تبیان، دستیار زندگی
تا زمانی که چشم، گوش، زبان، دست، پا و... خود را از چیزهایی که شهوت ما را تحریک می‌کند جدا نکنیم، نباید انتظار عفت داشته باشیم، وقتی چشم ببیند دل می‌خواهد، پس نبینیم تا نخواهیم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به چه علت رابطه دختر و پسر اشکال دارد؟


تا زمانی که چشم، گوش، زبان، دست، پا و... خود را از چیزهایی که شهوت ما را تحریک می‌کند جدا نکنیم، نباید انتظار عفت داشته باشیم، وقتی چشم ببیند دل می‌خواهد، پس نبینیم تا نخواهیم!


ارتباط

یکی از آسیب‌هایی که مدت‌های طولانی است جامعه ما را درگیر کرده است، بحث دوستی‌های قبل از ازدواج یا به عبارتی دیگر دوست پسری و دختری است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجویی دیده می‌شود، اینکه چرا این موضوع در جامعه قبح خود را از دست داده است، بحث‌های تفصیلی را می‌طلبد.

اختیار و قدرتی که خداوند به دختران و پسران داده است

-در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است/و نه هر گبری به پیری می‌شود پرهیزکار

-لذت ازدواج زمانی است که قبل از آن پاکی را حفظ کرده باشید.

-از تجارب دیگران استفاده کنید، بندگی خداوند در جوانی ارزشمند است نه بعد از یک عمر گناه

-خداوندی که شهوت را به انسان بخشیده است، قدرت کنترل آن را نیز به انسان داده است، اینکه بعضی تا آخر عمر خود مجرد بوده‌اند و گناه نکرده‌اند دلیل بر چنین قدرتی در درون انسان است.

-تا زمانی که چشم، گوش، زبان، دست، پا و... خود را از چیزهایی که شهوت ما را تحریک می‌کند جدا نکنیم، نباید انتظار عفت داشته باشیم، وقتی چشم ببیند دل می‌خواهد، پس نبینیم تا نخواهیم!

به عبارتی باید گفت که شهوت یکی از غرایز نیرومند انسان است.

برای شخص شهوت پرست، سلامت جسم، و روح، مصلحت فرد و اجتماع، آبرو و حفظ شخصیت، رسوایی ومنفور گشتن و... هیچ کدام مطرح نیست و فقط ارضای شهوت مد نظر اوست و بس. بنابراین با شناخت این موارد، بهترمی‌توان به مبارزه با شهوات برخاست.

عامل مهمی که بسیار بازدارنده است، «تقواى الهى» است. کسی که در صدد غلبه بر شهوت است، باید به جلال وعظمت و حساب خواهی پروردگار، نیک بیندیشید و به خاطر جلب رضایت خدا و ترس از عذاب و شراره‌های دوزخ، عفاف و پاکی را مراعات نماید.

چه زیبا و دلنشین است سخن امیر مۆمنان علی (علیه السلام) در وصف فرشتگان که: هرگز عرصه اراده پولادینشان، جولانگاه کندی غفلت‌ها نشود و امکان ندارد شهوت‌ها تصمیم خلل ناپذیرشان را نشانه گیرند. (نهج البلاغه، خطبه 90)

تاریخ نشان داده است که اکثراً در ابتدا به صورت کلیشه‌ای این جمله را تکرار می‌کنند (رابطه بدون شهوت)، ولی همان افراد بعد از مدت کوتاهی دست به روابط عمیق جنسی با جنس مخالف می‌زنند!

گر تو را با عرشیان است آرزو طلعت خورشید می‌کن جست و جو

هر که را قرب وصال اندر دل است گوهر تقواش شمع محفل است

برای کاهش شهوت، نکات دیگری نیز مطرح نموده‌اند از قبیل:

- نخوردن برخی از غذاهایی که در تهییج شهوت مۆثر است.

- روزه گرفتن.

- هم چنین برای کاهش شهوت زیاد، حتی الامکان از محیطی که مهیج شهوت است اجتناب کردن. فیلم‌ها، مجلات و عکس‌ها در زمره همین عوامل محیطی به شمار می‌روند.

- کنترل افکار و تخیلات

در قرآن آمده است: ولا تقربوا الزّنا، (اسراء، آیه 32). نفرموده مرتکب فحشا و زنا نشوید بلکه فرموده است نزدیک زنا نروید. به همین دلیل است که در چنین شرایطی، حتی در محیط فکر و تخیل نیز، نباید به شهوت‌رانیپرداخت.

امیر مۆمنان حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها؛ کسی که در وادی خیال به دنبالگناهان پرسه زد، همین افکار او را به سوی گناهان سوق خواهد داد. (غرر الحکم)

علاوه بر این که فکر گناه اگر چه ممکن است عقوبت نداشته باشد، ولی اثر وضعی و تخریبی خواهد داشت.

تعریف اسلام درباره رابطه دختر و پسر چیست؟

تعریف اسلام از رابطه دختر و پسر، رابطه اجتماعی سالم و رشد یافته است، رابطه‌ای فارغ از احساسات و تمایلات عاشقانه و جنسی، بلکه فقط به عنوان دو انسان عاقل و بالغ که در زندگی اجتماعی مجبور به ارتباط سالم و اخلاقی با محترم شمردن اصول، عقاید دینی، مذهبی و اخلاقی مورد قبول جامعه خودشان هستند.

نگاه

مصادیق فساد در روابط دو نامحرم

در باب مصادیق مفسده در روابط دو فرد نامحرم، به حدیثی از حضرت موسی اشاره می کنیم. این حدیث خیلی قابل دقت است. باید در آن تامل کرد. روزی شیطان به نزد موسی علیه السلام آمد. موسی از او پرسید چگونه بر فرزندان آدم تسلط پیدا می کنی؟

شیطان گفت: من برای تسلط بر فرزندان آدم راهکارهای مختلفی دارم. اما سه چیز است که کمر انسانها را می شکند و من راحت بر آنها تسلط پیدا می کنم.

اول آنکه: کارهای نیک کوچک خود را بزرگ بشمارند

دوم آنکه: گناهانشان در نظرشان کوچک باشد

سوم آنکه: از خود و اعمالشان راضی باشند

موسی علیه السلام از اوپرسید:

چگونه نمی توانی بر یک انسان مسلط شوی؟

شیطان گفت: قویترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است. اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

(قُل لِّلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَ لِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌبِمَا یَصْنَعُونَ وَ قُل لِّلْمُۆْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا) «به مۆمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند! این برای آنان پاکیزه تر است. خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است؛ و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است، آشکار ننمایند.»[ نور، 30-31]

در این آیه به صراحت دستور داده شده است که زن و مرد نامحرم به یکدیگر نگاه نکنند و از نگاه های هوس آلود پرهیز نمایند

حضرت علی ـ علیه السلام ـ می فرماید:

نِعمَ صارف الشهوات غضّ الابصار؛ «چشم پوشی از نگاه، بهترین عامل بازداری از شهوت است.» [ محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، (مکتبه الاعلام الاسلامی، 1371)، ج 1، ص 72]

هم چنین، خداوند در قرآن خطاب به زنان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید:

(فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا) «به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید تا بیمار دلی در شما طمع نکند، و به گونه ای شایسته و معمولی سخن بگویید.»[ احزاب، 32]

قویترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است. اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت

به چه علت رابطه دختر و پسر اشکال دارد؟

1-شهوت نعمت الهی است که در درون هر کسی وجود دارد و همین شهوت است که انسان را به سمت دوستی و میل به جنس مخالف -چه حلال و چه حرام- می‌کشاند، بنابراین حرف از رابطه بدون مسایل شهوانی افسانه‌ای بیش نیست!

2 - تاریخ نشان داده است که اکثراً در ابتدا به صورت کلیشه‌ای این جمله را تکرار می‌کنند (رابطه بدون شهوت)، ولی همان افراد بعد از مدت کوتاهی دست به روابط عمیق جنسی با جنس مخالف می‌زنند!

3- آن کسی که در این رابطه متحمل ضرر فراوان روحی و جسمی می‌شود دختر است نه پسر، پس از آنجایی که خالق دختر را کامل می‌شناسد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به او این رابطه را حرام کرده است؛ چون انسانی لطیف و احساسی است و زود تحت تأثیر ابراز علاقه قرار می‌گیرد.

حیا

برخی از حکمت‌های حرمت روابط

-حفظ غیرت

از اکثر پسرانی که این سۆال را می‌پرسند، سۆال می‌کنم اگر پسری الان به تو بگوید: خواهرت را راضی کردم با من دوست شود، اجازه می‌دهی؟ با عصبانیت می‌گوید: دهانش را خرد می‌کنم، می‌گویم: آفرین! جوابت را خودت دادی، پس اولین دلیل حفظ غیرت و وجود مردانگی در جامعه است.

-حفظ حریم خانواده

اگر قرار باشد هر دختری با هر پسری دوست شود یا بر عکس که دیگر چیزی به نام خانواده وجود نخواهد داشت و یک جامعه هوس‌باز شکل خواهد گرفت، یک زن هم زمان با ده مرد دوست است و یک مرد هم زمان با ده زن دیگر!

-حفظ حیا و عفت

اگر دوستی بدون محرمیت شرعی واقع شد که دیگر واژه حیا و عفت برای زن تبدیل به یک افسانه می‌شود و دیگر حریمی برای زن و مرد در جامعه باقی نمی‌ماند.

امیر مۆمنان حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: من کثر فکره فی المعاصی دعته الیها؛ کسی که در وادی خیال به دنبالگناهان پرسه زد، همین افکار او را به سوی گناهان سوق خواهد داد

-جلوگیری از تبعیض و ظلم

وقتی رابطه شرعی است، برای زن مهریه قرار داده می‌شود، دفترخانه نامش را در شناسنامه ثبت می‌کند، انسان متعهد به زندگی و تلاش برای نفقه همسر خود می‌شود، انسان فرزند را از خود می‌داند، ولی اگر شرع و قانون کنار رفت، زن مورد تجاوز بدون مهریه قرار می گیرد، از هیچ دادگاهی حق درخواست مهریه ندارد، هیچ نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد، فرزندی که از زنا به دنیا می‌آورد وبال گردنش می‌شود.

اگر آرامش جامعه برایمان مهم نیست!

اگر برای لذت نفس خود دست به هر کاری می زنیم!

اگر ناموسمان برایمان اهمیتی ندارد!

اگر هر روز چشمانمان به دنبال نامحرم است!

بدانیم! خدا این همه نعمت به ما داده است و ما آنها را با گناه کفران می کنیم؛ اگر روزی خدا هم در صدد جبران این همه ناشکری ما برآمد و پس از سال ها که ازدواج کردیم و ... اگر استقامت مقابله با مشکلات بزرگ را بدون پشتوانه گرم و محکم خدا را در خود می بینیم، با خیال آسوده به کارهای خود ادامه دهیم.

راستی یک نکته! من جوازی برای گناه کردن را پیدا کرده ام می دانی چیست؟

سه کار انجام بده وهر چه می خواهی گناه کن

1 – برو به جائی که خدا ترا نبیند

2 – روزی خدا را استفاده نکن

3 – به جائی برو که ملک خدا نباشد.

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

مرکز تعلیمات واشنگتن

حوزه

شیعه آنلاین؛ بیانات حجت‌الاسلام ابوالفضل جعفری‌پور مسئول پاسخگویی مرکز تخصصی نماز

مطالب مرتبط:

آموزش محرم و نامحرم به کودکان و نوجوانان

گناه دوستی دختر و پسر در روایات

در کدام مکان حضور شیطان حتمی است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.