تبیان، دستیار زندگی
متخصصان می گویند کاهش میزان هورمون استروژن در دوران یائسگی خانم ها، می تواند باعث افزایش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هورمون استروژن با کلسترول خون ارتباطی دارد؟


متخصصان می گویند کاهش میزان هورمون استروژن در دوران یائسگی خانم ها، می تواند باعث افزایش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون شود.


یائسگی

افزایش کلسترول خون مشکل شایعی است که باعث افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی می شود. اما زنان به طور ذاتی و فیزیولوژیک، سیستم محافظتی درباره این مشکل دارند. این تاثیرات محافظتی در بدن زنان از تفاوت هورمونی آنها با مردان ناشی می شود و البته مهمترین هورمون در این حفاظت استروژن است.

از آنجایی که سطح هورمون استروژن در دوران باروری زنان در سطح بالا و طبیعی است، این سیستم دفاعی نیز تا قبل از یائسگی، در مقابل افزایش کلسترول خون از بدن یک خانم حمایت می کند. بنابراین، با افزایش سن و شروع یائسگی، خطر افزایش کلسترول خون در یک خانم وجود دارد.

استروژن

استروژن یک هورمون زنانه است که توسط تخمدان ها ترشح می شود. در حالی که هورمون استروژن برای رشد متناسب اندام های زنانه و بسیاری تاثیرات فیزیولوژیک در زنان مهم است، سطح این هورمون در مردان بسیار پایین بوده و قطعا افزایش آن می تواند به اختلالات جدی در مردان منجر شود.

گیرنده های استروژن  در تمامی قسمت های بدن و مخصوصا در سلول های مغزی، استخوان، رگ های خونی، کبد و البته دستگاه تناسلی مرد و زن وجود دارند.

اما همانطور که گفتیم ترشح آن در مردان کمتر و در زنان بیشتر است و البته لازم است بدانیم که این هورمون نقش بسیار مهمی در حفظ بارداری سالم بر عهده دارد.

هورمون درمانی در زنان یائسه می تواند برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان، اختلالاتی نظیر افزایش چربی خون و فشار خون و به طور کلی اختلالات ناشی از کاهش استروژن مفید باشد، ولی نه در همه زنان

کلسترول خون بالا

کلسترول یک ماده مومی شکل است که از یک طرف توسط کبد هر فردی تولید می شود و از طرف دیگر از طریق مصرف بسیاری از مواد غذایی وارد بدن می شود.

کلسترول برای تولید ویتامین دی در بدن، بعد از مواجهه با نور خورشید مورد نیاز است. در واقع اشعه فرابنفش خورشید بعد از تابش به سطح پوست، کلسترول را که در پوست بدن ذخیره است به ویتامین دی تبدیل می کند و ویتامین دی با تاثیر بر دستگاه گوارش و افزایش جذب کلسیم نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان بر عهده دارد.

دیگر آنکه کلسترول ماده اولیه تولید بسیاری از هورمون ها، مخصوصا هورمون های جنسی و نیز ماده اولیه تولید اسیدهای صفراوی و در نتیجه هضم و جذب چربی غذاها می باشد. کلسترول همچنین ماده مهمی در تشکیل دیواره سلول های بدن است.

همانطور که می دانید این ماده در مواد غذایی با منشاء حیوانی وجود دارد، نظیر گوشت، تخم مرغ و لبنیات پرچرب.

بالا بودن کلسترول خون، خطر بسیاری از بیماری ها نظیر بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و قلبی را در پی دارد.

بیماری قلبی

عوامل موثر در کلسترول خون

- چاقی

- جنسیت

- وراثت

- برنامه غذایی

- سن

ارتباط بین استروژن و کلسترول

متخصصان می گویند کاهش میزان هورمون استروژن در دوران یائسگی خانم ها، می تواند باعث افزایش سطح کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون شود.

افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب (HDL)، شرایط را برای ایجاد بیماری های قلبی عروقی آماده می کند.

همچنین استروژن از سیستم عروقی و رگ های خونی محافظت می کند. متخصصان این اثر استروژن را به تحریک ترشح نیتریک اکسید و و در نتیجه انبساط و بزرگی رگ های خونی مرتبط می دانند و از این طریق است که فشار خون را کاهش می دهد.

پس به راحتی می توانیم به اثر حفاظتی استروژن در دوران قبل از یائسگی یک خانم پی ببریم.

هورمون‌درمانی  یائسگی

استروژن درمانی بی خطر است؟

هورمون درمانی در زنان یائسه می تواند برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان، اختلالاتی نظیر افزایش چربی خون و فشار خون و به طور کلی اختلالات ناشی از کاهش استروژن مفید باشد.

متخصصان استفاده از هورمون درمانی را فقط برای پیشگیری از افزایش چربی خون و کلا بیماری های قلبی عروقی مناسب نمی دانند، زیرا محققان معتقدند استروژن درمانی بعد از یائسگی، خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته را در تمامی افراد کاهش نمی دهد.

از طرف دیگر در زنانی که سابقه خانوادگی سرطان های هورمونی نظیر سرطان سینه را دارند، مکمل یاری با استروژن می تواند خطر ابتلا و یا گسترش سرطان در این زنان را افزایش دهد.

در عوض انجمن قلب آمریکا، تغییرات سبک زندگی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و همچنین کنترل وزن و پرهیز از سیگار و دخانیات را برای زنان در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی توصیه کرده است.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

استروژن؛ هورمون جنسی زنانه

انواع چربی های خون

كلسترول چیست؟

چربی خونتان را چک کنید

10 سئوال درباره هورمون‌درمانی در یائسگی

یائسگی؛ تعریف، علائم و علل

مراحل و عوارض دوران یائسگی

تشخیص و درمان دارویی در یائسگی

بهبود علائم یائسگی با تغییر شیوه زندگی

درمان دارویی در چربی خون بالا

درمان چربی خون بالا با تغییر شیوه زندگی

کدام غذاها کلسترول بالایی دارند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.