تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر 347 ماهواره در جهان فعال هستند که ازاین تعداد214 ماهواره در آسیا سیگنالهای ارتباطی را از فرستندهها دریافت و برای گیرنده میلیونها نفر ارسال میکنند. همچنین براساس آخرین اطلاعات موجود از 1900 شبکه آزاد و کد دار ماهوارهای قابل دریافت در ایران 322
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

322 شبکه بدتر از شبکه های مبتذل !


در حال حاضر 347 ماهواره در جهان فعال هستند که ازاین تعداد214 ماهواره در آسیا سیگنال‌های ارتباطی را از فرستنده‌ها دریافت و برای گیرنده میلیون‌ها نفر ارسال می‌کنند. همچنین براساس آخرین اطلاعات موجود از 1900 شبکه آزاد و کد دار ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران 322 شبکه به ترویج ادیان ساختگی، عرفان‌های نوظهور و بهائیت می‌پردازند.

طبق آخرین اطلاعات موجود در حال حاضر از بین 1900 شبکه آزاد و کد دار ماهواره‌ای که در آسیا قابل دریافت است، 322 شبکه با شگرد‌های مختلف به دنبال ترویج مذاهب انحرافی و عرفان‌های کاذب هستند و این در حالی است که در روزهای گذشته کارشناسان و جامعه شناسان ضمن هشدار نسبت به دور تازه فعالیت این شبکه‌ها خواستار برنامه‌ریزی برای مقابله با خطرات ترویج عرفان‌های دروغین در شبکه‌های شبه دینی شده‌اند.

ماهواره

به تازگی یکی از مسئولان سازمان صدا و سیما به طور مستند به بیان مشخصات شبکه‌های ماهواره‌ای مذهبی و تفکیک شبکه‌های شبه مذهبی پرداخته است که به نظر می‌رسد با توجه به سکوت چندین ساله مدیران دست اندرکار برای اطلاع رسانی وضعیت شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران این صحبت‌ها می‌تواند از یک سو بیانگر واقعیتی تلخ و حقیقتی انکارناپذیر درباره خطرات شبکه‌های شبه اسلامی و از طرف دیگر هشداری برای خانواده‌ها و به ویژه جوانان باشد.

دریافت 322 شبکه «شبه مذهبی» توسط دیش‌های ماهواره

به گفته مهدی شریفی، رئیس مرکز واحد مونیتورینگ صدا و سیما در حال حاضر 347 ماهواره در جهان فعال هستند که ازاین تعداد214 ماهواره در آسیا سیگنال‌های ارتباطی را از فرستنده‌ها دریافت و برای گیرنده میلیون‌ها نفر ارسال می‌کنند. همچنین براساس آخرین اطلاعات موجود از 1900 شبکه آزاد و کد دار ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران 322 شبکه به ترویج ادیان ساختگی، عرفان‌های نوظهور و بهائیت می‌پردازند.

اینکه استفاده از ماهواره در ایران آزاد است یا نه، به ما ارتباطی ندارد و این مسئولان هستند که باید برای این موضوع تدابیر لازم را بیندیشند، اما آنچه به ما مرتبط می‌شود، شفاف‌سازی افکار عمومی ‌و آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان از خطرات این نوع شبکه‌ها است، چراکه با کمی دقت و تامل در برنامه‌ها و نوع رفتار و گویش مجریان این شبکه‌ها می‌توان به شگردهای آنها برای جذب جوانان و ترویج ادیان ساختگی پی برد.

استفاده از شگرد جذب مخاطب در پوشش مباحث اسلامی

اولین شگرد و دستورکار شبکه‌های اسلامی نما برای جذب مخاطب، طرح مباحث اسلامی برای مدت زمان مشخصی است. رضا معتمدی، کارشناس ماهواره با بیان این مطلب می‌گوید: این شبکه‌ها که به صورت هفتگی به تعداد آن هم افزوده می‌شود، در اولین گام برای ترویج فرهنگ ضد اسلامی و جذب مخاطب در قالب یک شبکه کاملا اسلامی و بدون هیچ تضادی با افکار و عقاید مذهبی در کشور ایران فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

به گفته این کارشناس ماهواره، استفاده از موسیقی‌های لذت بخش مذهبی و نوحه‌های منتخب و زیبای محلات مختلف ایران در این مرحله به عنوان پتانسیل رسیدن به هدف به حساب می‌آید.

در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که هزاران شبکه مبتذل ازطریق ماهواره قابل دریافت است و افزایش بیش از حد این شبکه‌ها باعث شده که مخاطب به ویژه جوانان به نوعی دچار سردرگمی شوند و برای تغییر ذائقه خود مدتی هم به تماشای برنامه‌های این شبکه‌ها اختصاص دهند که مدیران این شبکه‌ها از همین موضوع استفاده کرده و ترفند «فرار مخاطب و جذب آن» را اجرایی می‌کنند و بر این اساس انتخاب شبکه‌های شبه اسلامی توسط مخاطب در یک پروسه هوشمندانه انجام می‌شود

مرحله دوم : دلنوشته و دلگویه‌هایی با ائمه!

بنابر صحبت‌های معتمدی در مرحله دوم زمانی که استراتژی جذب و اعتماد‌سازی به صورت کامل انجام شد، برقراری ارتباط مستقیم از طریق امکانات ارتباطی نظیر نشانی سایت اینترنتی، آی‌پی‌های تماس با خارج از کشور و ارائه شماره تماس با شبکه در دستور کار مدیران شبکه‌های شبه دینی قرار می‌گیرد.

به باور این کارشناس ماهواره در این مرحله گردانندگان شبکه در مناسبت‌های مذهبی ازمخاطب می‌خواهند تا دلنوشته یا دلگویه‌های خود را با ائمه و امامان به صورت مستقیم با دیگرهموطنان و مردم دیگر کشورها در میان بگذارد، اما دلنوشته‌های مخاطبان به تدریج و در یک برنامه‌ریزی دقیق جای خود را به نظر سنجی درباره ادیان جدید و ساختگی می‌دهد!

ماهواره

رجوع مخاطب از شبکه‌های مبتذل و پناه به شبکه‌های مذاهب انحرافی

معتمدی در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه چرا مخاطب به راحتی جذب این شبکه‌ها می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که هزاران شبکه مبتذل ازطریق ماهواره قابل دریافت است و افزایش بیش از حد این شبکه‌ها باعث شده که مخاطب به ویژه جوانان به نوعی دچار سردرگمی شوند و برای تغییر ذائقه خود مدتی هم به تماشای برنامه‌های این شبکه‌ها اختصاص دهند که مدیران این شبکه‌ها از همین موضوع استفاده کرده و ترفند «فرار مخاطب و جذب آن» را اجرایی می‌کنند و بر این اساس انتخاب شبکه‌های شبه اسلامی توسط مخاطب در یک پروسه هوشمندانه انجام می‌شود.

شبکه‌ای که تبلیغات بازرگانی ندارد، چگونه اداره می‌شود؟

شاید برای شما هم این پرسش به وجود آید  که شبکه‌های شبه‌اسلامی همچون نجات، محبت، tbn، اهل البیت، الأنوار و فدک که شبانه روز به دنبال القای مذاهب غیراسلامی و عرفان‌های دروغین هستند، چگونه و با حمایت چه کسانی حمایت می‌شوند؟

با نگاهی به برنامه‌های این شبکه‌ها و توجه به تفاوت بارز آنها با دیگرشبکه‌های ماهواره‌ای می‌توان به این پرسش پاسخ داد. چنانچه کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که در این شبکه‌ها برخلاف شبکه‌های دیگر که تبلیغات به عنوان قطب اصلی اداره آن به حساب می‌آید، هیچگونه تبلیغاتی وجود ندارد.

به گفته مرتضی سالاری استاد ارتباطات، در حال حاضر برای اخذ یک پهنای باند ساده روی ماهواره هاتبرد باید 28 هزار دلار پرداخت که با هزینه 60 هزاردلاری آپ لینک و هزینه‌های جانبی رقم بالایی می‌شود.

به باور سالاری این در حالی است که هیچگونه تبلیغاتی از شبکه‌های مذهبی به ویژه شبکه‌های شبه دینی برای کسب درآمد پخش نمی‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که منابع عظیمی از سوی کشورهای غربی برای اداره این شبکه‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده وجود دارد.

هله هوله‌های ارتباطی در کمین جوانان

به غیر از322 شبکه ضد اسلامی و شبه دینی شبکه‌هایی هم روی ماهواره‌های هاتبرد و تل استار پخش می‌شوند که با برنامه‌های خود به دنبال ترویج مذاهب اسلامی و جذب مخاطب در راستای ادیان الهی هستند. شبکه‌های ثامن، ولایت، امام حسین(ع) و سلام، 4 شبکه‌ای هستند که برای مقابله با تهدیدات ضداسلامی در دنیای ماهواره‌ها برنامه‌ریزی جامعی انجام داده‌اند.

به گفته مهدی شریفی، رئیس مرکز واحد مونیتورینگ صدا و سیما در حال حاضر 347 ماهواره در جهان فعال هستند که ازاین تعداد214 ماهواره در آسیا سیگنال‌های ارتباطی را از فرستنده‌ها دریافت و برای گیرنده میلیون‌ها نفر ارسال می‌کنند. همچنین براساس آخرین اطلاعات موجود از 1900 شبکه آزاد و کد دار ماهواره‌ای قابل دریافت در ایران 322 شبکه به ترویج ادیان ساختگی، عرفان‌های نوظهور و بهائیت می‌پردازند

به باور دکتر محسنیان راد در حال حاضر با گسترش بی‌حد و مرز شبکه‌های ماهواره‌ای مبتذل عصر«دهکده جهانی» پایان یافته و عصر «بازار پیام» آغاز شده است که این وضعیت فرصت‌ها و تهدیدات خاص خود را دارد.

محسنیان راد با بیان این مطلب می‌گوید: در بازار پیام هم فرصت‌های بی‌نظیری برای کسب اطلاعات و هم تهدیدات مختلفی همچون هله هوله‌های ارتباطی وجود دارد. به گفته وی در چنین شرایطی بهترین راهکار برای مقابله با تهدیدات ماهواره‌ای آگاه‌سازی خانواده‌ها و به ویژه جوانان است که متأسفانه در چند سال گذشته به دلیل سکوت برخی مدیران فرهنگی و رسانه‌ای به فراموشی سپرده شده است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : وبسایت خبرنگار اجتماعی