تبیان، دستیار زندگی
برای ساخت این سازه هم مانند تمام سازه های دیگر ابتدا پایه طرقی را به عنوان پلات در نظر بگیریم و شروع کار طراحی یک نقشه خوب برای سازه متحرک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

اهداف: ساخت صفحه های سازه با بار متحرک

وسایل مورد نیاز: کاتر، ماکارونی درشت و نازک، پلات، چسب نواری، چسب حرارتی، شیشه

برای ساخت این سازه هم مانند تمام سازه های دیگر ابتدا پایه طرقی را به عنوان پلات در نظر بگیریم و شروع کار طراحی یک نقشه خوب برای سازه متحرک است اصولی ترین طرح و یکی از ابتدایی ترین طرح های این نوع پل طرح زیر است که ما نیز آموزش خود را از روی این پل به شما می دهیم.

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

برای شروع کار ابتدا پلات را زیر شیشه مورد نظر می چسبانیم مراقب باشید که بین شیشه و پلات فاصله نیوفتد زیرا اگر این اتفاق بیوفتد اندازه واقعی پلات بدست نمی آید.

بعد از این که پلات را به زیر شیشه چسباندید شروع کنید به چسباندن ماکارونی ها بر روی خطوط پلات مانند شکل زیر:

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

دقت داشته باشید که ماکارانی ها دقیقاً روی خطوط پلات قرار گیرد در غیر این صورت باعث می شود که سازه ساخته شده متفاوت یا طرح ارائه شده (پلات) باشد.

ماکارونی ها را همانند شکل با چسب نواری یا چسب کاغذی بر روی شیشه طوری که بر روی خطوط پلات قرار گرفته باشد بچسبانید دقت کنید که انتخاب این که در کدام قسمت ماکارونی درشت و در کدام قسمت ماکارونی نازک باید استفاده کنید مربوط به شکل یا همان طرح می باشد که به عنوان مثال در طرح ما قسمت های پایه و قسمت های سطح پل ماکارونی درشت و قسمت های ضربدری پل از ماکارونی نازک استفاده شده به شکل زیر توجه کنید.

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

بعد از این که ماکارونی ها بر روی خطوط با چسب نواری یا کاغذی چسباندید نوبت این است که ماکارونی ها را در قسمت گره ها یعنی محل هایی که ماکارونی ها به هم رسیده اند ولی متصل نشده اند با چسب حرارتی متصل می کنیم شکل زیر یک گره را به نمایش گذاشته است.

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه سوم

پس از این که چسب حرارتی را به گره ها زدید و گره های چسب خورده خشک شدند پایه چسب نواری را کنده و سازه را از شیشه جدا کنید دقت داشته باشید که به ترتیبی سازه را از شیشه جدا کنید که المانی از آن شکسته نشود.

بعد از تمام شدن یک طرف پل باید طرف دیگر آن را مانند طرف قبلی آن بسازید و از اتصال این دو صفحه به هم سازه ی با بار متحرک ساخته می شود که به این مرحله مرحله ی سه بعدی گفته می شود که در جلسه ی بعد به آن می پردازیم.

تکلیف: به دنبال طرح های گوناگون برای پل با بار متحرک باشید.

مطالب مرتبط:

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه اول

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه دوم

ساخت سازه ماکارونی با بار متحرک - جلسه چهارم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان ، تهیه: میثم رفیعی

تنظیم: فاطمه گودرزی