تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت روز جهانی ایدز، دیروز وزارت بهداشت مانند سالهای گذشته، همایشی را با حضور مسئولان سازمان بین المللی و کارشناسان این حوزه برگزار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ شیوع ایدز بیشتر از نرخ تورم!


به مناسبت روز جهانی ایدز، دیروز وزارت بهداشت مانند سالهای گذشته، همایشی را با حضور مسئولان سازمان بین المللی و کارشناسان این حوزه برگزار کرد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در این همایش گفت: 25 سال پیش نماینده 140 کشور دنیا گرد هم آمدند تا درباره ایدز تصمیم جهانی بگیرند و برای همین امروز 10 آذر، روز جهانی مبارزه با این بیماری است.

ایدز

وی با اشاره به اینکه در دهه 70،ما کشورهای غربی را برای این بیماری نکوهش می کردیم و تا سالها به اشتباه در مورد این بیماری سخن نگفتیم گفت: امروز به خاطر روش های غیرعلمی برای ابتلا به این بمیاری مردم را می ترسانیم و برای همین یک تابو است و مبتلایان هم به خاطر افکار عمومی این بیماری را پنهان می کنند. شیوع ایدز در کشور در 11 سال گذشته 9 برابر شده و سالانه 80 درصد افزایش داشته است و نرخ شیوع ایدز از تورم و قیمت مسکن بیشتر است.

هاشمی گفت: ویروس HIV، در تمام دنیا یک بیماری سیاه است که طبق اعلام WHO بین سالهای 2005 تا 2012 در دنیا 50 درصد این بیماری افزایش یافت و تا سال 2010، 25 میلیون نفر قربانی این بیماری بودند.

وزیر بهداشت به ارائه آمار دیگری پرداخت و گفت:در سال 2012،دو میسلیون نفر جمعیت 10 تا 19 ساله به این بیماری مبتلا شدند و برای همین این بیماری را شبیه طاعون می دانند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه الان راههای درمان این بیماری کشف شده است افزود:متاسفانه در کشور ما شناخت افراد مبتلا،حمایت اجتماعی و آموزش و پیشگیری ضعیف است و تجربه عموم مردم با مواجه با این افراد کم است و به خاطر پنهان کاری افراد مبتلا و اطرافیان او نمی توان بیماری را کنترل کرد.

هاشمی ادامه داد:کمپ های ترک اعتیاد،زندان ها،مجموعه های کار کودکان و حاشیه های شهر به توسعه ایدز کمک می کنند و در ایران هم چرخه انتقال این بیماری از تزریق مشترک به روابط جنسی پرخطر رسیده است. ابتلای 5 درصدی کودکان کار به این بیماری هشدار دهنده است و باید گلوگا هها را کنترل کرد.

بودجه ایدز امسال کاهش یافته البته رقمی نبوده که کم شدنش قابل توجه باشد. در مورد بیماری ایدز سعی کردیم در این سال‌ها ابتدا انکار کنیم و بعد از باور واقعیت اهمیت لازم را برایش قائل نشدیم در عین حال هزینه بیماران مبتلا به ایدز غیر از حمایت‌های اجتماعی که نیاز دارند بسیار بالاست

وی با بیان اینکه این وزارتخانه متولی این ویروس نیست و تنها تشخیص و درمان را به عهده دارد گفت:اما همه باید این مشکل را جدی بگیرند و بدانند که معلول رفتارهای اجتماعی است ،پس باید هزینه آزمایش ایدز را کاهش داد و امکانات را گسترش دهیم تا در تمام کشور افراد بتوانند این آزمایش را بدهند و وسایل پیشگیری رایگان با ارزان باشد.

هاشمی تاکید کرد:از بیان آمار نباید ترسید و ما انتظار حمایت و کمک روحانیون و اساتید را در این زمینه داریم.

وی در مورد بودجه‌ درمان ایدز نیز گفت: بودجه ایدز امسال کاهش یافته البته رقمی نبوده که کم شدنش قابل توجه باشد. در مورد بیماری ایدز سعی کردیم در این سال‌ها ابتدا انکار کنیم و بعد از باور واقعیت اهمیت لازم را برایش قائل نشدیم در عین حال هزینه بیماران مبتلا به ایدز غیر از حمایت‌های اجتماعی که نیاز دارند بسیار بالاست.

وزیر بهداشت گفت: کشورهای مختلف از جمله ایران در زمینه پیشگیری از ایدز هزینه کمی می‌کنند و اهمیت کمی برای آن قائل هستند با این وجود سعی خواهیم کرد بودجه ایدز را از منایع دیگر تامین کنیم.

متولی مسئله ایدز وزارت بهداشت نیست، وزارت بهداشت متولی تشخیص و درمان است. همه باید باور کنند که این مشکل جدی کشور است. معلول این بیماری رفتار اجتماعی کشور است و نقش وزارت بهداشت در موارد تعریف شده، کم است. باید نگرانی‌های مردم در این زمینه برطرف شود و امکانات مربوطه گسترش یابد. باید وسایل پیشگیری از این بیماری به صورت ارزان یا رایگان در اختیار مردم باشد. عدم پنهان کاری دولت و اطلاع رسانی صحیح در این زمینه کمک کننده خواهد بود

توسعه قارچ گونه ایدز در کمپ‌های ترک اعتیاد،‌ کودکان کار، زندان‌ها و ... وزیر بهداشت در ادامه افزود: کمپ‌های ترک اعتیاد، کار کودکان،‌ زندان‌ها و ... قارچ گونه به توسعه ایدز می‌پردازند. در ایران چرخه انتقال عفونت از روش مواد مخدر تزریقی به انتقال از طریق تماس جنسی پرخطر تغییر یافته است. هرچند در زمینه انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی در دوره‌ای نتایج خوبی در کاهش آمارها داشتیم اما نباید از افراد معتاد و کسانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، غافل شد.

وی ورود HIV/AIDS به کشور در دهه 60 از طریق فراورده‌های خونی را ظلمی بین المللی خواند و گفت:‌ اما در دهه دوم انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی بود که همچنان هم این روش انتقال در صدر است. بر این اساس مراقبت در زندان‌ها و محیط‌هایی که این افراد تجمع بیشتری دارند باید با شدت بیشتری ادامه یابد.

ایدز

شیوع مصرف مواد محرک

وی در عین حال نسبت به شیوع مصرف مواد محرک و احتمال ابتلا به ایدز به دنبال آن هشدار داد و گفت: شیوع ابتلا بیماری در مصرف کنندگان این مواد درحال افزایش است همچنین ابتلای پنج درصدی این بیماری در کودکان کار را داریم یعنی 40 برابر متوسط شیوع این بیماری در جامعه. چنین آماری هشدار دهنده است در این راستا نمی‌توان تمام افراد جامعه را چک کرد اما باید گلوگاه‌ها حتما کنترل شوند.

هاشمی ادامه داد: متولی مسئله ایدز وزارت بهداشت نیست، وزارت بهداشت متولی تشخیص و درمان است. همه باید باور کنند که این مشکل جدی کشور است. معلول این بیماری رفتار اجتماعی کشور است و نقش وزارت بهداشت در موارد تعریف شده، کم است. باید نگرانی‌های مردم در این زمینه برطرف شود و امکانات مربوطه گسترش یابد. باید وسایل پیشگیری از این بیماری به صورت ارزان یا رایگان در اختیار مردم باشد. عدم پنهان کاری دولت و اطلاع رسانی صحیح در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید برای آموزش جامعه در مقابله با این بیماری تلاش شود در این زمینه باید راه‌های جدید را پیدا کنیم و نترسیم از اینکه اعلام کنیم این مشکل در جامعه وجود دارد. زمانی از ایدز در تریبون‌های عمومی به عنوان تمسخر جوامع دیگر استفاده می‌شد اما اکنون همه دنیا گرفتار این بیماری هستند و ما هم از آن مستثنی نیستیم. باید آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهیم. انجمن‌ها باید در کنار هم باشند و رسانه‌ها از پنجره‌ای درست به این بیماری نگاه کنند. روحانیون، اساتید و همه کسانی که در حوزه فرهنگ نقش دارند باید در این زمینه به عنوان مشکلی اجتماعی نقش آفریین کنند.

هاشمی تاکید کرد: همه باید باور کنند که ایدز بیماری است، نباید به عنوان ناهنجاری اخلاقی در جامعه معرفی شود. همه بیماران نیز حق دارند که از خدمات ما در نظام سلامت بهره مند شوند. عدم پنهان کاری معادل خواهد بود با ابتلای کمتر و این یعنی موفقیت.

در این مراسم سخنرانان دیگری هم حضور داشتند که به بیان آمار و اطلاعاتی درباره این بیماری پرداختند. در جدول زیر مشروح سخنان آنها آورده شده است:

نام

مسئولیت

موضوع

شرح اظهار نظر

علی اکبر سیاری

معاون بهداشت وزارت بهداشت

مروری بر وضعیت HIV در ایران و جهان

• نسبت به 12 سال پیش که من در مورد این بیماری تحقیق می کردم الان روند ابتلا به آن در دنیا کاهش یافته است.

• در گذشته راه انتقال از طریق تزریق در میان معتادان بود اما الان با رفتارهای پرخطر جنسی منتقل می شود و در سال 91،به 33 درصد رسیده است.

• متاسفانه کسانی که به صورت گروهی مواد روان گردان استفاده می کنند،امکان رفتارهای پرحطر جنسی را دارند و این موضوع باید کنترل شود.

• ماهواره،باشگاه های بندسازی و آرایشگاه ها مثلث مرگ هستند.

حسام الدین آشنا

مشاور فرهنگی رئیس جمهور

ایدز و تاثیر آن بر جامعه

• من سفیر ایدز در دولت هستم و هیچ کودکی در ایران نباید بخاطر کوتاهی ما با ایدز متولد شود، زندگی کوتاهی داشته باشد و بمیرد.

• در این زمینه کتابی تحت عنوان ما روحانیون در مقابله با ایدز چه می‌توانیم بکنیم نوشته شده است تا وظایف اجتماعی روحانیون نسبت به ایدز مشخص شود، البته در این مسیر فقط محصولات فرهنگی کافی نیست و باید به میدان رفت.

• از 8 سال پیش به 10 استان کشور رفتیم و جلساتی را با روحانیون، ائمه جماعات و مبلغان برگزار کردیم تا ایدز را بعنوان یک مسئله اجتماعی باور کنند.

• ائتلافی متشکل از رهبران مذاهب جهانی شکل گرفته که این ائتلاف متشکل از یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، بودائیان و دیگر گروه‌های مذهبی است و از جنس پذیرش، مشورت، خدمت‌رسانی و آگاهی رسانی در حوزه ایدز است.

• در دولت تدبیر و امید خوشحال هستم تا به عنوان سفیر ایدز در دولت فعالیت کنم، در زمینه تجربیات ملی و بین‌المللی موفقیت‌ها و شکست‌هایی در سیاست‌گذاری‌ها ثبت شده که امروز می‌خواهیم از آنها عبرت بگیریم نه اینکه مایه عبرت دیگران شویم.

• هدف‌گذاری جهانی برای کاهش انتقال ایدز از مادر به کودک است و ما در قبال کودکانی که با ایدز متولد می‌شوند مسئولیم چرا که هیچ کودکی در ایران نباید به دلیل کوتاهی ما با ایدز متولد شود و زندگی کوتاهی داشته باشد.

• اینکه وزیر بهداشت می‌گوید متولی ایدز وزارت بهداشت نیست، نگاه‌نگران کننده ای است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


ایسنا و خبرآنلاین