تبیان، دستیار زندگی
یكی از خرافه‌هایی كه توسط عوامل استعمار ساخته و پرداخته شد و سپس در سطحی وسیع منتشر گردید، تعیین زمان برای ظهور موعود است، در حالی‌که تعیین وقت ظهور توسط امامان معصوم (علیهم‌السلام) به شدت تكذیب شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریب تعیین کنندگان وقت ظهور را نخوریم!!

ظهور

یكی از خرافه‌هایی كه توسط عوامل استعمار ساخته و پرداخته شد و سپس در سطحی وسیع منتشر گردید، تعیین وقت و زمان برای ظهور موعود است، در حالیکه تعیین وقت ظهور توسط امامان معصوم (علیهم السلام) به شدت تكذیب شده و براساس آنچه به طور مكرر از ائمه دین (علیهم السلام) رسیده است، هیچ كس از زمان ظهور جز خداوند متعال آگاه نیست.


یكی از مشكلات مكرر در طول زمان و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نفوذ خرافات و موهومات در پیكره دین و در مفاهیم و ارزش‌های اسلامی به منظور مقابله با نقش آفرینی تعالیم و قوانین الهی در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی می‌باشد.

با بررسی پرونده قطور خرافات راه یافته در اسلام در می‌یابیم كه این خرافه‌ها از قدرت‌های سیطره جوی استعماری ریشه می‌گیرد و جریان‌های فكری و سیاسی وابسته به استعمار در جوامع و كشورهای اسلامی، همواره در پوشش دین و با آراستن ظاهر اسلامی وارد می‌شوند و به هویت دینی و وحدت اجتماعی و قدرت سیاسی مسلمانان ضربه می‌زنند و جمعی از مردم مسلمان تحت تاثیر این جریان‌های مخرب و به ظاهر حامی دین، قرار می‌گیرند و سیاهی لشكر‌ استعمار خارجی و وابستگان داخلی می‌شوند.

یكی از این خرافه‌ها كه توسط عوامل استعمار ساخته و پرداخته شد و سپس در سطحی وسیع منتشر گردید، تعیین وقت و زمان برای ظهور موعود است، در حالیکه تعیین وقت ظهور توسط امامان معصوم (علیهم السلام) به شدت تكذیب شده و براساس آنچه به طور مكرر از ائمه دین (علیهم السلام) رسیده است، هیچ كس از زمان ظهور جز خداوند متعال آگاه نیست.

در کتاب جلیل القدر مکیال المکارم آمده است که:

حکمت الهی به علت اموری که بر ما پوشیده است، بر این قرار گرفته که وقت ظهور صاحب الامر را پیش از فرارسیدن آن از بندگانش مخفی بدارد، زیرا که علم به آن از اسرار اللَّه است که از خلق خود مستور داشته است.

در دعایی که از حضرت‏ مهدی علیه السلام به دست شیخ ‏عَمْری‏ قدّس سرّه روایت رسیده چنین آمده است: «[خدایا] و تو عالِمی بدون تعلیم به آن وقتی که صالح امر [حکومت] ولّی توست، در این‏که به او فرمان دهی امر خود را اظهار نماید و پرده [غیبتش] را کنار زند، پس مرا بر [انتظار] آن صبر ده تا دوست ندارم آنچه به تأخیر انداخته ‏ای جلو بیفتد و آنچه را تعجیل بخواهی من به تأخیرش مایل نباشم، و هر چه تو در پرده قرار داده‏ ای افشایش را نطلبم، و در آنچه نهان ساخته ‏ای کاوش ننمایم، و در تدبیر امور جهان با تو [که همه مصالح را می‏ دانی] به نزاع نپردازیم…»

در غیبت نعمانی به سند خود از محمد بن مسلم آورده که گفت: امام صادق ‏علیه السلام فرمود: ای محمد! هر کس تعیین وقتی را از ما به تو خبر دهد بدون تردید او را تکذیب کن، زیرا که البتّه ما برای هیچ کس وقتی را تعیین نمی ‏کنیم

**در جایی دیگر می خوانیم که مفضَّل خدمت امام صادق رسیده و می گوید: ای سرور من، وقتی برای آن ظهور مهدی تعیین نمی ‏کنید؟ حضرت فرمودند: ای مفضّل! برای آن وقتی مگذار که هر کس برای ظهور مهدی ما وقتی تعیین نماید خود را در علم خداوند شریک دانسته و [به ناحق] مدّعی شده که خداوند تعالی او را از اسرار خویش آگاه ساخته است.

** در غیبت نعمانی به سند خود از محمد بن مسلم آورده که گفت: امام صادق ‏علیه السلام فرمود: ای محمد! هر کس تعیین وقتی را از ما به تو خبر دهد بدون تردید او را تکذیب کن، زیرا که البتّه ما برای هیچ کس وقتی را تعیین نمی ‏کنیم. (غیبت نعمانی ص 155,)

**از ابوبصیر از حضرت امام صادق ‏علیه السلام آمده که گفت: به آن حضرت عرضه داشتم: فدایت گردم، خروج قائم ‏علیه السلام کی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: ای ابومحمد! ما خاندانی هستیم که وقت نمی‏ گذاریم، و به تحقیق که حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: وقت گذاران دروغ گویند.

و نیز از فضیل بن یسار است که گفت: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: آیا برای این امر وقتی هست؟ حضرت فرمودند: وقت گذاران دروغ می ‏گویند. (غیبت نعمانی ص158,)

از روایاتی در این باب آوردیم معلوم شد که از وظایف مهم شیعیان ترک وقت گذاری و تکذیب تعیین کنندگان وقت ظهور حضرت حجّت‏ علیه السلام است هر کس که باشد.( مکیال المکارم، ص 542 تا 544 )

ظهور

چرا نباید از وقت ظهور خبر دهیم؟

1 - در هیچ روایتی به وقت دقیق و حتی غیر دقیق ظهور اشاره نشده است.

2 - از آن جهت كه زمان ظهور ممكن است به جهت شرایطی تغییر پیدا كند باید از این کار پرهیز کرد. (اگر چه انسان ممكن است از راه‌های غیر عادی به یك پرده از قضایا علم حاصل نماید.)

3 - گاهی با برخی از خبرها نسبت به ظهور كه در خارج هم تحقق نیافته است مردم به اصل ظهور بدبین می‌شوند و اصل واقعه از دید آنان بی اعتبار می‌گردد.

4 - برخی از روایات، از معین كردن وقت ظهور نهی نموده‌اند. (کتاب غیبت کبری، ص30)

با بررسی پرونده قطور خرافات راه یافته در اسلام در می‌یابیم كه این خرافه‌ها از قدرت‌های سیطره جوی استعماری ریشه می‌گیرد و جریان‌های فكری و سیاسی وابسته به استعمار در جوامع و كشورهای اسلامی، همواره در پوشش دین و با آراستن ظاهر اسلامی وارد می‌شوند و به هویت دینی و وحدت اجتماعی و قدرت سیاسی مسلمانان ضربه می‌زنند و جمعی از مردم مسلمان تحت تاثیر این جریان‌های مخرب و به ظاهر حامی دین، قرار می‌گیرند و سیاهی لشكر‌ استعمار خارجی و وابستگان داخلی می‌شوند

اما در کتاب ارزشمند مکیال المکارم برای عدم تعیین وقت ظهور دلایل دیگری نیز آمده که بدین شرح  است:

1- اینکه بندگان نمی توانند آن را تحمل نمایند و بر کتمانش صبر کنند به این ترتیب که عده ای به دلیل ضعف ایمان از تحمل اسرار ناتوان هستند و هر گاه اسرار برایشان فاش شود شکها و شبهه ها در دلشان راه می یابد و عده ای دیگر که ایمان قوی  و یقین دارند توان صبر کردن بر زمان طولانی غیبت را ندارند و با تعیین وقت ظهور چنانچه بسیار دور باشد، سختی بر ایشان عارض می گردد.

2- دیگر اینکه حکمت الهی بر این است که مۆمنین در همه زمانها منتظر ظهور مولایمان صاحب الزمان علیه السلام باشند و با تعیین وقت ظهور، پیش از رسیدن وقتش از آن مأیوس شده و این مصالح متعددی را از بین می برد.

3- حکمت دیگر بررسی و امتحان مردم می باشد تا شتابزدگان از دیگران جدا شوند و با تعیین وقت ظهور امتحان نسبت به بسیاری از افراد که ادعای ایمان می کنند ناتمام می ماند.

4- مخفی داشتن وقت ظهور تفضل و عنایت به مۆمنانی است که در عصر غیبت زندگی می کنند زیرا وقت ظهور فرج از امور بدائیه است که ممکن است به سبب بعضی مصالح و یا تحقق و عدم تحقق برخی شرایط که بر مردم  پوشیده است زودتر یا دیرتر اتفاق افتد و در صورت تأخیر از وقت تعیین شده بسیاری از مردم به تردید می افتادند. (مکیال المکارم، ص 547 تا 549)

خلاصه سخن اینکه: مردم معتقد باید به هوش باشند تا فریب وابستگان به استعمار را نخورند و با باورهای ناآگاهانه ابزار تأمین اهداف آنان را فراهم نسازند.

 آمنه اسفندیاری       

بخش مهدویت تبیان    


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی(ره)

کتاب مکیال المکارم، محمد تقی موسوی اضفهانی

کتاب غیبت کبری، علی اصغر رضوانی

مطالب مرتبط:

یاری امام عصر(علیه السلام)، چرا و چگونه؟

صبر و شكیبائى از شرایط انتظار

ظهور حضرت مهدی(عج)، وعده‌ای الهی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.