تبیان، دستیار زندگی
هرچی دارم و ندارم مثل خیلی های دیگر از مجلس حضرت اباعبدالله علیه السلام دارم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با امیر قمیشی(اختصاصی تبیان)

خاطرات امیر قمیشی از حسینیه ی دانش آموزی برنامه ی باز باران


من هرچی دارم و ندارم مثل خیلی های دیگر از مجلس حضرت اباعبدالله علیه السلام دارم.

امیر قمیشی

حسینیه دانش آموزی برنامه باز باران را چطور توصیف می کنید؟

قسمت ما این بود که روزی در یک حسینیه ی تلویزیونی برنامه اجرا کنیم کاملا هم اعتقاد داشتیم که اینجا حسینیه است یعنی واقعا اونجا را به چشم استودیو نمی دیدیم. این فقط نگاه من نبود، مثلا امسال روز اول محرم که اومدم دیدم که یکی از همکاران که یکی از مهندسین فنی پخش هستند جارو گرفتند و دارن با اشک جارو می زنند و دیدم که این حس خوب به دیگران هم منتقل شده فقط حسی نبوده که مخصوص من باشه.

خودشون روزی کردند و اگر یک موقعی از دیده ی مهمانان ما اشکی جاری می شد مشخص می شد اون هم روزی ای بوده که حضرت اباعبدالله شفاعت کردند و به ما رسیده، اگه یه موقع حال خوشی داشتیم می گفتیم روزی بوده و خداوند به کرامت حضرت اباعبدالله این را به ما رسونده و عجیب اینکه مثلا کسی بوده که اونجا به چشم حسینیه اومده و سفر مکه حاجت داشته گرفته مثل همه ی حسینیه ها و تکایا. من خودم شخصا اعتقاد دارم همان طور که بزرگترهای ما گفتند هر حسینیه و هر تکیه ای یک شعبه از کربلاست، استودیو پخش شبکه آموزش هم موقعی که حسینیه میشه یک شعبه از کربلاست.

ما این برنامه را به چشم برنامه ی تلویزیونی ندیدیم، به چشم حسینیه دیدیم و موقعی که بانی یک حسینیه نیتش این باشد که در یک حسینیه کار می کند مخاطب را هم تحت تأثیر قرار می دهد. الحمدالله که بخشی از مخاطبین هم تحت تأثیر قرار گرفتند.

من خودم شخصا اعتقاد دارم همان طور که بزرگترهای ما گفتند هر حسینیه و هر تکیه ای یک شعبه از کربلاست، استودیو پخش شبکه آموزش هم موقعی که حسینیه میشه یک شعبه از کربلاست

سعی هم کردیم که همانگونه که تو حسینیه ها شب های محرم مجلس داری میکنیم تو اون تایم در این استودیو که حالا حسینیه شده مجلس داری کنیم، شکر خدا که چنین حسی را از مخاطب هم گرفتیم. خود من هم اون ایام را سعی کردم مجری نباشم، خودم باشم خیلی جاها حتی اگر تپق هم زدم گفتم خوب وقتی طرف خودش داره صحبت میکنه ممکنه تپق هم داشته باشه، ممکنه اشتباه لفظی هم داشته باشه چون اونجا دیگه اجرا نیست. دو سال هم ما تو این برنامه مسابقه داشتیم که یک تعدادی عازم کربلا شدند در این حد که ما هزینه ی سفرشون رو دادیم. البته مال سالهای قبل بوده.

ایام محرم دوران کودکی و نوجوانی خودتان چطور می گذشت؟

من هرچی دارم و ندارم مثل خیلی های دیگر از مجلس حضرت اباعبدالله دارم. یه تکیه ای بود میدان هفت تیر که هنوز هم هست، تکیه ی ثارالله. من از کودکی اصلا سخن گفتن را اونجا یاد گرفتم. مرحوم مادرم که امسال به رحمت خدا رفتند ما را سپردند به یک معلم قرآنی که ایشون هم به رحمت خدا رفتند (حاج آقای محمدی) یه مجلسی بود مخصوص نوجوان ها، مخصوص بچه های کوچک که حالا مثلا از 7 ساله تا 10, 12 ساله اونجا شرکت می کردند، هرشب هم یکی بانی میشد مثلا شیر میداد، شیرینی میداد و... به هر حال مجلس داری حضرت ابا عبدالله را از همون سن کم تمرین میکردیم. جلسه قرآنی بود و به ما با زبان کودکانه از امام حسین می گفتند.

تو همون تکیه ما هممون بزرگ شدیم، بچه ها همه ازدواج کردند، صاحب شغل شدند، صاحب فرزند شدند و هنوز هم دهه ی اول محرم اونجا هستند. موقعی هم که میرم اونجا هیچ فرقی نمی کنم با10 سالگی و 12 سالگیم همون آدم 10, 12 سالگیم هستم. اون حسینیه خودش هم سنت های قشنگی داره. شب شعر عاشورای تهران که هرسال برگزار می شه و امسال فکر می کنم بیست و چندمین سالش باشه. روزهای تاسوعا اقلیت های دینی مهمان اون حسینیه هستند که به نام نامی حضرت ابا عبدالله همه زیر پرچم اسلام عزاداری می کنند برای ابا عبدالله. زرتشتی هست، مسیحی هست، همه هستند. فرقی هم نمیکنه همه مهمان حضرت عباس هستند. و خیلی از چیزهایی رو که اونجا یاد گرفتم سعی می کنم تو همین حسینیه دانش آموزی مجددا برای خودم باز آموزی کنم، با این تفاوت که مخاطب رو هم می شناسم  و خودم تو اون هیئت یک اشتراک سنی با همین گروه داشتم.

الان هم محرم ها همونجا هستید؟

بله، من محرم ها اونجا هستم تو این دو سه ساله اول می آمدم تو این حسینیه ی برنامه بعد هم می رفتم حسینیه ثارالله. فرقی هم نمیکنه هر دوتا یک شعبه ای از کربلاست.

دوران مدرسه چطور، حال و هوای مدرسه ی شما برای ایام محرم چطور بود؟

الان الحمدالله خیلی بیشتر شده ولی زمان ما خیلی خبری نبود. سر صف ممکن بود من یا حالا یکی از بچه ها که صدای خوبی هم داشت نوحه ای بخونه. این طوری که دسته راه بیندازند نبود، الحمدالله چند سالیه که این رواج شده تو مدارس. بعضی مدارس خاص برنامه داشتند ولی من خودم یادم نیست که برنامه ای داشته باشیم.

نوع ارتباط برنامه با بچه هایی که در برنامه حضور داشتند بر چه اساسی بود؟

بچه هایی که تو برنامه حضور داشتند خیلی هاشون ذاکر امام حسین (ع) بودند و من از کودکی آموخته بودم که چه قدر خوبه اگه ذکر ابا عبدالله را می گیم اول خلوص باشد که از همه چیز مهمتره بعد هم اینکه ادب باشه بدونیم که ذکر چه بزرگی رو داریم میگیم ، ذکر نواده پیعمبر، ذکر فرزند فاطمه زهرا (س) که بهانه خلقت هستند، ذکرحضرت ابا عبداللهی که روایت داریم هیچ پیغمبری نبود مگر اینکه کربلا را زیارت کرده باشه و سعی می کردیم که از آثار فاخر استفاده بکنند، سعی می کردیم نوجوان ذاکر را با آثار فاخر آشنا کنیم که تو حوزه کلاسیک مرحوم قیصر امین پور، مرحوم سید حسن حسینی، استاد گرمارودی، آقای معلم بودند. در حوزه ی مدیحه سرایی هم مدیحه سراهایی داریم که با ادبیات آشنا هستند مثل آقای سازگار، علی انسانی. سعی می کردیم ادبیات فاخر را معرفی کنیم هر آنچه که اخلاص داشته باشد خوبه حالا اگه فاخر باشه به نظر ما شاید با شئونات اهل بیت متناسب تر باشد.

سعی داریم در کنار سایر رسانه های دست اندر کار بحث احترام به نوگلان حسینی را که ذاکرین کودک اباعبدالله هستند درکنار پیر غلامان که در آغاز محرم برگزارمی شود دنبال کنیم.

مطلب آخر

در رابطه با توفیق برپایی تکیه بعضی ها فکر می کنند ما آدم های خاصی هستیم که این کار را انجام می دهیم، نه اینطور نیست، این عنایت مولای ما هست که نصیب همه میشه حتی افرادی که ممکنه خودشون را خیلی کوچک بدانند اما لطف ارباب اینطور نیست که اگر چنین لطفی به ماشده ما آدم های خاصی هستیم نه ما مثل مردم هستیم و زندگی عادی خودمون رو داریم و من که این برنامه سوگواری را اجرا کردم ممکنه برنامه های دیگری را هم اجرا کنم مثل جنگ طنز، منتها این کرامت ابا عبدالله هست که نصیب ما شده و با تمام وجود شاکریم و امیدوارم تا زنده هستیم این کرامت از ما گرفته نشه.

یکی از تأکیدات ما این است که فراموش نکیم در عصر ارتباطات همچنان منبر میتواند رسانه اصلی و پویا باشد البته با فکر و اندیشه ی درست.

مصاحبه: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

آزیتا رضایی

عموهای فیتیله‌ای

امروز روز شماست...

روز جهانی کودک، روز جهانی همه خوبی‌ها

کتاب‌های دوست‌داشتنی عمو پورنگ و امیرمحمد

با علی فروتن، عموی فیتیله‌ای مهربان در تبیان (مصاحبه‌ی اختصاصی)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.