تبیان، دستیار زندگی
روان شناسان معتقدند رفتارها و سکنات انسان همیشه در راستای رفع نیازهایش است و در صورتی که سطح یک نیاز در جامعه به صورت کاذب بالا رود، رفتارهایی که در مسیر رفع آن نیاز موثر و مفید فرض می شود، رفتارهایی مطلوب و ارزشمند خواهند بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صحنه‌های فیلتر لازم


روان شناسان معتقدند رفتارها و سکنات انسان همیشه در راستای رفع نیازهایش است و در صورتی که سطح یک نیاز در جامعه به صورت کاذب بالا رود، رفتارهایی که در مسیر رفع آن نیاز موثر و مفید فرض می شود، رفتارهایی مطلوب و ارزشمند خواهند بود.

مراقبت از چشم

طی سالیان اخیر، به واسطه فیلم‌های مبتذل و عکس های پورنوگراف ، ماهواره، اینترنت، مواد مخدر و… به تمایلات جنسی افراد جامعه بالاخص جوانان دامن زده شده ، حتی در مواردی نیز از حد استاندارد خارج گردیده و شدت افزون تری یافته است؛ اعتیاد جنسی برخی از افراد، شاید نمونه بارز این امر باشد.

متاسفانه اشخاص تبدیل به افرادی شده اند که گویی در همه حال از نظر جنسی تحریک شده هستند. از سوی دیگر، ارضای این میل نیز باعث شده است، آنان  رفتارهای منفی و ناپسند را رفتارهایی مثبت و ارزشمند تلقی کرده  و انجام آن را  با دلایل منطقی و غیر منطقی  توجیه کنند و چه بسا به موجب آن، از هر رفتاری که نیازشان را مرتفع می سازد، کوتاهی نکرده و با جسارت تمام بدان مبادرت ورزند.

برای روشن تر شدن مسئله به مثال زیر توجه کنید:

وارد فروشگاهی می شوید تا اسباب مورد نیاز خود را خریداری کنید،ناگاه زنی با پوشش نامناسب و چهره ای بزک کرده وارد مغازه می شود، فروشنده با رفتار خندان و بشاش از وی استقبال می کند و سریعتر کار او را انجام می دهد.

به هنگام مواجه با چنین صحنه ای تعجب نکنید،  رفتار این مرد، یک توجیه روان شناختی و علمی دارد.

وقتی که  پوشش نامناسب و یا آرایش چهره یک زن می تواند در راستای برطرف کردن نیاز جنسی تهییج شده یک مرد قرار گیرد، این رفتار از جانب مرد ارزشمند تلقی شده و به آن پاداش نیزداده می شود. این درحالی است که اگرهمان مرد با زنی که پوشش عفیفانه ای دارد مواجه شود، رفتار سرد و بی توجهی خواهد داشت چرا که رفتار عفیفانه آن زن را در مسیر رفع نیازهای خود ارزیابی نمی‌کند.

اگرچه این رفتارهای کریه به ظاهر مطلوب، به قدری شدت یافته اند (به همان دلیل افزایش غریزه جنسی)که گاها می شنویم زنان محجبه وعفیفه نیز از این برخوردها در امان نمانده و در تیررس نگاه های آلوده و ناپاک و رفتارهای غیر انسانی برخی از مردان قرار می گیرند.

عدم کنترل نگاه، ریشه مشکلات جنسی است

بی هیچ شبهه ای بپذیرید که نگاههای بی هدف و سرگردان ریشه این نابهنجاری است، نگاه هایی که مسبب هوسرانی و عدم حفظ حیاست. از سوی دیگر، تحریکات مکرر بصری به وسیله اسباب تحریک سازی چون فیلم، عکس، عدم رعایت حریم زنان و مردان و... منجر به افزایش میل جنسی و مشکلات متعاقب آن می شود.

انحرافات و بیماریهای جنسی مشکلی است  که خواه یا ناخواه گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه شده و خانواده های بی شماری را نیز تا سرحد ویرانی پیش رانده است.

برای تحقق رفتار عفیفانه در مردان و زنان؛ در بدو امر، باید ببینیم که چه نیازی است که  باعث بیدار شدن عفت در افراد می شود، پس به دنبال آن برویم و احیایش کنیم. زنده کردن نیاز به پرستش خدا یکی از راه های آن است

به راستی برای درمان آن چه باید کنیم؟!

نگاه ها را کنترل کنید!! : کنترل نگاه، یکی از روشهای مقابله با این میل سرکش است. زمانی که ما اجازه می دهیم نگاهمان هرز برود و در هر خوشایند نقطه ای خیره شود و غرق در آن گردد و تا مرز سیرابی و عطش دوباره  پیش برود،  دیگر چه انتظاری می توان داشت؟ چگونه می توان خود را از وسوسه های مدام و دل فریبِ این دنیای رنگارنگ نجات داد؟

اگر ما قانع به نگاه حلال مان باشیم و امیال جنسی خود را در چارچوب خانواده و همسر محدود و معطوف گردانیم، و از لذات زودگذر اما فریبنده بی تفاوت بگذریم و خط بطلان قرمزی به دور آنها بکشیم و زندگی هدفمندی را پی بگیریم؛ چه بسا از مصائب بسیار این دنیای معاصر چون خیانت، دلسردی و بی عاطفگی، اعتیاد جنسی، انحراف جنسی، بیماریهای جنسی  و... در امان خواهیم ماند و در دام گرداب مهلک و کشنده آن فرو نخواهیم رفت و به سلامت مقصد زندگی را خواهیم پیمود.

رفتار عفیفانه را احیا کنید!! : برای تحقق رفتار عفیفانه در مردان و زنان؛ در بدو امر، باید ببینیم که چه نیازی است که  باعث بیدار شدن عفت در افراد می شود، پس به دنبال آن برویم و احیایش کنیم. زنده کردن نیاز به پرستش خدا یکی از راه های آن است.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

دختران هفت رنگ

خط قرمزهای خانوادگی را بشناسید

نسخه ای برای چشم چرانی

لذت طلبی تنها با نگاه

برداشت من از نگاه تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.