تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه مختصری به جایگاه گیاه آلوئه ورا در دنیای امروز و روش های صحیح استفاده از گیاه آلوئه ورا، دلایل عمده مصرف این گیاه و ترکیبات آن می پردازیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

اهداف جلسه:

 آشنایی با جایگاه گیاه آلوئه ورا در دنیای امروز

 آشنایی با روش های صحیح استفاده از گیاه آلوئه ورا

 آشنایی با ترکیبات موجود در گیاه آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:

 کامپیوتر مجهز به  

 برگ گیاه آلوئه ورا

مقدمه

در این جلسه مختصری به جایگاه گیاه آلوئه ورا در دنیای امروز و روش های صحیح استفاده از گیاه آلوئه ورا، دلایل عمده مصرف این گیاه و ترکیبات آن می پردازیم.

جایگاه گیاه آلوئه ورا در دنیای امروز

در حال حاضر کمپانی های بسیار زیادی در جهان گیاه آلوئه ورا را در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه ها، کمپوت، مربا، ژله، مارمالاد، سوپ، بستنی، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج، چای، دوغ و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم ها، لوسیون ها، شامپوها، صابون ها، شوینده ها، دستمال کاغذی، پوشک بچه ( به علت حساس بودن پوست بچه ها و ترمیم سریع پوست آنها توسط آلوئه ورا) و در صنایع دارویی در کپسول ها، قرص های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می دهند.

البته امروزه شاهد حضور رو به فزونی گیاه آلوئه ورا در محصولات متعدد و متنوع جدیدتری هستیم.

به طور کلی، امروزه اغلب مردم به خصوص خانم ها با گیاه آلوئه ورا، به عنوان یکی از مواد اصلی سازنده محصولات آرایشی مانند کرم های ضد آفتاب، کرم های سوختگی و انواع مرطوب کننده ها آشنا هستند.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

محصولات مختلف آلوئه ورا

همچنین در دنیای کنونی تولید کنندگان محصولات آرایشی- بهداشتی به خوبی به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده اندو از این رو، گیاه آلوئه ورا توانسته است جایگاه خود را به خوبی پیدا کند. به عنوان نمونه، تولید کنندگان شامپو معتقد هستند که اسیدیته معادل 5/4 گیاه آلوئه ورا، آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ها ایده آل ساخته است.

از آنجا که تولید مواد آرایشی- بهداشتی طبیعی سالانه 12 تا 15 درصد افزایش می یابد، که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است، توجه وافر به گیاه آلوئه ورا ( گیاه معجزه گر طبیعی) ضروری می باشد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

تهیه کرم از گیاه آلوئه ورا

در قرن بیست و یکم متخصصین تغذیه مصارف خوراکی گیاه آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می دانند و همان طور که اشاره شد مصرف گیاه آلوئه ورا را به اشکال مختلف از جمله عصاره ژل، کپسول، پودر و آب میوه پیشنهاد می کنند.

کشور های کره و ژاپن که از قدیمی ترین مصرف کنندگان آلوئه ورا در طب سنتی بوده اند، امروزه نیز در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی به گونه های مختلف از گیاه آلوئه ورا بهره می برند. به عنوان نمونه از آلوئه ورا در نوشابه ها با غلظت 99 درصد استفاده می کنند. امروزه استرالیا بالاترین میزان مصرف آلوئه ورا را دارد و همچنین با حضور ژاپنی ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه های آلوئه ورا توسعه بسیاری یافته است.

روش های صحیح استفاده از گیاه آلوئه ورا

به طور کلی گیاه آلوئه ورا به دو شیوه خوراکی و مالشی مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً استعمال موضعی این گیاه برای رفع ناراحتی های پوستی و خوردن آن برای دیگر بیماری ها پیشنهاد می شود. برگ های گیاه آلوئه ورا، تولید کننده دو ماده شامل ژل و شیرابه یا لاتکس می باشد.

در ابتدا استفاده تجاری و اقتصادی از گیاه آلوئه ورا جهت تهیه شیرابه ای به نام Aloin بود که سال ها به عنوان ماده اولیه داروهای مسهل، مورد مصرف قرار می گرفت. Aloin به قدری مشهور و پرآوازه گشت که هم معنی و مترادف نام آلوئه ورا شد و تا اوایل قرن بیستم در تاریخ تجارت و بازرگانی دنیا این دو نام در کنار هم و به یک معنی توجیه می شدند.

این مسئله سال های بعد، هنگامی که ترکیب دیگری از آلوئه ورا به نام آلوئه ژل به بازار عرضه شد. آلوئه ژل، ژلی بی رنگ و نیمه جامد بود که حوالی سال های 1950 به بازار عرضه شد و به سرعت اعتبار و اهمیت بسیار زیادی یافت. از این ژل به عنوان ماده اصلی در نوشابه ها و شربت های تقویتی، عامل مرطوب کنندگی در محصولات بهداشتی و عامل شفابخش و درمان کننده در داروهای بدون نسخه استفاده می شد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

آلوئه ژل

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا که از قسمت داخلی برگ های آن به دست می آید، طی قرن های متمادی برای درمان موضعی زخم ها و سوختگی ها به کار برده می شده است. به منظور استفاده از ژل می بایست چند سانتی متر از برگ گیاه بریده شود و سپس پوست آن جدا گردد. آنگاه می توان ژل سفت و بیرنگ حاصله را بلع نمود.

بهترین نوع ژل آلوئه ورا، ژلی است که تازه از گیاه گرفته شده باشد. برای استفاده مالشی از ژل آلوئه ورا، می توان ژل پوست کنده را به صورت موضعی مصرف نمود.

ژل آلوئه ورا علاوه بر اینکه یک گیاه دارویی است، مکمل غذایی مفیدی نیز به حساب می آید. ژل آلوئه ورا کاملاً بی مزه است و به گفته متخصصین افزودن چاشنی هایی مانند آب لیموترش، نمک یا فلفل به آن ضرری نخواهد داشت. اگر احساس شود که مزه ژل تلخ است، بدین معنی می باشد که ژل به خوبی از پوست جدا نشده است. در این گونه موارد می توان پیش از مصرف، ژل را چند دقیقه در آب قرار داد، تا تلخی اش کاملاً برطرف شود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

ژل گیاه آلوئه ورا

همچنین از ژل آلوئه ورا می توان به طور مستقیم جهت مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگی، زخم سوختگی های معمولی و نرم کردن اگزمای زیر چشم استفاده کرد. ژل به مرور زمان در معرض هوا تغییر رنگ داده و در نهایت به رنگ قرمز تیره ( مایل به سیاه) در می آید.

دلایل عمده مصرف ژل آلوئه ورا

برای بسیاری از اشخاص این سئوال مطرح است که ترکیبات این گیاه معجزه گر چیست؟ چرا در بسیاری از موارد به مصرف ژل این گیاه توصیه شده است؟ در پاسخ باید گفت که در کمال شگفتی 96 درصد ساختمان ژل گیاه آلوئه ورا از آب تشکیل شده است، ولیکن 4 درصد باقی مانده حاوی مواد فراوانی است که تاکنون 75 نوع آنها شناسایی شده اند. شش دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه ورا وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

گیاه آلوئه ورا

1) قالب های ساختاری بدن

آمینو اسید ها اجزاء و قالب های مهم ساختار بدن انسان هستند. هشت اسید آمینه ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی شود. آلوئه ورا حاوی 20 نوع اسید آمینه می باشد و با خاصیت اعجاب انگیز خود می تواند تمام اسید آمینه های ضروری بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد. مصرف مداوم و منظم آلوئه ورا به آدمی این اجازه را می دهد که به واسطه تأمین آمینو اسید های ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ نماید. آلوئه ورا تنها گیاهی است که قادر است آمینو اسیدهای مشابه و ضروری بدن را بسازد.

2) ضد التهاب و عصبانیت

ژل آلوئه ورا دارای 12 ماده اصلی می باشد، که بررسی ها نشاده داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند.

3) ویتامین های موجود در آلوئه ور

آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین ها می باشد. به طور کلی ژل آلوئه ورا سرشار از ویتامین هایB1 A،B2، ،B6 ،B12، C، Eاست.

در مقابل بدن انسان به سادگی نمی تواند بعضی از ویتامین ها را ذخیره کند، از این رو لازم است در رژیم غذایی همواره این ویتامین ها به طور مکمل گنجانده شوند. استفاده از گیاه آلوئه ورا می تواند این مشکل را به خوبی رفع نماید.

4) مواد معدنی موجود در آلوئه ورا

مواد معدنی موجود در ژل آلوئه ورا شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی می باشند. از این رو مصرف ژل مواد معدنی موجود در آلوئه ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی های بدن انسان می باشد.

5) آنزیم های موجود در آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا حاوی 92 آنزیم مختلف مانند اکسیداز، آمیلاز، کاتالاز و غیره می باشد، که فعالیت های متعددی را در بدن انجام می دهند، از جمله در جذب مواد غذایی اصلی به بدن کمک می کنند و در عین حال پالایش و تصفیه آن ها را نیز به عهده دارند.

6) ترکیبات شیمیایی موجود در آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای ترکیبات شیمیایی مختلف نظیر آلوئن ) یک ملین بسیار قوی)، آنترا کیون و ایزوباربالوئن می باشد.

شیرابه

شیرابه یا لاتکس آلوئه ورا یک مایع تلخ زرد رنگ است که از بخش های ویژه ای از پوسته داخلی برگ استخراج می شود و معمولاً به صورت پودر فروخته می شود و اثرات ملین بسیار قوی دارد. به طور کلی، بین ژا آلوئه ورا و پوست بیرونی برگ های آن، سلول های خاصی حاوی مایع زرد رنگ قرار دارد، که شیرابه آلوئه ورا را تشکیل می دهند.

برای استفاده از شیرابه آلوئه ورا باید یک برش مورب و یا عمودی بر روی برگ آن ایجاد نمود تاشیرابه لزج آن خارج شود. شیرابه به دست آمده از برگ های گیاه آلوئه ورا، می تواند به صورت تازه (غلیظ و خمیری) و یا خشک شده با رنگ متفاوت زرد، زرد متمایل به سبز، قهوه ای و یا قرمز مایل به سیاه مصرف شود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

شیرابه گیاه آلوئه ورا

تکلیف:

تکلیف1: آیا تاکنون از محصولات آلوئه ورا استفاده نموده اید؟ انواع محصولات آلوئه ورا را که تاکنون استفاده نموده اید نام برده و خواص آن را بررسی نمایید. نتایج را برای ما ارسال نمایید.
تکلیف2: از برگ های تهیه شده گیاه آلوئه ورا استفاده نمایید و بخش های مختلف برگ این گیاه را بررسی نمایید. از مراحل بررسی خود تصویر بردارید و به صورت یک گزارش تصویری برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید:

برای این جلسه می توانید از باغ موزه گیاه شناسی بازدید نمایید. اطلاعات کامل این مرکز را می توانید در آدرس زیر مطالعه نمایید.

http://www.tebyan.net/2010/12/26/149001.html

منابع مطالعه: برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آشنایی با ترکیبات گیاه آلوئه ورا به منابع زیر مراجعه نمایید.

فایل word را ملاحظه فرمایید.

مطالب مرتبط:

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه اول

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه دوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه سوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هفتم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: یگانه داودی