تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که جریان و فرهنگ بسیجی نباید به تقلیل‌سازی روی آورد، افزود: وظیفه اصلی بسیج حفاظت از فرهنگ است تا از این طریق بتوان به الگوی توسعه ایرانی اسلامی پیشرفت دست پیدا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عباس صالحی  در دفتر تبلیغات سازمان اسلامی خراسان رضوی

عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که جریان و فرهنگ بسیجی نباید به تقلیل‌سازی روی آورد، افزود: وظیفه اصلی بسیج حفاظت از فرهنگ است تا از این طریق بتوان به الگوی توسعه ایرانی اسلامی پیشرفت دست پیدا کرد.

سیدعباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و تهدیدها در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نیاز ما به بسیج پایان یافته نیست، گفت: مهمترین اصل در توسعه الگوی ایرانی اسلامی معنویت‌گرایی است.

وی با بیان اینکه 8 سال دفاع مقدس یک سوخت تاریخی برای کشور محسوب می‌شود که باید فرهنگ بسیج حافظ این سوخت تاریخی باشد، اظهار داشت: فرهنگ بسیجی سوخت توسعه جامعه اجتماعی امروز است.

صالحی خاطرنشان کرد: در الگوی توسعه اسلامی ایران پیشرفت مولفه‌ای همچون عدالت‌گرایی مطرح می‌شود که در فرهنگ بسیجی ایثار و از خودگذشتگی اجتماعی وجود دارد که مصداق همان عدالت‌گرایی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه معنویت‌گرایی یک اصل مهم در الگوی توسعه ایرانی اسلامی پیشرفت محسوب می‌شود، اظهار کرد: عصر اخلاص یک عنصر قابل توجه در حوزه معنویت‌گرایی بوده که فرهنگ بسیجی از ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

وی تصریح کرد: بسیج را نمی توان در قالب یک سازمان نمی‌توان تعریف کرد چون سازمان‌ها ساختاری فیزیکی و هرمی دارند و از منابعی برخوردار هستند اما بسیج یک فرهنگ است.

صالحی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تعبیر فرهنگ را برای بسیج به کار برده‌اند،گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند هیئت مدیره و مسئولان بسیجی باید کاری کنند تا حقیقت بسیج در جامعه به شکل فرهنگ دربیاید.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه ما به کارکرد و فلسفه بسیج باید روشن باشد و آن را در قالب یک سازمان همچون سایرسازمان‌ها تعریف نکنیم، گفت: جوامع زمانی به پیشرفت رسده‌اند که به خودباوری دست یافته‌اند.

صالحی با تاکید بر اینکه در ملت‌های مختلف بحث‌هایی در ارتباط با توسعه اجتماعی وجود دارد، افزود: پیشرفت اجتماعی ملل متوقف بر خودباروی ملی است یعنی ملت‌ها به داشته‌ها و استعدادهای خود باور داشته باشند.

صالحی با بیان اینکه در فضای اجتماعی گسست‌های اجتماعی نیز وجود دارد بنابراین  فرهنگ بسیجی این گسست‌ها را از بین می‌برد، تصریح کرد: کار بدون انتظار مزد بخشی از فرهنگ تعهدگرایی بسیج است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: توسعه‌های اجتماعی در ملل‌هایی اتفاق افتاده که پیش‌نیاز فرهنگ توسعه را داشته‌اند و فرهنگ بسیجی با توسعه پیشرفت اجتماعی پیوند دارد.

صالحی با اشاره به اینکه اگر از دهه پیشرفت صحبت می‌کنیم بدون این فرهنگ راه به جایی نبرده و مسیر حرکت به قله پیشرفت را پیدا نمی‌کنیم،افزود: رکن دوم توسعه اجتماعی جامعه‌گرایی است یعنی احساس تعلق اجتماعی در افراد قوی باشد، فرهنگ بسیجی فرهنگی جامعه‌گرا است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نیاز ما به بسیج پایان یافته نیست چون فرهنگ بسیجی فرهنگ مقون جامعه اجتماعی ما است و نیاز به فرهنگ بسیجی همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ بسیجی در قالب 8 سال دفاع مقدس شکل گرفت عنوان کرد: اگر به 8 سال دفاع مقدس رجوع کنیم می‌بینیم که فرهنگ اعتماد به نفس و خودباوری در یک جامعه پرتنش و پردشمن آن زمان کشور بسیار گسترده بود.

یادآور می‌شود، در پایان مراسم از پیشکسوتان و نخبگان بسیجی با حضور سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و سایر مسئولان تقدیر شد.

گزارش: محمد ولی طاهری بنکدار

تنظیم: هومن بهلولی