تبیان، دستیار زندگی
تعریق بیش از حد کف دست ها، از فعالیت زیاد غدد عرق برون ریز ناشی می شود. این تعریق ممکن است برای افرادی که به دفعات کمتری با آن مواجهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی دست‌ها خیس عرق می‌شوند


تعریق بیش از حد کف دست ها، از فعالیت زیاد غدد عرق ناشی می شود. این تعریق ممکن است در افرادی که به دفعات کمتری با آن مواجهند فقط آزاردهنده باشد، ولی افرادی که مکررا به این وضعیت دچار می شوند، از احساس اضطراب و ناامیدی رنج می برند.


عرق کف دست

تعریق بیش از حد کف دست ها هنگام انجام فعالیت هایی نظیر باز کردن درب، نوشتن روی کاغذ، رانندگی کردن، استفاده از کامپیوتر و یا هر عمل دیگری که با استفاده از دست ها انجام می شود، باعث کاهش کارآیی فرد می شود.

تعریق بیش از حد کف دست ها، از فعالیت زیاد غدد عرق ناشی می شود. این تعریق ممکن است در افرادی که به دفعات کمتری با آن مواجهند فقط آزاردهنده باشد، ولی افرادی که مکررا به این وضعیت دچار می شوند، از احساس اضطراب و ناامیدی رنج می برند.

در گروهی از افراد،  این تعریق بیش  از حد می تواند به مرور زمان به ترس فرد از محیط های شلوغ منجر شود.

دلیل این تعریق بیش از حد چیست؟

دلیل اصلی تعریق بیش از حد کف دست ها، پاسخ شدید سیستم سمپاتیک برخی افراد نسبت به حالت طبیعی است. سیستم عصبی سمپاتیک، میزان ترشح غدد عرق و نیز شدت انقباض عروق خونی را  تنظیم می کند.

زمانی که فرد ناراحت و دچار استرس باشد و نیز زمانی که فرد در محیط گرم است، میزان تعریق بسیار شدیدتر از حالت طبیعی خواهد بود.

شیوع اختلال تعریق بیش از حد، 3 درصد کل جامعه است که در 50 درصد این افراد، این اختلال ریشه ژنتیکی دارد.

افرادی که دچار چنین اختلالی هستند، در مرحله اول باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارند و سپس درمان ها را بنابر دستور پزشک شروع نمایند

شایع ترین سن برای این اختلال، سنین کودکی است. در کودکان مبتلا به تعریق بیش از حد، این وضعیت با افزایش سن و مخصوصا در سنین نوجوانی تشدید خواهد شد و قطعا تاثیر چشمگیری بر وضعیت تحصیلی و یادگیری دروس، کار کردن و به طور کلی زندگی روزمره خواهد داشت.

در جمعیت اندکی از این افراد، تعریق بیش از حد بعد از یک حادثه ناگوار و مخصوصا آسیب بدنی شروع خواهد شد، مخصوصا حوادثی نظیر آسیب قفسه سینه و برق گرفتگی.

چاره این اختلال چیست؟

افرادی که دچار چنین اختلالی هستند، در مرحله اول باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارند و سپس درمان ها را بنابر دستور پزشک شروع نمایند.

درمان

روش های توصیه شده برای درمان تعریق بیش از حد، طیف گسترده ای از درمان های موضعی تا جراحی را در بر می گیرد.

1- درمان های موضعی: روش های موضعی برای کاهش تعریق نظیر استفاده از پودرها، لوسیون ها و کرم ها هستند. تاثیر این روش ها تنها تا مدت کمی بعد از قرار گرفتن بر روی پوست خواهد بود.

عرق کف دست

2- تزریق بوتاکس: تزریق بوتاکس درمان دائمی برای این تعریق بیش از حد نخواهد بود. با استفاده از این روش، تعریق شدید شما حداکثر برای شش ماه متوقف خواهد شد.

از عوارض این تزریق می توان به درد در موضع تزریق، خونریزی، تعریق زیر پوستی، عفونت ها، گلودرد و البته استرس و عصبانیت اشاره کرد.

3- جراحی:  همانطور که گفتیم تعریق بیش از حد، از فعالیت بیش از حد اعصاب سمپاتیک ناشی می شود. سمپاتیک بخشی از اعصاب خودکار بدن را تشکیل می دهد که بیشتر در فضای سینه ای جای گرفته است. خودکار بودن این اعصاب بدان معنی است که تاثیرات آن بر بدن به طور غیر ارادی و بدون آگاهی فرد می باشد.

امروزه سمپاتیکتومی و یا همان جراحی اعصاب سمپاتیک، با روش اندوسکوپی به راحتی قابل انجام است. در این روش، دو سوراخ کوچک در دو طرف قفسه سینه ایجاد کرده و لوله دوربین دار و باریکی به داخل سینه وارد می شود. این جراحی معمولا ایمن است، ولی نمی توان عوارض آن را نیز نادیده گرفت.

تعریق جبرانی یا همان تغییر واکنش به قطع اعصاب سمپاتیک، شایع ترین عارضه ی این جراحی است.

معمولا بعد از این عمل جراحی، تعریق کف دست ها، بازوها، زیر بغل، سر و صورت به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اما در عوض تعریق ناحیه پشت ، ران و کمر تشدید خواهد شد.

برخی بیماران بعد از عمل جراحی، تعریق های شدیدتری را تجربه خواهند کرد، به صورتی که تعریق با درد همراه خواهد بود.

این عوارض معمولا 12 تا 18 ماه بعد از عمل جراحی فرد را آزار می دهند، اما اگر این وضعیت برای مدت بیشتری ادامه یافت، ممکن است دائمی و همیشگی باشد.

بنابراین جراحی اگرچه تاثیر قابل توجهی در کاهش تعریق دارد، اما در حال حاضر به دلیل تهاجمی بودن و هزینه زیاد، به عنوان روش رایج درمان تعریق بیش از حد در نظر گرفته نمی شود.

4- درمان های طبیعی: تغییر در برنامه غذایی، مصرف دم نوش های گیاهی، مصرف مولتی ویتامین غنی از تیامین که با استرس مقابله می کند)، طب سوزنی و طب سنتی می توانند برای این منظور مفید باشند.

بنابراین قدم اول برای درمان این اختلال، مشاوره با پزشک و جمع آوری اطلاعات کامل به منظور انتخاب بهترین روش درمانی خواهد بود.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تعریق کف دست؛ علل و راه‌حل

دستان همیشه خیس

تعریق کف دست ها ارثی است

زیاد عرق می‌ کنید؟

چرا خیس عرق می‌شویم؟‌

عرق كردن بیش از حد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.