تبیان، دستیار زندگی
اگر پوست شما دچار خشکی است یا مبتلا به خارش‌های پوستی هستید، بهتر است زیر لباس‌های پشمی، لباس نخی بپوشید تا به اصطلاح پشم، پوست شما را نخورد و آن را حساس‌تر نکند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه باید درباره لباس‌های پشمی بدانید


اگر پوست شما دچار خشکی است یا مبتلا به خارش‌های پوستی هستید، بهتر است زیر لباس‌های پشمی، لباس نخی بپوشید تا به اصطلاح پشم، پوست شما را نخورد و آن را حساس‌تر نکند.


لباس‌ پشمی

پشم پوششی مناسب برای زمستان است. امروزه پشم مصارف بسیاری دارد و انواع و اقسام شال و روسری، بلوز، مانتو و پالتو و حتی دستکش و چکمه از آن تهیه می‌شود.

در عین حال پشم پوششی فوق‌العاده شیک است که تا مدت‌ها تنها بزرگان و اشراف اجازه استفاده از آن را داشته‌اند، اما هم اکنون به پوششی عامه‌پسند تبدیل شده است.

در اینجا قصد داریم انواع پشم و لباس‌های پشمی و تاثیر، فواید و مضرات هر یک را بر پوست بررسی کنیم.

اگر شما نیز پوششی پشمی دارید یا قصد تهیه آن را دارید، این نکته‌ها را بخوانید.

1- پشم بافتی محکم، مقاوم و راحت دارد و به همین دلیل لباس‌های پشمی بهترین انتخاب برای روزهای زمستان است.

2- معمولا وقتی از پشم و لباس‌های پشمی صحبت می‌شود همه به یاد پشم گوسفند می‌افتند، ولی لباس‌های پشمی دامنه بسیار وسیعی دارند و لباس‌های پشمی بسیار گران‌قیمتی از جنس موهر و آنگورا که از پوست خرگوش تهیه شده‌اند و کشمیر که از موی لاما و بز تهیه می‌شود نیز وجود دارد.

3- امروزه می‌توان گفت پارچه‌های کشمیری از جمله پرمصرف‌ترین پارچه‌ها محسوب می‌شوند. این نوع پارچه بسیار گران و تجملی است. پارچه‌های کشمیری از موی نوعی بز که در کشمیر هند زندگی می‌کند، تهیه می‌شود. در حال حاضر چین اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده پارچه‌های کشمیری است.

پس از تمام شدن شست‌و شو، لباس پشمی را آویزان نکنید، بلکه در نقطه‌ای مچاله کنید تا آب آن کاملا برود. بعد می‌توانید برای کامل خشک شدن آن، لباس را پهن کنید

4- نوع دیگر از الیاف که از موی نوعی بز و خرگوش آنگورا گرفته می‌شود، موهر نام دارد که برخلاف پشم گوسفند فاقد برجستگی‌های سطح تار است و فلس‌های آن به صورت یکنواخت به ساقه چسبیده‌اند، به نحوی که شکل و طرز قرار گرفتن این فلس‌ها روی تار باعث درخشندگی موهر می‌شود.

5- امروزه عمده‌ترین تولیدکنندگان موهر در جهان، آفریقای جنوبی، آمریکا، ترکیه، آرژانتین، استرالیا و زلاندنو هستند. موهر استحکام بالایی دارد. غیرقابل اشتعال است. رطوبت را سریع جذب می‌کند و دیر از دست می‌دهد. کمتر چروک می‌شود. عمر طولانی دارد و رنگ آن ثابت است. به همین دلیل طرفداران آن بسیار زیاد است. قیمت لباس‌های موهری در مقایسه با لباس‌های کشمیری پایین‌تر است و به همین دلیل کاربرد بیشتری هم دارد.

6- پشم از هر نوعی که باشد، 80 درصد هوا را درون خود نگه می‌دارد و همین امر سبب گرم شدن بدن می‌شود. با این حال اگر پوست شما دچار خشکی است یا مبتلا به خارش‌های پوستی هستید، بهتر است زیر لباس‌های پشمی، لباس نخی بپوشید تا به اصطلاح پشم پوست شما را نخورد و آن را حساس‌تر نکند. برای کودکان و نوزادان نیز بهتر است لباس‌های پشمی ظریف تهیه کنید.

7- لباس‌هایی که از جنس پشم گوسفند هستند محکم و بادوام‌اند و کافی است تنها در هنگام شستن مراقب آنها باشیم. اما در مورد لباس‌های کشمیری، موهری و آنگورایی وضع کمی فرق می‌کند. اولین قانون در مورد استفاده از لباس‌های کشمیری، پوشیدن و درآوردن آرام آنها از تن است.

8- لباس‌های کشمیر را نباید به گیره چوب لباسی آویزان کرد، زیرا حتی بهترین کشمیرها نیز در این صورت جا خواهند انداخت.

9- لباس‌های کشمیر به راحتی کرک می‌شوند. به محض دیدن اولین کرک بهتر است آنها را با دست از روی لباس بردارید یا از برس نرم مخصوص این کار استفاده کنید و فراموش نکنید حتما باید برس را از بالا به پایین بکشید.

10- در مورد لباس‌های موهری و آنگورایی بهتر است بعد از درآوردن از تن، لباس را درون ساک پلاستیکی گذاشته و به مدت یکی دو ساعت درون یخچال قرار دهید و یک تا دو ساعت قبل از پوشیدن آنها را بیرون بیاورید تا گرم شوند.

11- لباس‌هایی که از جنس پشم گوسفند است را می‌توان در ماشین انداخت و با حرارت 30 درجه سانتی‌گراد آن را شست. البته بهتر است پیش از انداختن این لباس‌ها درون ماشین، آنها را در پارچه‌ای توری بپیچید و مچاله کنید تا گشاد و وارفته نشوند.

12- برخی از پودرها مخصوص لباس‌های پشمی هستند. توصیه می‌شود از این پودرها استفاده کنید.

13- پس از تمام شدن شست‌و شو نیز لباس پشمی را در آفتاب آویزان نکنید، بلکه در نقطه‌ای مچاله کنید تا آب آن کاملا برود. بعد می‌توانید برای کامل خشک شدن آن، لباس را پهن کنید.

14- در مورد لباس‌های پشمی ظریف‌تر مثل آنگورا، موهر و کشمیر بهتر است از آب سرد استفاده کنید و آنها را با دست بشویید و سپس آب آنها را کامل بگیرید تا آب درون آنها سبب تغییر فرمشان نشود.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت - سمیه مقصودعلی

مطالب مرتبط:

ویژگی‌های لباس سالم

آیا لباس هم باعث بیماری می‌شود؟

ماشین لباس‌ شویی هم باعث بیماری می شود

کدام لباس، برای کدام پوست؟

چه لباسی برای تابستان مناسب است؟

مضرات لباس تنگ برای سلامتی

چه لباسی برای پاییز مناسب است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.