تبیان، دستیار زندگی
قائم مقام سازمان فضایی از تحویل دو ماهواره دانشگاهی شریف ست و تدبیر خبر داد و گفت: ماهواره آت ست دانشگاه امیرکبیر هنوز آماده نشده است و این ماهواره با ماهواره بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهواره تدبیر در نوبت پرتاب


قائم مقام سازمان فضایی از تحویل دو ماهواره دانشگاهی شریف ست و تدبیر خبر داد و گفت: ماهواره آت ست دانشگاه امیرکبیر هنوز آماده نشده است و این ماهواره با ماهواره بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.

ماهواره تدبیر در نوبت پرتاب

حمید فاضلی در حاشیه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف در خصوص پرتاب ماهواره های دانشگاهی گفت: ماهواره شریف ست دانشگاه صنعتی شریف و ماهواره تدبیر دانشگاه علم و صنعت تحویل گرفته شده است و در حال انجام آزمایش های قبل از پرتاب هستیم.

وی ادامه داد: با انجام موفقیت آمیز این تست ها این ماهواره در نوبت پرتاب قرار می گیرند. فاضلی گفت: با تصویب سازمان فضایی و کمیته فضایی این ماهواره ها تا پایان سال جاری پرتاب می شوند.

وی با اشاره به وضعیت ماهواره آت ست گفت: این ماهواره تاکنون آماده نشده است و مراحل تجمیع و طراحی هایی جزیی فضایی را طی می کند. قائم مقام سازمان فضایی با بیان اینکه نمونه پروازی این ماهواره در حال آماده سازی است، گفت:پس از تکمیل در نوبت پرتاب قرار می گیرد.

قابلیتها و ویژگیهای این ماهواره نسبت به سایر ماهواره های از این دست؛

ارتقا پیدا کرده است به نحوی که برای مثال سامانه مکان یابی و ناوبری جدید

روی این ماهواره مورد آزمایش قرار می گیرد و دقتهای تصویربرداری

این ماهواره نیز افزایش یافته است

وی یادآور شد: ماهواره آت ست از جمله ماهواره های سنجشی و مخابراتی است و از این رو اندازه آن بزرگتر از ماهواره هایی است که تاکنون طراحی شده است از این رو با حامل ماهواره بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.

فاضلی یادآور شد: عمر مداری این ماهواره 2 سال است در حالی که ماهواره های قبلی 2 تا 3 ماه بیشتر عمر نداشتند ضمن آنکه این ماهواره در ارتفاع بالاتری قرار می گیرد.

ماهواره تدبیر در نوبت پرتاب

قابلیتها و ویژگیهای این ماهواره نسبت به سایر ماهواره های از این دست؛ ارتقا پیدا کرده است به نحوی که برای مثال سامانه مکان یابی و ناوبری جدید روی این ماهواره مورد آزمایش قرار می گیرد و دقتهای تصویربرداری این ماهواره نیز افزایش یافته است.

طبق گفته های فاضلی، پرتاب هر ماهواره ایرانی نسبت به پرتابهای قبلی دستاوردهای بیشتری را به همراه دارد که در ماهواره تدبیر ما یک سری دستاوردهای فناوری را که هم اکنون روی زمین تست کرده ایم به فضا می بریم تا در میدان واقعی جو و با شرایط سخت فضا، شرایط شدید دما و تغییرات شدید اشعه فضایی، تابش های شدید فضایی و گرادیان های شدید دما مورد آزمایش قرار گیرد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر