن بیشتری را از خود عبور دهد و از مصالح کمتری استفاده کرده باشد یعنی دقیقاً همان ضریب کارایی پل بهتری شناخته می شود به تصاویر زیر دقت کنید:

تکلیف: ساخت پل با بار متحرک

مطالب مرتبط:

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه اول

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه دوم

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: فاطمه گودرزی