تبیان، دستیار زندگی
چرا زوج های عاشق، پس ازمدت کوتاهی از یکدیگر تنفر پیدا می کنند ؟ وقلب خودشان را به روی هم قفل می کنند؟ چگونه می توانیم قلب همسرمان را برای همیشه برای خودمان داشته باشیم ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت همسر از روی ماکت


چرا زوج های عاشق ،پس ازمدت کوتاهی از یکدیگر تنفر پیدا می کنند؟ و قلب خودشان را به روی هم قفل  می کنند؟  چگونه  می توانیم قلب همسرمان را برای همیشه برای خودمان داشته باشیم؟

همسر

قبل از آن که به پرسش های فوق پاسخ داده شود ، به این سۆال دقت کنید ؛ اگر شوهری هرروز کمبود های چهره وجسم همسرش را بیان  کند  ، آیا این کار موجب علاقه همسرش  به او می شود یا آن که از اومتنفر می شود؟ آن خانم  از « شوهرش » چه انتظاری دارد ؟

آیا«زن» متوقع نیست که « شوهرش » آن گونه که هست بپذیرد ؟!!!به  علاوه پذیرش از همسرش تعریف وتمجید کند ؟!

قطعاً پاسخ شما مثبت است ، دوست دارید شمارا همان طور که هستید با تمام وجود بپذیرد .

با توجه به مقدمه فوق ، اگر بخواهیم کلید قلب شوهرتان نشان بدهیم یک کلمه است « پذیرش » ...

پذیرش یعنی چه؟

«بهترین تعریف پذیرش ، داشتن باز خوردی بی طرفانه نسبت به شخص یا اشخاص دیگر است. شخصی که پذیرا ست ، فضایی را ارائه ی کند که با ارزیابی افکار ، احساسات ویا رفتار های سایرین ، آلوده نشده است . فرد دیگر می تواند بگیرد ، بخندد ، یا عصبانی باشد وحتی با وجود این که رفتارش مورد پسند نیست ، پذیرفته شود . »(روانشناسی روابط انسانی ،ص 367).

نکته قابل توجه در « پذیرش » وجود دارد که اولاً : « فرد مقابل آن گونه که هست می پذیرم نه آن گونه که من دوست دارم باشد» . به عبارت دیگر در « پذیرش » فرد مقابل را با خوبی هایش و ضعف ها وعیوبش می پذیرم ! ثانیاً : « پذیرش » به معنای تأیید ضعف ها وعیوب طرف مقابل من نیست ؛ بلکه اورا با همین ویژگی ها پذیرفته ام.

فواید پذیرش چیست؟

« پذیرش » در روابط انسانی  فواید زیادی دارد به خصوص در زندگی زناشویی ، از کلیدی های اساسی تسخیر قلوب همسر است !!

خانم « ماربل مورگان » ، پذیرش شوهر را ابزاری برای رشد و تکامل یافتن او می داند :

پذیرش شوهرتان نخستین گام در راه زنده کردن اوست وگامی است کار ساز . این آزادی باعث می شود که به صورت یک مرد کامل در آید . او توانایی بالقوه یک مردکامل شده را داراست ولی تا وقتی که شما به او اجازه نداده اید که او خودش باشد ، قادر به رسیدن به آن مرحله نیست . اورا بپذیرید، همان گونه که امروز هست . نقاط ضعف وقدرت او را بپذیرد(زن کامل ،ص 58).

توماس گوردون عالم تعلیم و تربیت «پذیرش» را  در شکوفا شدن استعداد ها ی طرف مقابل می داند :

وقتی که انسان بتواند با تمام احساس کسی را بپذیرد در او قدرت کمک به دیگری وجود دارد. قدرت پذیرش او یک عامل مهم در ایجاد رابطه با شخص دیگر است و سبب می شود که آن شخص بتواند تغییراتی در جهت بهتر و رشد کرده ، اشکالات خود را بخوبی حل کند ، از سلامت روانی برخوردار شده واز تمام قدرت خود برای بهتر شدن استفاده نماید  ( پرورش کارایی والدین  ،ص30)  .

مهم ترین فایده « پذیرش » فرصت دادن به همسر مان است تا خودش عیوبش را شناسی کند وسعی بر رفع کردن آن کنند ؛ و به فردی تبدیل شود که دوست دارید !!

رابرت بولتون در کتاب « روانشاسی روابط انسانی » این حقیقت را این گونه به تصویر کشیده است :

همه افراد به پذیرش احتیاج دارند ،  هیچ کس کامل نیست . همه ، در سطحی پایین تر از آن چه می توانستند باشند ، قرار دارند .. زمانی که من با دیگران متفاوت هستم ویا در بهترین شرایط خود ، نیستم ، پذیرفته شدن از سوی طرف مقابل ، به من کمک می کند تا بدانم با وجود ضعف ها و رفتار های عجیبی که دارم ، باز هم می توانم همان طور که هستم مورد محبت واقع شوم . پذیرش ، عشق به خود را که سازنده است تقویت کرده وامکانات مرا برای حداکثر رساندن توانایی های بالقوه ام بسیج می کند (روانشناسی روابط انسانی ،ص 367).

پذیرش موجب شکوفا شدن استعداد های همسرمان می شود «ممکن است شخصی مرا بپذیرد و با من به احترام رفتار کند ، اما باز هم ، همه خصوصیات مرا دوست نداشته باشد . پذیرش واحترام ، ممکن است همراه با محبت یا عاری از آن باشد من ممکن است با پذیرش واحترام ، زنده بمانم . اما برای شکوفا شدن ، چیزی بیش از ازاین لازم است . اگر قرار است شکوفا شوم ، به کمی ارتباط ِ عاطفی ِ گرم ومثبت با افراد دیگر ، نیاز دارم و آرزو می کنم منحصر به فرد بودنم مورد توجه قرار گیرد وارزشمند تلقی شود . قدردانی ـ وبسیار بیش از آن ـ علاقه است که این صمیمیت را فراهم می سازد .(روان شناسی روابط انسانی ، ص 371)

نکته  مهم  «پذیرش »  با  تحمل کردن متفاوت است «  بردباری وتحمل به معنای پذیرش نیست ، تحمل شما فقط شوهرتان را وادار می کند که احساس نقص وناشایستگی بکند . اومی تواند احساس کند که مورد قبول همسرش قرار نگرفته وقادر نیست که شما را کاملاً دوست بدارد« (زن کامل ،ص 55).

آثار سوء عدم پذیرش چیست؟

چنانچه « همسرتان » را نپذیرفتید و از رفتار های او ایراد گرفته ای، بذر کینه را در دل او کاشته ای ؛ نسبت به خود دشمنی وتنفر ایجاد کرده ای .

اگر می خواهید که ازدواج شما با کامیابی همراه باشد ، باید تصمیم بگیرید که شوهر تان را همان گونه که هست بپذیرید ، و بدانید که ارتباط بین شما بدون پذیرش ، بهبود نخواهد یافت ، حق انتخاب وتصمیم گیری با شماست ، شما می توانید انتخاب کنید که با خشم وعصبانیت زندگی کنید ویا این که شوهرتان را بدان گونه هست پذیرا شوید (زن کامل ،ص 55).

به سفارش  حضرت علی (ع) به فرزند دلبندش امام حسن (ع) متذکر این حقیقت شده است :

وَ أَحْسِنْ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْكَ وَ احْتَمِلْ أَخَاكَ عَلَى مَا فِیهِ وَ لَا تُكْثِرِ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ یُورِثُ الضَّغِینَةَ وَ یُجَرُّ إِلَى الْبِغْضَة وَ اسْتَعْتِبْ مَنْ رَجَوْتَ إِعْتَابَهُ

برادرت را با هر خصوصیّتى كه دارد بپذیر و تحمّل كن. بسیار گلایه مكن كه كینه را برانگیزد و به دشمنى سخت كشاند. از آن كس كه امید دارى پوزش پذیر و پوزش خواه» ( بحارالأنوار     ج74  ص   212 )

همسر

چگونه همسرمان را بپذیریم؟

فرایند « پذیرش » چگونه است ؟ قبل از آن که به چگونگی « پذیرش » بپردازیم مطالب کلی پیرامون هر «انسان » ، بیان می کنیم ودر باره آنها دقت وتأمل زیادی کنید :

هیچ کس ، کامل پذیرا نیست

2 ـ هر یک از ما می توانیم پذیرا تر شویم

3 ـ پذیرش کاذب ، برای روابط مضر است

پذیرش به معنای تأیید نیست . (روان شناسی روابط انسانی صص 368ـ367)

با توجه به نکات فوق برای  آن که «پذیرش » همسرتان ، ساده و هموار باشد باید رفتار های زیر را در تعامل با او رعایت کنید :

1 ـ عدم مقایسه با دیگران  : هیچگاه همسرت را با دیگری قیاس نکنید ؛ سعی نکنید  صفاتی که در دیگران هست به خصوص افراد نزدیک خود مانند « پدر » و «برادر » و....، از همسرتان نخواهید ؛ او را با خودش قیاس کنید ؛ وهمانطور که گفته شد با فراهم نمودن فضایی « پذیرش » ومحبت ، به او فرصت تغییر بدهید .

2 ـ سعی نکنید که همسرخود  را به ماکت دلخواه خود مبدل کنید : گاهی اوقات ، ما یک ماکت خاصی از همسرمان در « ذهن » خود ساخته ایم ، آن گاه سعی می کنیم « همسرمان » را طبق آن ماکت ، تراش دهیم !! واز هرگونه رفتاری که با آن مخالف باشد ، از همسرمان ایراد می گیریم . این را خوب بدانید که این نوع ساختن همسر حتماً موجب سقوط از قلب همسرتان خواهی شد !!

3 ـ پذیرش مدیریت شوهر : مهم ترین نکته در پذیرش « شوهر » قبول  « مدیریت » اوست . بخصوص زمانی که با سلیقه شما مغایرت دارد . مگر آن که با دستورات الهی مغایر باشد ؛ وآن هم با کلامی صمیمی ، مخالفت کنید .

4 ـ پذیرش زیبایی زنتان : آقایون ، شما « زیبایی » خانمتان را همان گونه است ، بپذیرید ؛ مبادا زیبایی اورا با خانم دیگری قیاس کنید . این عمل فقط از دست دادن قلب وعواطف « همسرتان » است . مبادا در برابر او از زیبایی « زن » دیگری تعریف کنید . علاوه بر پذیرش از زیبایی و خصوصیات ظاهری خوب او تعریف کنید.

غلامعباس سرشور خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی ساعات کاری همسر بالا می‌زند

بازی کلاغ پر در زندگی

نوع عشقتان را تعیین کنید!

همسرم سرش کجا گرم است؟

آیا شما شوهر خوبی هستید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.