تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه قصد داریم دانش آموزان را با چگونگی محاسبه حق بیمه آشنا کنیم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم

اهداف:

آشنایی دانش آموزان با مفهوم بیمه و چگونگی محاسبه ی حق بیمه با استفاده از یک مدل ساده شده.

وسایل مورد نیاز:
صفحه ی شطرنجی 6 در 10 سبز به تعداد دانش آموزان

صفحه ی شطرنجی 6 در 10 سفید به تعداد دانش آموزان

محاسبه ی حق بیمه با استفاده از یک مدل ساده

در این جلسه قصد داریم دانش آموزان را با چگونگی محاسبه حق بیمه آشنا کنیم. برای این امر ابتدا:

1- دانش آموزان را به گروه های 4، 5 یا 6 نفری تقسیم كنید. (بهتر است دست كم یک گروه 4، یک گروه 5 و یک گروه 6 نفره در میان گروه ها داشته باشیم.)

2- به هر یک از دانش آموزان یک صفحه ی شطرنجی 6*10 سبز و یک صفحه شطرنجی 6*10 سفید بدهید. توضیح دهید كه صفحه سبز جنگل شخصی هر یک از آن هاست كه در هر یک از خانه های آن یک درخت وجود دارد و صفحه سفید بقیه دارایی آن هاست كه هر خانه آن ارزشی برابر یک درخت دارد.

بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم
بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم

3- بیست دقیقه به دانش آموزان فرصت دهید و علام كنید كه در پایان بیست دقیقه قرار است یک آتش سوزی در یكی از جنگل های هر گروه رخ دهد و تمام جنگل مورد نظر از بین خواهد رفت. برای مدل كردن این آتش سوزی می توانید خودتان به صورت تصادفی صفحه شطرنجی سبز یكی از اعضای هر گروه را پس از پایان فرصت مشورت با كبریت بسوزانید یا پاره كنید.

به كلاس توضیح دهید كه در این بیست دقیقه می توانند با هم مشورت كنند و راهی برای كم كردن خسارت مالی ناشی از آتش سوزی به یک نفر و تقسیم این خسارت بین همه افراد پیدا كنند. (دانش آموزان می توانند از بقیه دارایی های خود استفاده كنند و انگار جنگل خود را در برابر آتش سوزیبیمه كنند. مثلاً در یک گروه شش نفره اگر دانش آموزان هر یک 10 واحد از كاغذ سفید خود را برای جبران خسارات ناشی از آتش سوزی كنار بگذارند روی هم 60 واحد سفید وجود خواهد داشت كه پس از رخ دادن آتش سوزی می توانند این 60 واحد را به كسی كه جنگلش در آتش سوخته است بپردازند و به این ترتیب هر یک 60+50 واحد خواهند داشت كه از دارایی اولیه شان 10 واحد كمتر است و مانند این است كه خسارت بین 6 نفرشان تقسیم شده است. این مطلب به معنای خرید خسارتی به اندازه 60 واحد كه به احتمال یک ششم رخ خواهد داد با پرداخت فقط 10 واحد است كه به نوعی می توان گفت پرداخت 10 واحد برای بیمه كردن 60 واحد است.)

بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم

4- پس از اتمام فرصت مشورت از یكی ار اعضای هر گروه 60 واحد سبز را بگیرید. سپس تخته را به تعداد گروه ها تقسیم كنید و در هر بخش آن كل دارایی هر یک از اعضای گروه را به تفكیک سبز و سفید بنویسید. (اگر گروهی پس از مشورت به راه حل مورد نظر رسیده باشد كل دارایی همه اعضای آن گروه مساوی خواهد بود. اما ممكن است در برخی گروه ها این نتیجه به دست نیامده باشد. این به این معنی است كه یک یا چند نفر از اعضای گروه ترجیح نداده اند كه مقداری از دارایی خود را برای تقسیم خسارت احتمالی هزینه كنند. این طبیعی است و بهتر است درباره روش های مختلفی كه گروه ها اتخاذ كرده اند در كلاس بحث شود. در خلال گفتگو درباره ریسک و ریسک پذیری در كلاس توضیحاتی ارائه نمایید )

5- از هر گروه بخواهید میانگین دارایی گروه را به تفكیک سبز و سفید ارائه دهد. این میانگین را در بالای قسمت مربوط به آن گروه روی تخته بنویسید. روشن است كه این میانگین باید برابر 60 واحد سفید و 50 واحد سبز برای یک گروه شش نفری، 60 واحد سفید و 48 واحد سبز برای یک گروه 5 نفری و 60 واحد سفید و 45 واحد سبز برای یک گروه 4 نفری باشد. در غیر این صورت اشتباهی در محاسبات پیش آمده است كه باید اصلاح شود.

6- پس از آنكه میانگین ها به طور صحیح روی تخته نوشته شد از هر گروه بخواهید میانگین دارایی در گروه های 4، 5 و 6 نفره را بررسی كنند و در چند خط دلیل اختلاف این میانگین ها را بنویسند.

7- نظرات گروه ها را در كلاس بررسی كنید. احتمال وقوع آتش سوزی در گروه ها متفاوت بوده است. احتمال آتش سوزی در یك گروه 4 نفره برابر 4/1، در یك گروه 5 نفره برابر 5/1 و در یک گروه 6 نفره برابر 6/1 بوده است.

8- برای دانش آموزان توضیح دهید، بیمه نهادی است برای كاهش خسارات ناشی از حوادث احتمالی و با پرداخت حق بیمه توسط همه افراد خسارت وارد شده به یک فرد بین همه تقسیم می شود.

9- از گروه ها بخواهید با فرض داشتن 60 واحد سفید و 60 واحد سبز برای هر نفر و با این فرض كه همه می خواهند جنگل خود را در برابر خسارت ناشی از آتش سوزی بیمه كند و اضافه كردن فرض وقوع آتش سوزی در پایان 20 دقیقه فرصت در جنگل یكی از اعضای هر گروه، جدول زیر را پر كنند. (جدول باید مطابق با نمونه ای كه با رنگ قرمز پر شده است، پر شود.)

بیمه آتش سوزی - جلسه چهارم

10- در مدتی كه دانش آموزان به پر كردن جدول می پردازند، آن ها را راهنمایی كنید تا به درستی جدول را پر كنند. برای این منظور می توانید دلیل گذاشتن هر عدد در جدول را از آن ها بپرسید.

11- یک جدول مانند جدول بالا روی تخته رسم كنید و با كمک دانش آموزان به پر كردن آن بپردازید. پس از بررسی جدول در كلاس و بحث درباره چگونگی بدست آوردن هر عدد، از دانش آموزان بخواهید ستون های جدول را با هم مقایسه كنند و نتایجی را كه بدست می آورند در چند سطر بنویسند.

12- نتایج بدست آمده را در كلاس بررسی كنید. ( پس از پایان این فعالیت دانش آموزان باید به این مطلب دست یابند كه مقدار حق بیمه برابر است با متوسط خسارت وارد شده به هر فرد و برابر است با حاصل ضرب مقدار خسارت وارد شده به گروه در اثر وقوع آتش سوزی در احتمال وقوع آتش سوزی در جنگل یک از افراد گروه.

تکلیف: در پایان این جلسه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در هر مرحله بنویسید و به همراه جدول برای ما ارسال نمایید.

مدل استفاده شده در این جلسه چه تفاوتی با واقعیت دارد؟ برای پاسخ به این سئوال تحقیق کنید و نتیجه را برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: برای این جلسه از دو جنگل اطراف محل زندگی خود بازدید نمایید و اختلاف فاصله درختان دو جنگل را با هم مقایسه کنید. اطراف تهران می توانید از منطقه حفاظت شده خجیر و  پارک ملی سرخه حصار بازدید نمایید. اطلاعات این دو منطقه را می توانید از آدرس زیر دریافت نمایید.

http://www.tebyan.net/2010/10/17/139517.html

http://www.tebyan.net/2010/8/29/134895.html

منابع مطالعه: فایل معرفی شده کلیاتی در مورد محاسبه حق بیمه آتش سوزی و سایر بیمه ها ارائه می دهد.

دانلود فایل

مطالب مرتبط:

بیمه آتش سوزی - جلسه اول

بیمه آتش سوزی - جلسه دوم

بیمه آتش سوزی - جلسه سوم

بیمه آتش سوزی - جلسه پنجم

بیمه آتش سوزی - جلسه ششم

بخش پژوهش های دانش آموزی - تنظیم: فاطمه گودرزی