تبیان، دستیار زندگی
جهان پیرامون ما مکانی است بسیار مرموز و عجیب که در این مقاله 10 پدیده شناخته شده مرموز هستی را معرفی می نماییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرموزترین‌های جهان هستی


جهان پیرامون ما مکانی است بسیار مرموز و عجیب که در این مقاله 10 پدیده شناخته شده مرموز هستی را معرفی می نماییم.

مرموزترین‌های جهان هستی

پادماده (Antimatter)

همانند تمامی اجزای هستی که دارای زوجی هستند، به طور کلی نیز می توان برای هر ماده ای یک پادماده در نظر گرفت. همانطور که مثلا برای الکترون با بار منفی پروتونی با بار مثبت وجود دارد، همین قضیه برای ماده نیز وجود دارد. دانشمندان معتقد هستند که اگر ماده و پادماده با یکدیگر بر همکنش داشته باشند، انرژی را تولید می نمایند که بر اساس فرمول انیشتین E=mc2 با جرم مرتبط می باشد. برخی از طرح های آینده فضاپیماهایی را متصور می شوند که سوخت آنها با برهمکنش ماده و پاد ماده بوجود می آید.

مرموزترین‌های جهان هستی

سیاهچاله های کوچک (Mini-Black Holes)

اگر تئوری (braneworld) در مورد گرانش درست باشد، آنگاه می توان گفت که در اطراف منظومه شمسی ما هزاران سیاه چاله بسیار کوچک در حد و اندازه های یک اتم وجود دارند.

این سیاه چاله های کوچک از زمان انفجار بزرگ به جای مانده اند و تاثیر متفاوتی را بر روی فضا-زمان دارند و این به رابطه آنها با بعد پنجم مربوط می شود.

مرموزترین‌های جهان هستی

تابش پس زمینه کیهانی / Cosmic Microwave Backroung (CMB)

تابش پس زمینه کیهانی یا همان CMB به تابش امواج رادیویی گفته می شود که نخستین بار در دهه 1960 کشف شد و در آن زمان دانشمندان متوجه شدند که امواج رادیویی خاص از همه جهات فضا دریافت می شود. دانشمندان معتقدند که تابش پس زمینه کیهانی اولین بقایای به جای مانده از انفجار بزرگ هستند که می تواند مهر تاییدی بر نظریه انفجار بزرگ باشد.

تحقیقات اخیری که توسط پروژه WMAP صورت گرفت نشان می دهد که تابش های کیهانی در دمای -270 درجه سانتی گراد ساطع می شود!

مرموزترین‌های جهان هستی

ماده تاریک (Dark Matter)

دانشمندان معتقد هستند که بخش اعظمی از جهان را ماده ای ناشناخته به نام ماده تاریک در بر گرفته است. این ماده را نمی توان با چشم دید و تنها راهی که تا کنون برای آشکارسازی آن به کار گرفته اند، استفاده از ذرات سبک نوتریون ها می باشد.

در صورت شناخت بیشتر ماده تاریک می توان رازهای ناشناخته گرانش را آشکار کرد.

مرموزترین‌های جهان هستی

سیارات فرازمینی (Exoplanets)

تا اوایل دهه 1990 سیاراتی که شناخته شده بود همین سیارات منظومه شمسی بود؛ تا اینکه با پیشرفت تکنولوژی تا ماه نوامبر سال 2010 دانشمندان موفق شدند نزدیک به 500 سیاره فرازمینی را کشف نمایند. هر کدام از سیارات برخی از امکانات حیات را داشتند اما هیچکدام همانند زمین دارای ویژگی های کامل برای رشد حیات نبودند. جستجوها برای یافتن حیات فرازمینی به طور جدی پیگیری می شود.

مرموزترین‌های جهان هستی

شماره 5: امواج گرانشی (Gravity Waves)

امواج گرانشی اغتشاشی در فضا-زمان است که نخستین بار توسط تئوری عام انیشتین مورد اثبات قرار گرفت.دانشمندان معتقدند که این امواج بسیار ضعیف هستند که آشکارسازی آنها را تا حدی بسیاری سخت می نماید. بطوری که بهترین راه آشکارسازی آنها در انفجار های عظیم کیهانی و یا زمانی بوده که 2 سیاهچاله با یکدیگر ادغام می شوند.LIGO  و LISA دو آشکارساز هستند که برای آشکار کردن این امواج گریزان طراحی شده اند.

مرموزترین‌های جهان هستی

خورندگی کهکشان ها (Galactic Cannibalism)

همانند حیات بر روی زمین کهکشان ها نیز با خوردن و تصادم با یکدیگر یک کهکشان جدید را می سازند. به طور مثال کهکشان اندرومدا که همسایه کهکشان راه شیری است، پیش بینی می شود که در حدود 3 میلیارد سال دیگر با کهکشان ما برخورد نماید. که این برخورد و تصادم سبب می شود که خوشه های ستاره ای موجود در این کهکشان ها نیز در اثر برخورد نابود شوند و ستاره های جدیدی را متولد سازند.

مرموزترین‌های جهان هستی

نوترینوها (Neutrinos)

نوترینو ها ذرراتی هستند که از لحاظ الکتریکی خنثی میباشند.این ذرات در عمل ذرات بنیادی هستند که در عمل بسیار بسیار کم جرم میباشند و میتوانند میلیون ها کیلومتر را بدون هیچ مانعی طی نمایند.همین حالا که شما در حال خواندن این متن هستید این ذرات در حال عبور از بدن شما میباشند. این ذرات شبح گونه حاصل انفجار های عظیم میباشند,نظیر انفجار های ابر نواختر ها.برای آشکار سازی این ذرات آشکار سازهایی را در زیرزمین,در زیردریا و یا در قطعه های بزرگ یخی قرار داده اند که همه تینها جزوی از پروژه شناسایی نوترینو ها است.

تابش پس زمینه کیهانی یا همان CMB به تابش امواج رادیویی گفته می شود که نخستین بار در دهه 1960 کشف شد و در آن زمان دانشمندان متوجه شدند که امواج رادیویی خاص از همه جهات فضا دریافت می شود
مرموزترین‌های جهان هستی

کواسارها یا شبه اخترها (Quasars)

کواسارها انفجارهای درخشانی هستند که ما از طریق آنها می توانیم لبه و مرزهای جهان را شناسایی نماییم.

دانشمندان بر این عقیده هستند که آنها سیاه چاله های غول پیکری هستند که در اعماق کهکشان ها حضور دارند. تصویری که مشاهده می نمایید از کواسار 3C273 است که در سال 1979 گرفته شده است.

مرموزترین‌های جهان هستی

انرژی خلا (Vacuum Energy)

فیزیک کوانتوم به ما میگوید که بر خلاف ظاهر فضا که گمان می کنیم خلا مطلق است – خلا موجود در فضا از ذرات زیر اتمی تشکیل شده است که دائما در حال ایجاد و نابودی هستند. این ذرات زودگذر هر سانتی متر مکعبی از فضا را با انرژی خاص خود در بردارند. بنابر نظریه نسبیت عام ماده پاد گرانشی وجود دارد که سبب انبساط جهان می شود و هیچکس نمی داند که چه چیزی باعث این انبساط شتابدار می شود.

رامتین مجتهدی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Space