تبیان، دستیار زندگی
دستات رو شستی؟ کفشات رو که در آوردی، سریع برو پاهات رو بشور! دست خیست رو به کلید و پریز نزن! این‌ها جملات آشنایی است برای آنان که همسرانی وسواسی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر یک سقف با همسر وسواسی

عشقی با طعم مواد شوینده!


دستات رو شستی؟ کفشات رو که در آوردی، سریع برو پاهات رو بشور! دست خیست رو به کلید و پریز نزن! این‌ها جملات آشنایی است برای آنان که همسرانی وسواسی دارند. حرف‌هایی که شاید در قدم اول خیلی غیر معمول به نظر نیایند، اما اگر روزی چند بار شنیده شوند و هیچ منطق و دلیلی نداشته باشند، می‌توانند مثل یک سوهان، روح را تراش دهند.

همسر وسواسی

وسواس یعنی...

اما واقعاً وسواس چیست؟ آیا هرکسی که به تمیزی و پاکی کمی بیش از حد عرف اهمیت می‌دهد، وسواسی است؟

وسواس یكی از شایع‌ترین، پیچیده‌ترین و آزاردهنده‌ترین اختلالات روانی است و زیرمجموعه بیماری‌های اضطرابی. وسواس در تعریف کلی، فكر، احساس، اندیشه یا تصویر ذهنی مزاحم است و اجبار هم رفتاری آگاهانه و عودكننده را شامل می‌شود كه نام آن O.C.Dیا 0bsessive Compulsive Disorderیا اختلال وسواسی اجباری می‌باشد.

ریشه بیماری وسواس اضطراب است و به 2 شكل فكری و عملی بروز می‌كند.

افرادی كه دچار افكار وسواسی هستند، مدام مضطرب می‌شوند و انجام عمل وسواسی اضطرابشان را كاهش می‌دهد و چنان‌چه فردی در مقابل انجام عمل وسواسی مقاومت كند، اضطرابش بیشتر و بیشتر خواهد شد.

معروفترین وسواس عملی

وسواس شستشو معروف‌ترین انواع وسواس است اما فقط به همین جا ختم نمی‌شود، شمارش افراطی برای کنترل دقیق همه‌چیز، نظم بیش از حد، چک کردن‌های خسته کننده و... همه‌ی این‌ها می‌تواند جز اعمال وسواسی باشد.

وقتی شریک زندگی‌تان اصرار دارد دستان شما همیشه آلوده است و یا باید چندین بار هر چیز را بشوید تا به اصطلاح به دلش بچسبد و یا این‌که هر بار به حمام می‌رود، ساعت‌ها طول می‌کشد تا بیرون بیاید، زندگی خانوادگی برای‌تان جهنم می‌شود. کاملاً حق دارید، اما قرار ما این است که هر صورت مسئله‌ای را حل کنیم. باید راه‌های مختلف را بیازمایید تا به جواب درست برسید.

فراموش نکنید همسرتان فقط وسواس دارد، همین! او همان مرد مهربان یا زن وفادار و کدبانویی است که به همسری انتخاب کردید، حال دچار یک مشکل شده است پس در عشق و علاقه‌تان خللی ایجاد نکنید

هنر زندگی با یک بیمار وسواسی

مطمئن باشید که همسرتان از این کارها و تکرارها لذت نمی‌برد، بلکه یک نیروی درونی او را وادار می‌کند برای رفع اضطراب و ناامنی‌اش این کارها را انجام دهد. در حقیقت همسرتان بیمار است.

وقتی به او به چشم یک بیمار نگاه کنید بیشتر می‌توانید در کنارش باشید و کمکش کنید تا وقتی که فکر نمایید او از عمد می‌خواهد آزارتان دهد.

بگذارید برای‌تان بگویم چرا شیر آب مدت‌هاست که باز است، همسر شما یک‌بار دستانش را می‌شوید، اما درست وقتی که می‌خواهد شیر آب را ببندد، فکری به سراغش می‌آید: «دستانت هنوز کثیف هستند، ممکن است بیمار شوی!» او به ناچار دوباره دستانش را می‌شوید، این‌بار مواد شوینده‌ی بیشتری استفاده می‌کند اما باز هم وقتی می‌خواهد کارش را تمام کند، این فکر به سراغش می‌آید و اگر بخواهد به آن بی‌محلی کند، دچار اضطراب می‌شود.

اگر به این حرکات همسرتان به چشم یک بیماری نگاه کنید و درک نمایید که چه لحظات سختی را پشت سر می‌گذارد، بجای عصبانیت از او، حس دلسوزی‌تان تحریک می‌شود.

بهتر است به عنوان نزدیک‌ترین فرد به او کمی در مورد بیماری وسواس مطالعه کنید. از افراد آگاه کمک بگیرید تا بدانید دقیقاً با چه چیزی رو به رو هستید.

فراموش نکنید همسرتان فقط وسواس دارد، همین! او همان مرد مهربان یا زن وفادار و کدبانویی است که به همسری انتخاب کردید، حال دچار یک مشکل شده است پس در عشق و علاقه‌تان خللی ایجاد نکنید.

همسر وسواسی

وسواس از بیماری‌های اضطرابی است، سعی نمایید با فراهم کردن آرامش برای او کاری کنید که اضطراب کمتری را تجربه کند. هر چه اضطرابش بیشتر شود، برای فروکش کردن آن اعمال وسواسی بیشتری را نشان می‌دهد.

او را متقاعد کنید به یک روانشناس مراجعه کند. گاهی باید ریشه‌ی این رفتارها در او پیدا شود.

گاهی باید از دارو استفاده کند. در هر صورت یک روانشناس متخصص می‌تواند در طول مسیر همراهتان باشد تا وسواس را از زندگی‌تان دور کنید.

صبور باشید و برای اصلاح همسرتان عجله نکنید، اگر حتی برای او دارو تجویز کردند، این بدان معنی نیست که با خوردن چند قرص مثل زمانی که گلو درد دارید، نشانه‌های بیماری از بین برود، مشکلات روانی اصولاً دوره‌ی درمانی طولانی‌تری را طلب می‌کنند. در قدم اول شدت تظاهرات وسواسی کم می‌شود تا کم‌کم به طور کل برطرف شود، پس عشق شما به همسرتان، تحمل وضعیت موجود و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌تواند سه ضلع مثلث درمان همسر وسواسی‌تان باشد. فراموش نکنید زندگی با یک شخص وسواسی، هر چند سخت و طاقت فرساست، اما هر مشکلی راه حلی دارد. کافیست بخواهید کنار همسرتان باشید و به او کمک کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


آستان مهر

مطالب مرتبط:

دو فنجان چای به بهانه پاییز

کمک به همسر در مواقع افسردگی

حقیقت‌هایی درباره‌ی شوهر شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.