تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه قصد داریم به نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاه آلوئه ورا پرداخته و همچنین شرایط مناسب برای داشت این گیاه دارویی را بررسی نمایییم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

اهداف جلسه:

 آشنایی با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاه آلوئه ورا 

 آشنایی با شرایط مناسب کاشت گیاه آلوئه ورا

 آشنایی با نحوه تغذیه مناسب گیاه آلوئه ورا و بیماری های آن

 آشنایی با مراقبت های ویژه گیاه آلوئه ورا

وسایل مورد نیاز:

 کامپیوتر مجهز به اینترنت

 گلدان گیاه آلوئه ورا که در ریشه آن چند پاجوش وجود داشته باشد

مقدمه

در این جلسه قصد داریم به نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاه آلوئه ورا پرداخته و همچنین شرایط مناسب برای داشت این گیاه دارویی را بررسی نمایییم. در ادامه شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه را اعم از خاک، آب، دما و نور مناسب شرح خواهیم داد و به بیماری ها و مراقبت های ویژه گیاه آلوئه ورا می پردازیم.

کاشت گیاه آلوئه ورا

کشت گیاه آلوئه ورا نیازمند خاک با هوموس کم، زهکشی مناسب، PH  اسیدی و اقلیم گرم و خشک می باشد. در روش کاشت سنتی این گیاه می بایست، در اواخر تابستان و اوایل پاییز پاجوش ها را از گیاه جدا نموده و در درون گلخانه ها، در بستر مناسب کشت نمود تا ریشه دار شوند و استحکام کافی پیدا کنند، سپس پاجوش های ریشه دار شده را در فصل بهار به مزرعه اصلی منتقل نمود.

سیستم کاشت گیاه آلوئه ورا به صورت فارو می باشد، که در این حالت فاصله ردیف ها را حدود 100 سانتی متر و فاصله گیاهان روی هر ردیف را 50 سانتی متر در نظر می گیرند. برای کشت یک هکتار گیاه آلوئه ورا، حدوداً به 25 هزار پاجوش نیاز می باشد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

کشت گیاه آلوئه ورا

داشت گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا گیاهی است که می تواند محدودیت های آبی، خاکی و شرایط سخت اقلیمی را به راحتی تحمل نماید، ولیکن در مراحل داشت برای گیاه آلوئه ورا می بایست فاکتور هایی را مد نظر داشت که به ترتیب به آنها اشاره خواهد شد:

1 ) خاک

گیاه آلوئه ورا شدیداً نیازمند خاکی با زهکش بالا می باشد. از این رو می توان از مخلوط ماسه و یا سنگریزه با خاک اصلی برای این گیاه استفاده نمود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

خاک مناسب برای گیاه آلوئه ور

2) آب

گیاه آلوئه ورا به آبیاری زیاد نیاز ندارد. این گیاه نباید به میزان زیاد آبیاری شود، بدین مفهوم که با توجه به اقلیم منطقه و گرمای هوا، می بایست هر 15- 10 روز یک بار آبیاری انجام گردد. نکته مهم منظم بودن آبیاری می باشد، زیرا نظم در آبیاری عملکرد ژل را افزایش خواهد داد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

آبیاری گیاه آلوئه ورا

به طور کلی در آبیاری بیش از حد یا خیلی کم (در هر دو مورد) برگ های گیاه آلوئه ورا شروع به خشک شدن می کنند و یا ممکن است رنگ برگ ها زرد یا قهوه ای شود. در نهایت برگ تنها به پوست خشکی تبدیل می شوند و گیاه از بین می رود.

3) دم

همان طور که پیش از این اشاره شد، آلوئه ورا گیاه کم نیازی است که بومی مناطق گرم و خشک و از این رو متحمل به گرما می باشد. دماهای پایین برای گیاه آلوئه ورا مناسب نیست، البته گیاه آلوئه ورا قادر است یخبندان را نیز تحمل نماید و همچنین در اقلیم هایی که یخبندان طولانی ندارند، نیز می توان این گیاه را کشت نمود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

تنظیم دمای گلخانه برای گیاه آلوئه ورا

به طور کلی گیاه آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه سانتی گراد از بین می رود و معمولاً دمای محیط رشد آن می بایست بالاتر از دو درجه سانتی گراد باشد و به همبن علت است که مناطق جنوبی ایران، که هرگز درجه حرارت آنها به صفر درجه سانتی گراد نمی رسد، از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می شوند.

گیاه آلوئه ورا در دماهای بیش از 70-80 درجه سانتی گراد نمی میرد، ولی برگ های بلند ضعیفی تولید می کند ( در گلخانه یا منزل هرگز نباید اجازه داد دمای محیط این گیاه از 10 درجه کمتر و از 50 درجه بیشتر شود).

پیشنهاد می شود گیاه آلوئه ورا در زمستان های سرد، در منزل یا گلخانه های گرم نگهداری شوند.

4) نور

بهتر است که گیاه آلوئه ورا نور را به صورت مستقیم دریافت نماید، البته چنانچه اشعه ی خورشید در تماس مستقیم با گیاه آلوئه ورا قرار گیرد، ممکن است گیاه را بسوزاند و در این حالت برگ ها به رنگ قهوه ای روشن در می آیند. از این رو، در روزهای شدیداً آفتابی نباید گیاه در تماس مستقیم اشعه ی خورشید قرار گیرد.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

قرار دادن گیاه آلوئه در معرض نور خورشید

چنانچه گیاه آلوئه ورا در گلدان درون منزل نگهداری می شود، می بایست آن را در مکانی آفتابگیر و در پشت پنجره قرار داد و بهتر است گلدان در هر روز چند ساعت در محیز خارج از منزل قرار داده شود.

4-1 تغذیه کودی

آلوئه ورا گیاهی کم توقع می باشد، ولی چنانچه خواستار شادابی همیشگی و تولید برگ هایی مملو از ژل جادویی باشید، می بایست هر 15 روز یکبار به خاک این گیاه کود مناسب بی افزایید.

به طور کلی، خاک مناسب باید به نسبت 1 خاک + 1 ماسه بادی +1 خاک برگ تهیه شود، تا تأثیر فوق العاده بر رشد گیاه آلوئه ورا داشته باشد.

4-2 بیماری ها

گیاه آلوئه ورا حساس به بیماری های لکه سیاه، پوسیدگی ریشه و شپشک آرد آلود می باشد، ولیکن در مجموع، خطر بیماری ها در این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است.

در صورت آبیاری بیش از اندازه این گیاه به شدت در معرض بیماری پوسیدگی ریشه قرار می گیرد، زیرا این گیاه آب بسیار ناچیزی مصرف می کند.

4-3 مراقبت های روزانه از گیاه آلوئه ورا

بهتر است روزانه گیاه آلوئه ورا را بررسی نمود و چنانچه گیاه دارای برگ های خشک شده، زرد یا قهوه ای رنگ می باشد، آنها را جدا نمود. همچنین جهت نگهداری گیاه آلوئه ورا می بایست ساقه های گل دهنده و برگ های پیر را بعد از گلدهی از گیاه جدا نمود.

4-4 برداشت گیاه آلوئه ورا

اندام دارویی مورد استفاده گیاه آلوئه ورا، برگ های آن می باشد، که از آنها ژل استخراج می گردد. برگ های گیاه آلوئه ورا را می توان از سال اول در پاییز برداشت نمود، که برا ی این منظور می بایست برگ های خارجی گیاه را از قاعده قطع نمود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

جدا کردن برگ گیاه آلوئه ورا از قاعده

بلافاصله پس از برداشت برگ ها باید اقدام به استخراج ژل نمود و یا برگ ها را توسط کانتینر های یخچال دار به کارخانه فرآوری منتقل کرد.

4-5 گیاه آلوئه ورا در منزل

از آنجا که بسیاری از طبیبان داشتن یک گلدان از گیاه آلوئه ورا را در منزل بسیار مفید می دانند، بهتر است رمز نگهداری گیاه جاودانگی را به خوبی بیاموزیم. در واقع برای داشتن یک گلدان از گیاه آلوئه ورا در منزل فقط کافی است نکاتی که به آن اشاره شد به خوبی رعایت شود.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

نگهداری گیاه آلوئه ورا در گلدان

تکلیف: برای این جلسه پاجوش های جدا کرده از گیاه مادر را طبق توصیه های آمده در این درس داخل خاک مناسب قرار داده و مراقب های لازم جهت داشت گیاه انجام دهید. از مراحل کار خود عکاسی نموده و به صورت یک گزارش تصویری برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------------------------------

منابع مطالعه: برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه آشنایی با گیاه آلوئه ورا به منابع زیر مراجعه نمایید.

فایل word را ملاحظه فرمایید.

مطالب مرتبط:

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه اول

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه دوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه سوم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه چهارم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه پنجم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه ششم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هفتم

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: یگانه داودی