تبیان، دستیار زندگی
تماس مستقیم لباس های پشمی با پوست به ویژه در اشخاصی که دارای پوست های خشک و حساسی هستند می تواند باعث ایجاد خارش و زخم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیر لباس بافتنی، لباس نخی بپوشید


تماس مستقیم لباس های پشمی با پوست به ویژه در اشخاصی که دارای پوست های خشک و حساسی هستند می تواند باعث ایجاد خارش و زخم شود. لذا برای جلوگیری از چنین عوارضی ، بهتر است از لباس های نخی زیر لباس های پشمی استفاده کرد.


لباس بافتنی

اگر در روزهایی که هوا رو به سردی گذاشته، عادت دارید به لباس های بافتنی پناه ببرید یا به طور کلی علاقه‌ای به پوشیدن این لباس‌ها دارید، بهتر است مطلب زیر را بخوانید.

لباس‌های بافتنی که از جنس کاموا و پشم‌های نامرغوب تهیه می‌شوند، باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شده و مشکلات پوستی زیادی را برای پوست به وجود می‌آورند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که لباس‌های بافتنی و کاموایی باعث «مشکلات تنفسی» می‌شوند و افراد بهتر است تا حد امکان از پوشیدن آن‌ها خودداری کنند.

گفتنی است پزشکان براین باورند مشکلات پوستی و تنفسی در فصل پاییز و زمستان به مراتب شایع‌تر است، زیرا لباس‌های کاموایی «هوای آلوده» را در خود حبس و نگه‌ داشته و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورند.

دکتر محبوبه مرادی، متخصص پوست نسبت به تماس مستقیم لباس های پشمی با پوست هشدار داد و گفت:

«تماس مستقیم لباس های پشمی با پوست به ویژه در اشخاصی که دارای پوست های خشک و حساسی هستند می تواند باعث ایجاد خارش و زخم شود.

لذا برای جلوگیری از چنین عوارضی ، بهتر است از لباس های نخی زیر لباس های پشمی استفاده کرد.

استفاده از کلاه که در فصل زمستان افزایش می یابد آسیبی به پوست و مو نمی زند، مگر اینکه باعث افزایش تعریق در فرد شود که در این صورت با شستشوی به موقع، می توان آن را رفع کرد.»

به افرادی که سابقه آلرژی پوستی و تنفسی دارند توصیه می شود، از پوشیدن لباس‌های خزدار، پشمی و پرزدار بپرهیزند

مریم محلوجی راد، فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این باره می گوید:

«لباس‌های پرزدار و یقه خزدار می‌توانند باعث آلرژی در افراد شوند، چرا که در لابلای پرز‌ها گردوغبار جمع می‌شوند و این گرد و غبار‌ها حاوی حشرات ریزی به نام مایت هستند که از جمله آلرژن‌های مهم در محیط داخلی منزل محسوب می‌شوند.

مایت‌ها می‌توانند موجب آلرژی تنفسی و آلرژی پوستی در افراد شوند و در ادامه آسم، رینیت آلرژی و اگزما را ایجاد کنند.

لباس‌هایی که از مواد پلاستیکی و شیمیایی تشکیل شده‌اند نیز می‌توانند به عنوان عامل محرک، باعث تشدید آلرژی پوستی شوند. بنابراین به افرادی که دارای آلرژی پوستی مثل اگزما هستند توصیه می‌شود از پوشیدن این نوع لباس‌ها خودداری کنند.

اگر جنس کاموا از جنس نخ باشد بهتر است، اما اگر کاموا از جنس پلاستیک باشد، قسمت‌هایی که به طور مستقیم با پوست در تماس است مثل یقه و مچ می‌تواند آزار دهنده باشد، اما اگر این دسته از لباس‌ها بر روی لباس دیگری پوشیده شود و با بدن در تماس مستقیم نباشند مشکل زا نیستند.

به افرادی که سابقه آلرژی پوستی و تنفسی دارند توصیه می شود، از پوشیدن لباس‌های خزدار، پشمی و پرزدار بپرهیزند و بدانند که این موارد در مورد کلاه و شال گردن نیز صدق می‌کند.»

لباس پشمی

چگونه از حساسیت لباس های پشمی بکاهیم؟

لباس های پشمی، از بهترین گرم کننده ها در فصل زمستان هستند که با نگه داشتن گرما در خود، حس مطلوب گرما را به فرد انتقال می دهند. اما حتما برای شما نیز پیش آمده که با پوشیدن لباس های پشمی احساس خارش و حساسیت در پوست خود کنید.

برای از بین بردن این حالت شما می توانید لباس مورد نظر خود را با گلیسرین (که در اکثر داروخانه ها یافت می شود) و یا سرکه شستشو دهید.

برای این کار ابتدا لباس مورد نظر را در تشت آبی خیس نمایید.

سپس دو تا سه قاشق غذاخوری گلیسیرین داخل آب ریخته و پس از چند دقیقه آبکشی نمایید.

همچنین می توانید دو فنجان سرکه سفید مقطر را در ماشین لباسشویی ریخته و منتظر نتیجه آن باشید.

در صورتی که هیچ یک از این مواد را در دسترس نداشتید نگران نباشید. راه دیگر استفاده از نرم کننده مو است.

می توانید چند قطره نرم کننده مو به تشتِ آب محتوی لباس پشمی اضافه نموده و پس از چند دقیقه خیس خوردن، به آرامی لباس را آبکشی نمایید.

پس از انجام این امور، شما دیگر شکایتی از لباس پشمی خود نخواهید داشت، چرا که احساس خارش و یا حساسیتی که در قبل وجود داشت، با شستشوی لباس توسط این مواد، برطرف می شود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

سالم زی

جام جم آنلاین

عرش نیوز

مطالب مرتبط:

آنچه باید درباره لباس‌های پشمی بدانید

ویژگی‌های لباس سالم

آیا لباس هم باعث بیماری می‌شود؟

ماشین لباس‌ شویی هم باعث بیماری می شود

مضرات لباس تنگ برای سلامتی

اگر پوست شما حساس است...

عوامل موثر در حساسیت پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.