تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه قصد داریم به نحوه تهیه برخی مواد غذایی و لوسیون های تهیه شده از گیاه آلوئه ورا بپردازیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

اهداف جلسه:

 آشنایی با نحوه تهیه نوشیدنی و لوسیون گیاه آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:

 برگ گیاه آلوئه ورا

 عسل و لیمو ترش

مقدمه

در این جلسه قصد داریم به نحوه تهیه برخی مواد غذایی و لوسیون های تهیه شده از گیاه آلوئه ورا بپردازیم.

تهیه نوشیدنی آلوئه ورا

برای تهیه نوشیدنی آلوئه ورا می بایست یک یا دو برگ آلوئه ورا را شست، سپس آن را به قطعات 2 سانتی متری برش داد و در ظرفی (مانند پارچ) با گنجایش تقریبی یک لیتر مایع ریخت، به طوری که حدود یک سوم ظرف را پر کند. آنگاه می بایست ظرف را با آب پر نموده و درب آن را بست.

پس از انجام این مراحل باید ظرف را برای مدت 24- 8 ساعت در یخچال نگه داشت. پس از گذشت این مدت زمان، نوشیدنی آلوئه ورا آماده میل کردن می باشد و می توان روزانه سه بار، به میزان یک لیوان از این نوشیدنی را قبل از هر وعده غذایی میل نمود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

نوشیدنی آماده آلوئه ورا

بعد از اتمام هر بار آب درون ظرف، مجدداً می بایست ظرف را با آب تازه پر نمود و در یخچال قرار داد (جهت استفاده مداوم از نوشیدنی آلوئه ورا، بهتر است یک ظرف دیگر از نوشیدنی تهیه شود، چرا که این امر به خروج عصاره گیاه، در مدت زمان کافی کمک می کند) و پس از هر بار 12-10 روز استفاده، برگ ها را با برگ های تازه جایگزین نمود.

نکته قابل توجه این است که طعم اندک تلخی که بر اثر کلرین ایجاد می شود، پس از هر بار استفاده کاهش می یابد. جهت از بین بردن طعم تلخ کلرین، می توان از ابتدا برش های آلوئه ورا را توسط چاقوی تیزی پوست گرفت تا قسمت سبز آن جدا شود و گوشت خالص برگ نمایان گردد و سپس نوشیدنی را به روش بالا تهیه نمود.

برای تهیه یک نوع دیگر نوشیدنی آلوئه ورا، ابتدا با دقت آلوئه ورا را پوست می کنیم. نباید هیچ قستمی از پوست سبز برگ روی مغز آن باقی بماند چرا که خاصیت مسهل بسیار شدید دارد، سپس مغز یا فیله آلوئه ورا رو داخل مخلوط کن ریخته و یک عدد لیمو ترش درشت داخل آن، آب می گیریم سپس دو تا چهار لیوان آب، بسته به مقدار آلوئه ورا داخل مخلوط کن ریخته و چهار قاشق غذا خوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده و مخلوط کن را روشن می کنیم.

بعد از چند دقیقه نوشیدنی سفید رنگی تهیه می شود که بسیار خوشمزه و پر خاصیت است. تنها این نکته را باید در نظر گرفت که اگر برگ را همان موقع از گیاه جدا کردیم باید برگ را چند دقیقه ای کمی مایل قرار داد تا شیره تلخ آن خارج شود و یا بعد از پوست کندن برگ فیله را به مدت 5 دقیقه داخل آب انداخته تا تلخی اش گرفته شود، یا مستقیم استفاده کرد و مقدار عسل را بیشر کرد تا تلخی آن آزار دهنده نباشه ولی اگر برگ آلوئه ورا را از عطاری تهیه می نمایید نیازی به این کار نیست چون برگ ها کهنه هستند و شیره آن خارج شده است.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

نوشیدنی آلوئه ورا

تهیه تونیک یا لوسیون روزانه آلوئه ورا

جهت تهیه تونیک آلوئه ورا می بایست یک یا دو برگ آلوئه ورا را قطع نمود و در میکسر پوره کرد.سپس به ازای هر 300 گرم پوره آلوئه ورا، 500 گرم عسل و 750 میلی ایتر سرکه سیب به آن افزود. پس از مخلوط کردن کلیه مواد مذکور با یکدیگر، مخلوط حاصله را در ظرف شیشه ای تیره رنگی ریخته و درب آن را ببندید و در یخچال قرار دهید.

جهت استفاده این تونیک می بایست روزانه 2 قاشق غذا خوری از این مخلوط را نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی میل نمود و یا روزانه 2 بار بعد از پاک کردن پوست، آن را بر روی پوست مالید.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

جدا کردن گوشت آلوئه ورا از پوست

تهیه شربت آلوئه ورا

برای تهیه شربت آلوئه ورا در ابتدا باید یک یا دو برگ گیاه آلوئه ورا را قطع کرده و پوست آن را جدا نمود. سپس گوشت بدست آمده را پس از شستن با آب سرد، درون میکسر ریخته و میکس نمود و به ازای هر 3 فنجان پوره آلوئه ورا، یک قاشق چایخوری پودر ویتامین ث به آن اضافه و مجدداً آن را میکس نمود. آنگاه می بایست عصاره بدست آمده را درون ظرف شیشه ای تمیزی در درون یخچال نگه داشت و روزانه 5-2 قاشق آن را در آب سرد یا آب میوه دلخواه ریخته و میل نمود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

شربت آلوئه ورا

تهیه ژل آلوئه ورا

برای تهیه ژل آلوئه ورا ابتدا باید یک عدد برگ درشت آلوئه ورا را شست و یک سمت آن را پوست گرفت. سپس گوشت داخل آن را با قاشق خارج نموده و به ازای هز 4/1 فنجان پوره آلوئه ورا، 50 گرم پودر ویتامین ث ( می توان قرص های ویتامین ث را پودر نمود و استفاده کرد) و 2-1 کپسول ویتامین E را باهم ترکیب کرد و نهایتاً تمامی مواد را در مخلوط کن میکس کرد. می توان ژل حاصله را درون شیشه تمیز و استریل ریخت و در یخچال نگهداری نمود. این ژل برای چندین ماه در یخچال قابل نگهداری می باشد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

جدا کردن گوشت آلوئه ورا از پوست

از ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی های پوستی، زخم ها و التهابات می توان استفاده نمود ( روزی 2-3 مرتبه). همچنین برای داشتن پوستی ایده آل، روزانه 2-1 بار پس از شستن صورت، این ژل را با دستان تمیز بر روی پوست صورت بمالید.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

ماسک آلوئه ورا

تکلیف: از مواد غذایی تهیه شده توسط آلوئه ورا یکی را به سلیقه خود انتخاب کرده و برای این جلسه آماده نمایید. از مراحل کار خود عکس گرفته و به همراه توضیحات لازم برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

منابع مطالعه:

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آشنایی با مواد غذایی تهیه شده از گیاه آلوئه ورا به منابع زیر مراجعه نمایید.

_ کتاب های آشپزی مخصوص غذا ها و دسر های آلوئه

مطالب مرتبط :

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه اول

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه دوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه سوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هفتم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: یگانه داودی