تبیان، دستیار زندگی
باید این حقیقت را باور نمود که گیاه آلوئه ورا یک داروخانه کامل می باشد، با این تفاوت که اگر شخصی تمام داروهای یک داروخانه را یکجا بخورد، امکان ندارد که زنده بماند، هر روز سالم تر و شاداب تر خواهد شد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

اهداف جلسه: 

 آشنایی با خواص دارویی و درمانی گیاه آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:

 کامپیوتر مجهز به اینترنت

 برگ گیاه آلوئه ورا

مقدمه

در این جلسه و جلسه آینده با خواص دارویی- درمانی گیاه آلوئه ورا آشنا خواهیم شد.

آلوئه ورا یک داروخانه کامل

برخی از متخصصان از گیاه آلوئه ورا به عنوان داروخانه ای در یک گیاه نام برده اند و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.

باید این حقیقت را باور نمود که گیاه آلوئه ورا یک داروخانه کامل می باشد، با این تفاوت که اگر شخصی تمام داروهای یک داروخانه را یکجا بخورد، امکان ندارد که زنده بماند، هر روز سالم تر و شاداب تر خواهد شد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا یک داروخانه کامل

به طور مختصر تمام افرادی که قند خون بالا، دیابت، یبوست، مشکلات گوارشی، اگزما و حساسیت پوستی شدید، آکنه، چین و چروک، خشکی و کدری پوست، کمبود ویتامین، کم خونی، زخم معده و اثنی عشر رنج می برند، باید حتماً استفاده از آلوئه ورا را امتحان نمایند، زیرا پژوهش های علمی به درستی ثابت کرده است که آلوئه ورا در درمان تمام این بیماری ها نقش مۆثری دارد و حقیقتاً یک داروخانه مجهز و کامل می باشد.

هیچ چیز گیاه آلوئه ورا به تنهایی شگفت انگیز و خارق العاده نیست، بلکه همراهی و یک جا جمع شدن تمام موارد مورد نیاز بدن، از گروه های غذایی است که این گیاه را منحصر به فرد نموده است. تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را می توان به جمع شدن تعدادی نوازنده در یک گروه بزرگ موسیقی تشبیه کرد، زیرا همان طور که واضح است هرکدام از این نوازندگان، هرگز به تنهایی اثر و جاذبه اجرای گروهی و دسته جمعی را ندارند.

گیاه آلوئه ورا به خاطر خواص بازسازنده و منحصر بفرد خود از سایر داروهای طبیعی و گیاهی متمایز شده است. این خاصیت منحصر بفرد عناصر گیاه را قادر می سازد که در عین حالی که درست روی هدف مورد نظر در بدن به فعالیت مشغول هستند، بر روی همدیگر نیز اثرات تداخلی و متقابلی داشته باشد (حقیقتاً راز نهان و جادوی نهفته در آلوئه ورا اثرات متقابل و مرموز عناصر آن بر روی همدیگر می باشد).

آلوئه ورا توانایی های درمانی متعددی دارد و به راحتی می توانند جایگزین داروهای استروئیدی موضعی، خوراکی و یا آنتی بیوتیک های موضعی می شود. در واقع با بررسی خواص معجزه آسای گیاه آلوئه ورا بیش از پیش می توان به قدرت خالق یکتا پی برد.

آلوئه ورا در حفظ تازگی میوه ها

دانشمندان اسپانیایی موفق به ساخت نوعی ژل از گیاه آلوئه ورا شده اند که قادر است عمر نگهداری میوه ها را طولانی تر سازد. با استفاده از این ژل می توان سطح میوه ها را پوشاند و در نتیجه زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی تر نمود.

دانشمندان اسپانیایی اظهار داشتند که این ژل به هیچ عنوان طعم و ظاهر میوه ها را تغییر نمی دهد و از این رو می تواند به صورت یک پوشش کاملاً طبیعی و بی ضرر، جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی، که پس از برداشت میوه ها به آنها اضافه می شود، گردد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا مۆثر در حفظ تازگی میوه ها

آلوئه ورا در دندان پزشکی

دانشمندان اخیراً بدین نتیجه دست یافته اند که گیاه آلوئه ورا برای مقابله با انواع پوسیدگی های دندانی بسیار مفید می باشند و در بهبود مشکلات دهان و لثه قدرت شفا بخش دارد. از این رو می توان از آلوئه ورا به عنوان یک ماده فعال برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی، در خمیر دندان ها و ژل های تمیز کننده دندان استفاده نمود.

ژل دندان آلوئه ورا همانند خمیر دندان عمل می کند و قادر به نابودی باکتری ها و میکروب های بیماری زای موجود در دهان می باشد. به طوری که در پژوهش های کنونی اثبات شده است که ژل آلوئه ورا در برخی موارد، بسیار مۆثر از خمیر دندان های معمولی می باشد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا مۆثر در دندان پزشکی

آلوئه ورا یک مسهل حقیقی

اثر مسهلی آلوئه ورا در روده بزرگ از زمان های قدیم مورد تأیید و شناخت اطبای سنتی بوده است. یکی از اطبای معروف آثار مصرف آلوئه ورا را به عنوان مسهل چنین بیان می کند: افرادی که این گیاه دارویی را به مقدار کم یعنی 5 تا 30 سانتی گرم، یک با دوبار در روز بخورند، ابتدا در بدن آنها قولنج ضعیفی ایجاد می شود و بعد از یک یا چند بار روده کار می کند. معمولاً اثر آلوئه ورا از نظر مسهلی خیلی به کندی ظاهر می شود ( پس از 6-5 ساعت و غالباً پس از 24 ساعت). اولین آثار آن تعداد دفعات و سهولت تخلیه می باشد و اگر کندی عمل هضم به واسطه ی اختلالات مزمن خاصی در معده مانند ورم مزمن باشد، آلوئه ورا سبب تحریک اعمال معده می گردد و چنانچه استعمال آلوئه ورا مدتی ادامه یابد، علامت غلبه ی جریان خون و آلات اعضای این قسمت از بدن بروز می کند و بدین علت در انتهای روده ی بزرگ حرارت و سنگینی احساس می شود. همچنین در این هنگام شخص نیاز به ادرار کردن را احساس می نماید.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا مسهل حقیقی

آلوئه ورا در درمان سوختگی و زخم پوستی

از ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی، زخم و التهابات پوستی ناشی از آنها می توان استفاده نمود. در واقع ژل گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود، از خشک شدن پوست پیشگیری می کند، در نتیجه در ترمیم ناحیه ملتهب و سوخته شده مۆثر است.

تحقیقات نشان داده است که آلوئه ورا در بهبود زخم های مزمن پا و دیر التیام نافع می باشد. البته لازم به ذکر است که در برخی موارد در خصوص مصرف ژل گیاه آلوئه ورا توصیه شده است که کاربرد موضعی این ژل بر روی زخم های جراحی مجاز نمی باشد، چرا که بهبود زخم ها را به تأخیر می اندازد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا مۆثر در درمان انواع سوختگی ها

به طور کلی امروزه استفاده از داروهای گیاهی، در درمان آسیب های پوستی مانند زخم و سوختگی با انجام تحقیقات مختلف و تأیید اثر بخشی آنها موسوم گردیده است. اثرات مفید گیاهانی مانند آلوئه ورا، همیشه بهار، لاواند و ... در بهبود زخم ها و سوختگی ها، کاربرد آنها را در طبابت نوین نیز تأیید نموده است.

فواید آلوئه ورا برای مو

یکی از راه های کنترل و درمان کم پشتی و درمان کم پشتی موی سر استفاده از آلوئه ورا می باشد. امروزه بسیاری از مردم ، جهت ضخیم شدن مو و سلامت آن محصولات گوناگون آلوئه ورا را مورد مصرف قرار می دهند، که در این میان استفاده از ژل آلوئه ورا، یکی از روش های مفید و مۆثر می باشد.

همانطور که پیش از این اشاره شد، آلوئه ورا حاوی آنزیم های متعددی می باشد، که برخی از آنها به عنوان یک عامل محرک برای تولید و رشد موهای جدید شناخته شده اند، مکانیسم آنها بدین صورت است که سرعت جریان گردش خون را افزایش می دهند و بنابراین پاپیلای پوستی (زائده بافتی ریشه موی سر) را فعال می نمایند و سبب افزایش تغذیه فولیکول های مو می گردند. در واقع آلوئه ورا به عنوان یم ماده ی جادویی در جهت افزایش و رشد موها شناخته شده است. از سوی دیگر، آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و قارچی، مانع ایجاد شوره سر می گردد. این گیاه برای کنترل عفونت های قارچی مثل بیماری کچلی (کرم حلقه دار) نیز مفید است.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا جهت درمان کم پشتی مو

با توجه به مطالب مذکور، آلوئه ورا برای رشد، تقویت،ایجاد نرمی، براقی، کنترل ریزش و خشکی مو بسیار مۆثر است. از این رو، می توان از آلوئه ورا در تولید انواع شامپو ها و نرم کننده های موی سر استفاده نمود. در این راستا، تجربه نشان داده است که استفاده از این نوع محصولات سبب تسریع جریان خون و در نتیجه کاهش استرس و هیجانات روحی نیز می گردد.

معمولاً محصولات حاوی آلوئه ورا برای انواع مختلف موها نظیر خشک، نازک، چرب و معمولی مناسب می باشند. به گفته تولید کنندگان شامپو اسیدیته معادل 5/4 گیاه آلوئه ورا سبب ایده آل شدن این گیاه برای ساخت انواع شامپوها و نرم کننده های مو شده است.

آلوئه ورا در درمان پوکی استخوان

آلوئه ورا حاوی برخی مواد معدنی از جمله برن می باشد. این عنصر می تواند کمبود کلسیم را در بدن به حداقل برساند، جذب آن را تسریع نماید و همچنین آن را در تمام بدن پخش کند. از این رو، مصرف آلوئه ورا در پیشگیری و درمان پوکی استخوان می تواند مفید باشد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

آلوئه ورا مۆثر در درمان پوکی استخوان

تکلیف:

برای این جلسه به بررسی و تحقیق بیشتر در باره خواص گیاه آلوئه ورا در موارد ذکر شده در درس بپردازید و اطلاعات جمع آوری شده را طبقه بندی نموده و برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

منابع مطالعه:

برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آشنایی با خواص گیاه آلوئه ورا به منابع زیر مراجعه نمایید.

فایل word را ملاحظه فرمایید.

مطالب مرتبط:

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه اول

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه دوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه سوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هفتم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: یگانه داودی