تبیان، دستیار زندگی
چند روزی است صفحات روزنامه‌ها و فضای مجازی محلی برای انتشار آمارهای گوناگون از وضعیت بیماری ایدز در کشور شده است، خبرهای تکاندهنده‌ای که از کاهش سن مبتلایان به این بیماری و همچنین تغییر چرخه انتقال عفونت از روش تزریقی به جنسی حكایت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد مخدر، محرک‌های جنسی و ایدز!


چند روزی است صفحات روزنامه‌ها و فضای مجازی محلی برای انتشار آمارهای گوناگون از وضعیت بیماری ایدز در کشور شده است، خبرهای تکاندهنده‌ای که از کاهش سن مبتلایان به این بیماری و همچنین تغییر چرخه انتقال عفونت از روش تزریقی به جنسی حكایت دارد.

انتشار این اخبار تکاندهنده که برخی از آنها برای اولین بار از زبان مدیران و حتی وزیر بهداشت کشور منتشر شده، نشاندهنده بحرانی بودن وضعیت این بیماری است که به صورت خاموش و خزنده در حال پیشرفت بوده و به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی درباره روش‌های پیشگیری از این بیماری که با کمی محافظه‌کاری در کشور صورت می‌گیرد خود یکی از عوامل تشدیدکننده این موضوع باشد.

ایدز-روابط جنسی

استفاده بی‌رویه از محرک‌های جنسی!

از دیگر مواردی که به عنوان یک هشدار جدی در جامعه مطرح شده این است که مصرف مواد محرک و روانگردان هم برای افزایش آمار مبتلایان به این بیماری و انتقال آن دست به کار شده و باعث شده معاون بهداشتی وزیر بهداشت نسبت به وقوع موج جدیدی از این بیماری در کشور هشدار دهد. علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره موج بعدی ایدز که ممکن است ترکیبی از اعتیاد تزریقی و روابط جنسی کنترل نشده باشد، عنوان کرد: مساله مصرف مواد محرک و فعالیت‌های جنسی مخاطره آمیز با هم ارتباط دارند و این مساله سیر تزایدی هم دارد. به گفته وی، ما نگران هر دو موضوع هستیم و مصرف مواد محرک چون وسعت بیشتری را دربر می‌گیرد و جامعه بیشتری را درتماس‌های جنسی مخاطره‌آمیز درگیر می‌کند به این دلیل است که می‌گوییم مصرف این مواد باعث نگرانی ما می‌شود و نگرانی وزارت بهداشت هم از این بابت است که هر دو کمک‌کننده در ابتلا به ایدز هستند.

شکل‌گیری مثلث مرگ ایدز

معاون وزیر بهداشت آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی و ماهواره را مثلث مرگ دانست و از برنامه‌های جدید این وزارتخانه برای نظارت و کنترل چنین اماکنی خبر داد. اما نکته‌ای که در سخنان معاون وزیر بهداشت به آن اشاره شده هشدار درباره مصرف مواد محرک است که در تشدید خطر ابتلا به ایدز تاثیر مستقیم دارد، نکته‌ای که در هفته گذشته از سوی رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور هم به آن اشاره شده بود و از سوی این مرکز هم هشداری درباره موج جدید و فزاینده این بیماری در کشور اعلام شده بود.

هر چند در گذشته، شیوع ابتلا به اچ‌آی‌وی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی پائین بود، ولی روند رو به رشد آلودگی در سالهای اخیر، این کشورها را در وضعیت اورژانس قرار داده است.ایران نیز در وضعیت جغرافیایی پُرخطری قرار گرفته است و هم اکنون، انتشار آلودگی در همسایگان شمالی ایران، منطقه شرق قاره آسیا و نیز منطقه مدیترانه شرقی، سرعت بالایی دارد

کنترل ایدز سخت‌تر از روز قبل

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور درباره مصرف مواد محرک جنسی در کشور و افزایش موج سوم ایدز گفت: مصرف مواد محرک یک فاجعه شده و کنترل آن بسیار سخت است چرا که آموزش‌های لازم در مورد این مواد داده نمی‌شود و جوانان در حالی آن را مصرف می‌کنند و از آن انرژی می‌گیرند که نمی‌دانند چقدر خطرناک است. به گفته محرز، در حال حاضر مصرف مواد محرک را در میهمانی‌ها که روابط جنسی هم دارند می‌بینیم که بسیار زیاد شده است، به همین منظور تحقیقات را روی این افراد آغاز کرده‌ایم تا بررسی کنیم میزان ایدز در افرادی که فقط شیشه مصرف می‌کنند به چه میزان است چرا که این افراد از شیشه به عنوان ماده‌ای برای کسب انرژی استفاده می‌کنند و این خطر بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود. استفاده از مواد محرک و ازدیاد مصرف این نوع از مواد افیونی روانگردان که استعمال آن نیز بنا به اظهارات کارشناسان در جامعه افزایش یافته در حال حاضر خطر جدید و جدی‌تری را پدید آورده و بیم آن می‌رود که به دنبال استفاده از این مواد رفتارهای پرخطری صورت گیرد که نتیجه‌ای غیر از افزایش آمار مبتلایان به ایدز را در پی نخواهد داشت. مساله‌ای که علاوه بر تحمیل هزینه گزاف درمان و نگهداری برای کشور بار فرهنگی و به زیر سوال بردن ارزش‌های خانوادگی جامعه ایرانی- اسلامی را هم به دنبال خواهد داشت.

ایدز

مدیران جدی نمی‌گیرند!

اما در همین باره مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: جامعه پزشکی به خوبی از خطر مصرف مواد مخدر صنعتی آگاه است و پیش از این نیز به خوبی نسبت به عواقب رفتاری مصرف چنین موادی اطلاع‌رسانی کرده بود. به گفته هاشم زهی، بروز رفتارهای غیرعادی و متوهم شدن افرادی که از مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند بزرگ‌ترین خطر اجتماعی مصرف این نوع از مواد مخدر است که با بروز رفتارهای پرخطر جنسی نیز می‌تواند یاریگر خطر ابتلا به ایدز و انتشار و انتقال آن در جامعه باشد. به باور این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خطرات مصرف این نوع از مواد مخدر نسل جدید به خوبی برای پزشکان روشن است اما این نکته‌ای است که چندان از سوی متولیان مبارزه با مواد مخدر و مدیران جدی گرفته نمی‌شود!

تولید محرک‌ها در آزمایشگاه‌های داخلی!

وی درباره رواج این مواد می‌افزاید: در کشور ما همواره کنترل و بازرسی مأموران از سمت شهرهای مرزی به سمت مرکز است که با دقت فراوان صورت می‌گیرد اما غافل از اینکه مواد مخدر صنعتی در داخل کشور و در شهرهای بزرگ و بویژه در آزمایشگاه‌های زیر زمینی ساخته می‌شود که هیچ نظارت و بازرسی‌ای بر راه‌های مرکزی به سمت مرزها صورت نمی‌گیرد که این موضوع باعث تردد آزادانه و انتقال این مواد به همه شهرها می‌شود. این نماینده مجلس معتقد است آموزش و اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری خطرناک به جوانان و خانواده‌ها البته با رویکردی جدید و متفاوت با گذشته که شفاف و صریح باشد می‌تواند در کاهش این پدیده شوم یاری رسان باشد.

انتشار ایدز در کشورهای همسایه

از طرفی کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه انتشار ایدز در کشورهای همسایه ایران رشد بالایی دارد ظ¬عنوان کرد: انتشار آلودگی در همسایگان شمالی ایران، منطقه شرق قاره آسیا و نیز منطقه مدیترانه شرقی، سرعت بالایی دارد.

علی طایفه با بیان اینکه بیماران اچ آی وی مثبت، افراد آسیب دیده جامعه هستند که باید تحت حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند، گفت: باید باور داشته باشیم، اچ آی وی ایدز زمانی کنترل خواهد شد که نگاه مسوولان و جامعه نسبت به این بیماری و افراد مبتلا به آن تغییر کند.

در حال حاضر مصرف مواد محرک را در میهمانی‌ها که روابط جنسی هم دارند می‌بینیم که بسیار زیاد شده است، به همین منظور تحقیقات را روی این افراد آغاز کرده‌ایم تا بررسی کنیم میزان ایدز در افرادی که فقط شیشه مصرف می‌کنند به چه میزان است چرا که این افراد از شیشه به عنوان ماده‌ای برای کسب انرژی استفاده می‌کنند و این خطر بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود

کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن اشاره به افزایش تعداد موارد ایدز از سال 1990 تا 2000 در جهان، اظهار کرد: از آن زمان تاکنون اگر چه این روند افزاینده است ولی سرعت افزایش موارد بسیار کم شده است.به گفته وی مهمترین دلایل آن، کاهش موارد جدید ابتلاء به HIV و گسترش برنامه‌های درمانی و کاهش مرگ و میر در بین مبتلایان است. طایفه در تشریح روند تغییرات ایدز در خاورمیانه و ایران گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر چند در گذشته، شیوع ابتلا به اچ‌آی‌وی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی پائین بود، ولی روند رو به رشد آلودگی در سالهای اخیر، این کشورها را در وضعیت اورژانس قرار داده است.ایران نیز در وضعیت جغرافیایی پُرخطری قرار گرفته است و هم اکنون، انتشار آلودگی در همسایگان شمالی ایران، منطقه شرق قاره آسیا و نیز منطقه مدیترانه شرقی، سرعت بالایی دارد. کارشناس بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ضمن اشاره به تأثیر شیوع مصرف مواد محرک و روان گردان ها در بالا رفتن رفتارهای پُرخطر، تأکید کرد: ارتباط نزدیکی بین رفتارهای جنسی پُرخطر با بحران‌های اجتماعی اقتصادی وجود دارد.

وی در پایان عنوان کرد: با کنترل الگوی انتقال جنسیظ¬ عفونت، تأکید بر آموزش نوجوانان و جوانان و افزایش دسترسی همه جانبه گروه‌های در معرض آسیب به خدمات مشاوره و آزمایش اچ آی وی، می‌توان از همه‌گیری این بیماری پیشگیری کرد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : وطن امروز و ایسنا