تبیان، دستیار زندگی
گزارش مختصری از کارگاه اول اقای محمد نیرو با عنوان طراحی برنامه درسی مبتنی بر هوش چند گانه را در این گزارش ملاحظه می فرمایید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه دانش آموزان باهوشند

گزارش کارگاه تخصصی " طراحی برنامه درسی مبتنی بر هوش های چند گانه"

معلم که باشی، نه تنها یاد گرفتن تمام نمی شود، بلکه تازه اول راه است. باید آنقدر یاد بگیری تا بتوانی یاد دهی. معلم که باشی، همه فکر می کنند همه چیز را بلد هستی و جای هیچ خطایی نداری. معلم که باشی، هر لحظه باید به این فکر کنی: من برای فردای این دانش آموزان چه دارم؟ چه بذری در زمین مستعد اندیشه دانش آموزانم باید بکارم تا فردایی سبز داشته باشند؟

معلم که باشی.....

جمعه ای که گذشت، روز 8 ام آذر ماه سال جاری جمعی از همین معلمان گرد هم آمده بودند تا هر چه بیشتر یاد بگیرند و هر چه بهتر یاد دهند. و این جمع با شمع حضور معلمی روشن شده بود که با تمام وجود سعی داشت دانسته ها و تجربیاتش را در اختیار سایر معلمین مشتاق قرار دهد. آقای محمد نیرو، معلم ریاضی، آنقدر صمیمانه و با عشق این کارگاه را آغاز نمودند که فقط بعد از گذر چند دقیقه احساس می کردی سال ها ایشان را می شناسی.

همه دانش آموزان باهوشند

کارها، فعالیت ها و افتخارات این آموزگار عزیز آنقدر زیاد است که مجال باز گو کردن تمام آن ها نیست. مقاله ها، کار های پژوهشی، جوایز مختلف و پرورش دانش اموزان موفق و...

برنامه ساعت ٨ صبح اغاز شد. معلم ها به پیشنهاد آقای نیرو دو به دو با هم صحبت کردند و با هم آشنا شدند و بعد همدیگر را معرفی کردند.

آغاز کار کارگاه بعد از معرفی شرکت کننده ها با این جمله بود:

همه دانش اموزان با هوشند.

تعاریف اندیشمندان و صاحب نظران از هوش و معرفی انواع هوش های شناسایی شده برای انسان اساس توضیح جمله

" همه دانش آموزان باهوشند" می باشد.

همه انسان ها از هر ٨ نوع شناسایی شده هوش برخوردارند منتها ترکیب این هوش ها برای هر کس منحصر به فرد است و از هر شخص به شخص دیگر فرق می کند.

دوست دارم شما عزیزان را با تعریف مختصری از هر یک از این هوش ها بیشتر در جریان امور قرار دهم:

هوش بیانی: افرادی که از این هوش بهره بالایی دارند معمولا توانایی به ‌كارگیری درست لغات به‌ صورت شفاهی یا به ‌صورت نوشتاری را دارند.

هوش منطق ریاضی: افرادی که از این هوش بهره بالایی دارند معمولا توانایی استفاده درست از اعداد و ارقام و بیان استدلالات صحیح منطقی را دارند.

هوش مکانی: افراد بهره مند از این هوش توانایی درك درست جهان به صورت مكانی بصری و ایجاد تغییر در این ادراك را دارند.

هوش جسمانی: افرادی که مهارت در به ‌كارگیری كل بدن برای بیان افكار و احساسات و توانایی تغییر اشیاء با دست را دارند از این هوش بهره بالایی دارند.

هوش موسیقایی: افرادی که توانایی درك، تشخیص، تبدیل و اجرای اشكال موسیقایی را دارند از هوش موسیقایی بالایی برخوردارند.

هوش میان فردی: انسان ذاتا یک موجود اجتماعی است ولی همه آدم ها به یک اندازه توانایی درك و تمایز حالات روحی، مقاصد، انگیزه ها و احساسات دیگران را ندارند. کسانی که این توانایی را دارا هستند از هوش میان فردی بالایی برخوردارند.

هوش درون فردی: توانایی درک خود و آگاه بودن از حالت درونی خود و توانایی عملکرد مناسب بر اساس آن برای افرادی که از این هوش بهره بالایی دارند ساده تر است.

و در نهایت هوش طبیعت گرایی: مهارت در شناخت و طبقه ‌بندی گیاهان و جانوران و محیط فردی و شناسایی پدیده ‌های طبیعی و توانایی تشخیص و تمییز اشكال غیر زنده از توانایی های افراد با بهره بالایی از این هوش هستند.

بعد از آشنایی کلی با انواع هوش ها، با مشخصات فردی کسانی که از هر یک از این هوش ها بهره بالایی دارند آشنا شدیم

مطالب بیان شده بسیار گسترده و عمیق هستند و در این مجال اندک فقط به همین مختصر بسنده می کنیم.

آشنا شدن با هوش ها و شناخت ویژگی های افراد باعث می شود معلمین روش بهتری برای اموزش برگزینند.

تئوری کلی هوش های چند گانه بر چند اصل اساسی استوار است:

تمام افراد از هر هشت مقوله‌ هوشی بهره‌ مندند

همه افراد می توانند هر یك از هوش ‌های خود  را به سطح توانش مناسبی برسانند

مقوله ‌های  هوشی معمولاً به شكل پیچیده با یكدیگر همكاری دارند

برای هوشمندی در هر مقوله، چندین راه وجود دارد.

مشکلاتی که معلم ها در کلاس هایشان داشتند بر تخته ایی نوشته شد تا در پایان با بهره از تئوری هوش های چند گانه بتوان تا حد امکان راهکاری بر آن ها یافت.

همه دانش آموزان باهوشند

یقیناً برای شما که به این مقوله علاقه دارید این مطالب کافی نیست، شما را دعوت می کنم که از سایت های زیر استفاده کرده و مشروح این توضیحات را مطالعه بفرمایید:

http://www.pz.harvard.edu

http://www.pz.harvard.edu/ami

http://www.pz.harvard.edu/Research/SUMIT.htm

http://www.pz.harvard.edu/Research/Spectrum.htm

http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/mi

مرکز یادگیری سایت تبیان. تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان