تبیان، دستیار زندگی
لازم است مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می بینند و در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند مراسم عزاداری کار زینبی بکند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی منطق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزنید، لطفا قمه نزنید!

قمه

من حقیقتاً هر چه فكر كردم، دیدم نمى‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را كه قطعاً یك خلاف و یك بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این كار را نكنند. بنده راضى نیستم. اگر كسى تظاهر به این معنا كند كه بخواهد قمه بزند، من قلباً از او ناراضى‌ام.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) -  1373/03/17


بی بی سی فارسی، در روز تاسوعای حسینی، در مطلبی که علی الظاهر پیرامون رسوم عزاداری در ایران بود از یک سو قمه زنی را سنتی وحشیانه و غیرمعقول عنوان کرده و از سوی دیگر آن را خواسته خود مردم شیعه مذهب ایران قلمداد کرد!

با توجه به فتاوای مراجع عظام تقلید و تأکید علما مبنی بر حرمت قمه زنی متأسفانه برخی با خودسری و خودرأیی باز هم بهانه به دست بیگانگان داده و موجب تمسخر مذهب شیعه و به حاشیه راندن اصل موضوع قیام حسینی و ایجاد حس نفرت و انزجار از تشیع را فراهم می آورند. در این مقاله به بررسی موضوع قمه زنی و عواقب منفی آن می پردازیم:

رضا: امسال محرم من ندیدم که به هیأت بیایی، مشکلی پیش اومده بود؟

علی: نه من امسال برای عزاداری به شهرستان رفته بودم. اونجا مراسم خاصی داریم.

رضا: چه مراسمی؟

علی: در شهرستان ما در روزهای تاسوعا و عاشورا عده ای هستند که هر سال مراسم قمه زنی دارند، من هم برای شرکت در این مراسم رفته بودم.

رضا: خوب پس باید یه مژده بهت بدم! تو سایتهای خبری خوندم که برخی رسانه های خارجی مثل بی بی سی فارسی خیلی از مراسم شما حمایت کردن!

علی: واقعاً حمایت کردن؟!

رضا: جدی نگیر، شوخی کردم.

علی: بالاخره این مراسم تأثیر زیادی داره. کسانی که این کار رو انجام میدن خیلی به امام حسین(علیه السلام) ارادت و علاقه دارند.

رضا: ولی این رسانه ها در خبرهای خودشون چیزی از ارادت عزاداران رو بیان نمی کنند و این مراسم رو سنتی وحشیانه و غیرمعقول اعلام می کنند.

علی: البته به صورت علنی و آشکار نیست و مخفیانه انجام میشه.

رضا: در شرایط امروز با این همه امکانات رسانه ای امکان داره موضوعی مخفی بمونه؟

علی: یعنی به نظر تو این کار درست نیست؟

عزاداری

رضا: خوب معلومه که درست نیست. حضرت امام حسین (علیه السلام) در خطبه ای هدف خود از قیام در برابر یزید فاسق و حکومت فاسد اموی را احیای دین رسول الله صلی الله علیه و آله عنوان می کند. اما عده ای با انجام مراسمی به اسم عزاداری، کاری می کنند که دینی که فرزند رسول خدا برای احیای آن جان خود و اهل بیتش را فدا کرد در معرض تمسخر و توهین قرار بگیره و نام عاشورا و شیعه به جای القای مفاهیم بلند آسمانی و انسانی در نظر غیر شیعیان توأم با خشونت و اعمال وحشیانه و غیرعقلانی جلوه کند.

علی: ولی من مطمئن هستم که خیلی از کسانی که این کار رو می کنند نیت خیر دارند و از روی ارادت به امام حسین (علیه السلام) این عمل رو انجام میدهند.

رضا: حکایت این عده مانند مریدی است که دست شیخی را بیرحمانه می کشید، به او گفتند: آرامتر! دست شیخ را شکستی! گفت: به جهنم! می خواهم دستش را ببوسم!

علی: من نمی دونستم این عمل تا این اندازه موجب تمسخر در دنیاست و باعث ایجاد حس تنفر از شیعیان میشه.

رضا: بسیاری از مراجع تقلید هم در زمان حاضر این عمل رو خلاف و حرام اعلام کرده اند. حتی خیلی از علمای قدیم هم این کار رو حرام می دانند. علامه امین عاملی در این زمینه فتوایی با این مضمون دارند: «قمه زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه اهل بیت را در انظار دیگران مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشی قلمداد می کنند. شکی نیست که این اعمال ناشی از وسوسه های شیاطین بوده و موجب رضایت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت اطهار علیهم السلام نیست.» (اعیان الشیعه، ج 10، ص 363)

علی: توضیحات بسیار خوب و قانع کننده ای دادی. من خودم این عمل رو ترک و از همین امسال برای آگاه کردن کسانی که این عمل رو انجام می دهند اقدام می کنم.

سۆال: آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟

پاسخ: حضرت آیة الله خامنه ای (مدظله العالی): قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه (علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.

سۆال: آیا زنجیر زنی و قمه زنی و شمشیر زنی در عزاداری امام حسین علیه السلام جایز است؟

پاسخ: حضرت آیة الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): بی شک مراسم سوگواری خامس آل عبا علیه السلام از افضل قربات است، ولی نباید کاری کرد که موجب وهن مذهب در نظر دیگران شود .

نظر حضرت آیة الله جوادی آملی (مدظله العالی) پیرامون قمه زنی:

ــ چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود .(4 محرم الحرام 1415)

نظر حضرت آیة الله نوری همدانی (مدظله العالی) پیرامون عزاداری و قمه زنی:

ــ ... لازم است مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می بینند و در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند مراسم عزاداری کار زینبی بکند یعنی با منطق اسلام توام و از هر گونه حرکتی که این دین مقدس را بی منطق قلمداد نماید منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند... . (7 محرم الحرام 1415)

آمنه اسفندیاری         

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع:

- دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) www.khamenei.ir

- پایگاه اطلاع رسانی حوزه www.hawzah.net

- سایتهای خبری تابناک و 598

مطالب مرتبط:

احکام عزاداری امام حسین علیه السلام

10 سوال درباره احکام عزاداری

از احکام عزاداری چه میدانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.