تبیان، دستیار زندگی
وزیر ارتباطات به تبیان آمد و یک ساعت انلاین با کابران به گفتگو پرداخت و برای انها پست گذاشت در این دو ساعت در شبکه اجتماعی تبیان چه گذشت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنلاین با آقای وزیر


وزیر ارتباطات به تبیان آمد و  یک ساعت و بیست دقیقه آنلاین با کاربران به گفتگو پرداخت و برای آنها پست گذاشت در این دو ساعت در شبکه اجتماعی تبیان چه گذشت؟

****صفحه شخصی وزیر ارتباطات را اینجا ببینید و  با او تعامل داشته باشید****

واعظی

یک ابتکار از وزیر ارتباطات؛ او چندی پیش اعلام کرد در شبکه های اجتماعی داخلی حضور می باید و در آخرین خبر دراینباره گفته بود روز شنبه از ساعت 13 تا 14 در چهار شبکه اجتماعی آنلاین خواهد شد و  به سوالات کاربران جواب خواهد داد. این اتفاق سر ساعت در شبکه اجتماعی تبیان انجام شد و وزیر با این پست حضور خود را اعلام کرد "سلام دوستان انشالله امروز از ساعت 13 تا 14 سعی خواهم کرد که در این شبکه آنلاین باشم و نظرات شما را بخوانم و تا جایی که امکان باشه پاسخ دهم." این حضور قبل از هر چیز با استقبال کاربران و خیر مقدم آنها روبرو شد از مسئولین شبکه اجتماعی تبیان تا کاربران همیشه همراه آن.

اما بعد خیر مقدم نوبت به پرسش ها و درد دل های اینترنتی کاربران رسید. وزیر در اولین پست بعد از موج اولیه کامنت ها گفت که سوالات خصوصی و عمومی مطرح شده که تا آنجا که بتواند به آنها پاسخ خواهد داد.

محمود واعظی علاوه بر جواب سوالات، کاربران را به پست هایی دیگر نیز مهمان کرد از جمله او قول داده بود در یکی از اولین پست ها گزارشی هم از نمایشگاه الکامپ امسال دهد که در یک پست این کار را کرد و در پستی دیگر خبر همراهی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با کاربران تبیان را به اشتراک گذاشت.

وی همچنین لینک هایی برای کاربران و خبر هایی از برنامه ملاقات های مردمی و آخرین اظهارات خود پیرامون حوزه کاری اش به اشتراک گذاشت.

شاخص کلی سوالات کاربران اینچنین بود:

سرعت اینترنت:

سرعت اینترنت، دغدغه مشترک اکثر کاربران در سوالات خود بود و اینگونه مطرح شده بود:

* سرعت اینترنت هم اکنون یک مطالبه از طرف کاربران است و شما هم قول های صد روزه برای بهبود این امر داده اید. اخرین وضعیت پهنای باند و موضوع سرعت اینترنت برای کاربران داخلی چگونه است؟

* شما فرمودید برای خرید و واردات پهنای باند برای شرکت های خصوصی محدودیتی قائل نیستید تا چه زمانی این امر ساماندهی خواهد شد؟

* سرعت اینترنت خیلی خیلی ضعیف است

قیمت اینترنت

قیمت اینترنت در کنار سرعت آن نیز در حجم بسیاری از سوالات کاربران وجود داشت، از جمله:

* دیگر موضوع قابل پرسش بحث قیمت های شرکت های ارائه کننده خدمات می باشد؟ این قیمت ها چه شیبی از نزول را خواهد داشت؟ و نظرتان درباره بحثی برخی کارشناسان مبنی بر کم فروشی پهنای باند مطرح می کنند چیست؟

* در ضمن معلوم نمیکنن چقد از حجم اینترنت مونده و فقط مشخص میکنن که چنده اعتبار شما مثلا 15000 تومانه.آخه هر هزار تومانی چند مگا بایته؟من چطور برنامه ریزی کنم که تا آخر ماه حجمم تموم نشه.

* آیا تا سال آینده تعرفه ها به قیمت جهانی یا در حد همسایه ها میرسد

مثلا 1مگ نامحدود بدون شیر 16 دلار که تا لب مرز موجود است

آیا تا چهار سال دیگر تغییر تعرفه نداریم

قطعا تایید می کنید توسعه یک فناوری با تعرفه آن یک ارتباط تنگاتنگی دارند خصوصا اینترنت

خواهشا پاسخ دهید

سلام دوستان انشالله امروز از ساعت 13 تا 14 سعی خواهم کرد که در این شبکه آنلاین باشم و نظرات شما را بخوانم و تا جایی که امکان باشه پاسخ دهم

فیس بوک و فیلترینگ

بحث داغ این روزهای مجلس،دولت و رسانه ها نیز از دید کاربران ما جانماند و فیس بوک و فیلترینگ هم از تعاملات داغ کاربران با آقای وزیر بود:

*جناب آقای دکتر حضور شما را در شبکه اجتماعی تبیان خیر مقدم عرض می کنم.سوالی از حضورتان داشتم با توجه به اینکه سردار احمدی مقدم نسبت به حضور مسولین در شبکه هایی چون فیس بوک و توئیتر اعتراض کرده بودند از طرفی یکی از شعارهای آقای روحانی حضور مردم در شبکه های اجتماعی بود که آزاد بشه تصمیم شما در این خصوص چیست؟

* چه میزان اعتقاد به رفع فیلتر فیس بوک دارید و اخرین وضعیت این بحث در اعضای دولتی کمیته مصادیق مجرمانه در چه وضعیتی به سر می برد؟

*سلام جناب وزیر

ممنون از حضورتون، اینکه لطف کردید و تشریف آوردید جای تشکر داره . سالهاست که شاهدیم در کشور برخورد خوب و منطقی با تکنولوژی های جدید نمی شه . از زمان ویدئو گرفته تا ماهواره و شبکه های اجتماعی... بر هیچ کسی پوشیده نیست که هر کدام از رسانه های جدید با خودشون مسائل و موضوعات جدیدی رو به همراه دارن و گاهی اثرات منفی روی فرهنگ یک جامعه می گذارند. اما طبیعتا فیلترینگ نمی تونه راه حل اول و آخر باشه . امیدوارم این موضوعات که نیازمند مطالعات عمیق فرهنگی هستند جدی گرفته بشوند و بصورت دغدغه مند پیگیری بشن. همیشه صداقت با مردم بهترین نتیجه ها رو در بر دارم .برای شما و دولت آرزوی موفقیت می کنم از درگاه خداوند توفیق خدمت مسئلت می کنم.

*من انتقاداتی در مورد سامانه فیلترینگ دارم:

1- این که در شناسایی سایتهای متخلف و دارای محتوای مجرمانه خیلی کند عمل میشه.

2- عملکرد سامانه فیلترینگ به این صورته که هر سایتی رو بی عیب تشخیص میده مگر اینکه خلافش ثابت بشه، که این مسئله فرصتی برای متخلفین ایجاد میکنه،

محمود واعظی

به نظر من این عملکرد باید برعکس بشه یعنی هر سایتی معیوب شناخته بشه مگر این که خلافش ثابت بشه،

چرا که هر کسی میتونه براحتی و بطور ناشناس محتوای مجرمانه روی اینترنت قرار بده و تا بیاد فیلتر بشه کار خودشو کرده

3- فیلتر بودن شبکه های اجتماعی بین المللی مانند فیسبوک و تویتر ( شبکه های اجتماعی فارسی زبان تمامی نیازهای افراد رو پاسخ نمیده ،چرا که قصد بسیاری از افراد از عضویت در این شبکه های اجتماعی جذب مخاطب برای سایت یا محصولات و ... از سراسر دنیاست ، در حالی که شبکه های اجتماعی تنها بخش کمی از افراد داخلی رو پوشش میده

چرایی انتخاب شبکه های داخلی

اما اینکه چرا وزیر مخالف جریان دولت در رسانه های اجتماعی شنا کرده است- که البته بسیار بجا و متدبرانه بوده- هم سوالی در ذهن کاربران بود که از محمود واعظی اینگونه پرسیدند:

*  آیا این ابتکار و انتخاب هوشمندانه را به سایر وزرا هم پیشنهاد داده اید؟

* چه تمهیداتی را- از نظر کیفی و کمی- برای گسترده تر شدن این شبکه ها و ترویج ملی انها در نظر دارید؟

اینترنت از ملی بودن تا استفاده های بومی

کاربران از کنار دغدغه فضای امن، پاک و استفاده بومی از پتانسیل اینترنت نیز به راحتی نگذشتند و این مسائل را در چنین ادبیاتی از وزیر پرسیدند:

* میخواستم از آقای وزیر بپرسم:

1) شبکه ملی یا همون اینترانت داخلی کی برای استفاده مردم آماده میشه؟ زمان تقریبی طبق برنامه کیه؟

2) اگر وضعیت اسف‌بار ایمیلهای داخلی بهبود پیدا کنه تعداد زیادی از کاربران، ایمیلهای ایرانی رو به جی میل و یاهو و ... ترجیح میدن. برنامه تون برای اصلاح وضعیت iran.ir یا ایمیل شرکت پست و ایمیلهای دیگه ایرانی چیه؟

3) برنامه تون برای راه اندازی موتور سرچ فارسی و دانشنامه های الکترونیک چیه؟

آیا این ابتکار و انتخاب هوشمندانه را به سایر وزرا هم پیشنهاد داده اید؟

قانون کپی رایت در فضای مجازی

کاربران نشان دادند که از وزیر علاوه بر سرعت و قیمت مطالبات اخلاقی هم دارند آن ها این دغدغه خود را اینچنین مطرح کردند:

* عدم وجود قانون کپی رایت در فضای مجازی که مشکلات بسیاری رو به وجود میاره ( به عبارت دیگه مطلب اختصاصی برای سایت ،در ایران معنایی نداره )

کسب و کار اینترنتی

مطالبات و تعاملات کاربران بوی اقتصادی هم گرفت و وزیر ارتباطات را تا پای میز اقتصاد برد اینکه  اینترنت می تواند در این زمینه نقش داشته باشد آنهم نقش پویا؛ این دغدغه اینگونه مطرح شده است:

* سلام آقای واعظی درباره جایگزینی شبکه های اجتماعی داخلی به جای مشابه های خارجی، بهتره که صاحب نظران علوم ارتباطات نظر بدن اما به نظرم خودتونم می دونید که این کار خیلی جواب نمی ده. مطلب بعدی اینکه الآن دنیا دارن از طریق اینترنت فعالیت های اقتصادی گسترده ای انجام می دن. اما ماها هنوز در ابتدای راهیم. با توجه به اینکه تا دو سال بعد با انفجار بیکاری ده میلیون نفری مواجه می شیم که بیش از نود درصدشونم تحصیل کرده ئن، بهترین راه برای اشتغال زایی، اینترنت و فضای مجازیه؛ اما با این همه قانون و تبصره و پروتکل دست وپاگیر، بعید می دونم فعالیت های اقتصادی اینترنتی، از اینی که هست بهتر بشه؛ باید برای بهبود فضای کسب و کار، قوانین رو تعدیل کنین. من خیلی ها رو می شناسم که ایده کسب و کار خوبی از طریق اینترنت دارن، اما قوانین فعلی بهشون اجازه بروز ایده ها رو نمی ده

همراه اول

اما فضای اینترنت تنها موضوع مد نظر کاربران نبود بلکه پای مخابرات هم این بین وسط آمد مطالباتی که بیشتر جنبه فردی و استانی گرفته بود اما در صورت کلی خود چنین شکلی داشت:

* سلام مجددا لطفا درباره مشخص نشدن ودیعه مشترکان همراه اول از سو ی شرکت مخابراچه برنامه ای دارید.باتشکر

*سلام

جناب دکتر می خواستم بدونم چرا اینقدر تعرفه های تلفن همراه گرون شده ؟

چرا قبضها دوبرابر برای شهروندان می آد؟

چرا هیچ اطلاع رسانی در این مورد صورت نمیگیره ؟

وزیر چه گفت؟

وزیر این سوالات را تا آنجا که توانستند در این حضور یک ساعت و بیست دقیقه ای پاسخ گفتند برای کسانی که موضوع فیلترینگ و فیس بوک را مطرح کرده بودند، این پست را گذاشتند:

*برخی از کاربران درباره فیس بوک مطلبی نوشته بودن که میخواهید با عضویت در شبکه های داخلی حق انتخاب ما رو محدود کنید اما باید بگم که ما قصد گرفتن حق انتخاب از کاربران نداریم من براساس حق انتخاب خودم تصمیم گرفتم که شبکه اجتماعی داخلی روتقویت کنم اما به این معنی نیست که شبکه اجتماعی دیگران تضعیف شود.درباره جی میل یا فیس بوک ممکنه بتوانیم راه حلی پیدا کنیم مثال با فیس بوک و یا جی میل مثل بسیاری از کشورها که مذاکراتی با آنها داشته اند مذاکراتی داشته باشیم

*راجع به فیلتر برخی کاربران پیام دادن که اقدامی نشده

باید بگم سیاستی که در حال حاضر اعمال می شود سیاست های قبل است این مسئله نه دست وزارت ارتباطاته نه دست دولت

مجموعه ای از 13 نماینده اند در کمیته تعیین مصادیق که ان شاالله در این زمینه اقداماتی خواهیم داشت که نگاه سخت گیرانه ای نباشد

رفع فیلتر دست وزارت ارتباطات نیست ولی به عنوان یک عضو از 13عضو تلاش می کنیم که مقداری فضا تغییر کند

حال باید منتظر بود تا آقای وزیر این تجربه را چگونه ارزیابی می کنند و آیا طبق گفته خود اینچنین حضوری را هم در شبکه های اجتماعی داخلی به رئیس جمهور پیشنهاد می کند؟

اما درباره موارد مطرح شده پیرامون سرعت اینترنت در پستی دیگر اینگونه اشاره کردند که:

*از ساعت یک1 که دارم کامنت های مختلفی رو از کاربران عزیز میخونم معمولا دو نوع نظر بیشتر به چشم میاد که برخی از این نظر ات پیشنهادات و درخواست های شخصیه که باید به گونه ا ی دیگر پاسخ دهیم ،نظرات دیگر عمومی است

یکی در رابطه با سرعت اینترنت و پهنای بانداست که عمومیت دارد

در حال حاضر حق رومیدم به کسانی که این انتقاد را به ما دارند

از شما خواهش می کنم یک سال به ما فرصت دهید تا این نقیصه رو برطرف کنیم

از زمان پذیرش مسئولیت این مسئله جزواولیت های کاری ما است

زمانی که مسئولیت رو پذیرفتم پهنای باند 71 و هفت دهم گیگابیت بر ثانیه بود

قول می دهم در 100 روز دوم 40 گیگابیت دیگر به آن اضافه کنیم که می شود 50 این مربوط به پهنای باند بین الملل است و سعی می کنم تا عید پهنای باند داخلی به 1000 گیگابیت بر ثانیه برسانیم

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

الان اعلام می کنم به هیچ وجه این میزان افزایش، پاسخ درخواست های مردم را نمی دهد

الان اینقدر استفاده از اینترنت عمومی شده که این مقدار افزایش خیلی نمی تونه تحول گسترده ای رو ایجاد کند

امیدوارم با برنامه ریزی ها به سرعت زیرساخت ها فراهم شود تا در اوایل سال آینده وضعیت نسبتا قابل قبولی را داشته باشیم

در مجموع عرض من اینه که اینکه ما ظرفیت و کیفیت روافزایش دهیم و تلاش کنیم با شرکت هایی که معمولا خصوصی اند و خدمات دیتا به شما ارایه می دهند با آنها صحبتی داشته باشیم تا قیمت ها نیز کاهش پیدا کنند

مقایسه مشخص می کند در مقایسه با برخی کشورها تعرفه ها بالاتر است لذا باید کاهش یابد تا همه بتونند از اینترنت استفاده کنند.

این تعامل، ساعت 14 تمام شد اما کاربران تبیان هنوز سوالاتی باقی مانده و مطالبات و حرف هایی با وزیر دارند که می خواهند آنها را از این مجرا دنبال کنند علاوه بر این آنها از وزیر خواسته اند که" از دوستان کابیته دعوت کنید تا با پیوستن به این فضای امن و راحت بتوانیم باهم گفتگو کنیم" امیدواریم که وزیر با حضور دوباره و روزانه خود این استقبال گرم را پاسخ صمیمانه دهند

البته جنس شبکه های اجتماعی که وزیر در آنها حضور یافتند متفاوت می باشد باید دید که ترکیب حضور وزیر چگونه رقم خواهد خورد.

حال باید منتظر بود تا آقای وزیر این تجربه را چگونه ارزیابی می کنند و آیا طبق گفته خود اینچنین حضوری را هم در شبکه های اجتماعی داخلی به رئیس جمهور پیشنهاد می کند؟

امیر رضوانی

بخش ارتباطات تبیان