تبیان، دستیار زندگی
همان طورى كه انسان نیاز به آب و غذا دارد نیاز به محبت هم دارد، بلكه نیازهاى عاطفى و معنوى او به مراتب بیشتر از نیازهاى جسمانى اوست و جایی که باید این نیازها برطرف شود،خانواده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوسه‌های آرامش بخش


همان طورى كه انسان نیاز به آب و غذا دارد نیاز به محبت هم دارد، بلكه نیازهاى عاطفى و معنوى او به مراتب بیشتر از نیازهاى جسمانى اوست و جایی که باید این نیازها برطرف شود،خانواده است.

محبت کردن به فرزند

نگاهی به حدیث شریف کسا بیندازید:

وقتی امام حسن علیه السلام به مادر خود سلام می کند ، فاطمه زهرا سلام الله علیها در پاسخ می گوید: عَلَیْكَ السَّلامُ یا قُرَّةَ عَیْنى وَثَمَرَةَ فُۆ ادى« سلام بر تو ای نور دیده ام و میوه دلم»

ببینید حضرت چگونه با پسرش صحبت می کند و با محبت او را خطاب می کند!

امروزه روشن شده است كه عمده ترین فقر بشریت در جامعه ماشینى و صنعتى در جهان معاصر، فقر فرهنگى و عاطفى است و مهم ترین مشكل كودكان و نوجوانان امروزى در خانواده ها كمبود عشق و عاطفه و محبت است .

همان طورى كه انسان نیاز به آب و غذا دارد نیاز به محبت هم دارد، بلكه نیازهاى عاطفى و معنوى او به مراتب بیشتر از نیازهاى جسمانى اوست .

عمده ترین دلیل ناسازگارى فرزندان در خانواده ها، عامل بسیارى از ناهنجارى ها مانند فرار ازخانه و امثال آن ، ریشه در كمبود عاطفه و محبت دارد. فقر عاطفى موجب مى شود که شخصیت انسان در نزد خود، حقیر و پست باشد و كرامت و عزت خود را از دست بدهد و چنین انسانى آبرو و عزت خود را بر باد رفته پنداشته و به هر كارى دست مى زند.

حضرت هادى علیه السلام می فرمایند: «كسى كه شخصیت خود را خوار و ذلیل پندارد، از شر او ایمن مباش » (تحف العقول ، ص 483) فرزندانى كه از عقده حقارت و فقر عاطفى رنج مى برند و براى خود هیچ گونه ارزشى قائل نیستند، نمى توانند افرادى مورد اعتماد باشند و مسئولیتى را در جامعه عهده دار شوند. سایر افراد جامعه نیز از شر این افراد در امان نخواهند بود. اما اگر والدین بتوانند با محبت ، احترام ، ارتباط صمیمانه ، كرامت نفس را در نوجوانان تقویت كنند، آنان در آینده انسان هایى سالم و دوست داشتنى خواهند بود و وجود خود را با گناه و معصیت آلوده نخواهند كرد. سلام كردن به فرزندان و نوجوانان ، بوسه بر چهره فرزندان ، ابراز علاقه و اظهارمحبت ، با احترام انها را خطاب کردن فقر عاطفى را جبران مى كند.

سیره عملی اهل بیت علیهم السلام الگوی بسیار خوبی برای رفتار با کودکانمان است، نگاهی به حدیث شریف کسا بیندازید، وقتی امام حسن علیه السلام به مادر خود سلام می کند ، فاطمه زهرا سلام الله علیها در پاسخ می گوید: عَلَیْكَ السَّلامُ یا قُرَّةَ عَیْنى وَثَمَرَةَ فُۆ ادى« سلام بر تو ای نور دیده ام و میوه دلم»ببینید حضرت چگونه با پسرش صحبت می کند و با محبت او را خطاب می کند!

از دیدگاه اسلام این عمل پدر و مادر ارزشى والا دارد و روح آزادگى را در افراد تقویت مى كند، تا آن جایى كه پیامبر فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، زیرا خداوندمتعال در برابر هر بوسه ، جایگاهى گسترده در بهشت به شما عنایت مى كند

برای اینکه فرزندانتان به فقر عاطفی دچار نشوند، به آنها بگویید که دوستشان دارید و بگویید که بچه‌های خیلی خوبی هستند و شما تحت هر شرایطی دوستشان دارید. فرزندان باید بفهمند که چه کار خوب بکنند و چه کار بد ، همیشه آغوش پدر و مادر به روی آنها باز است و همیشه می‌توانند روی آنها حساب کنند.

حضرت امام مجتبى علیه السلام در جبران فقر عاطفى كودكان اهتمام خاصى داشتند . روزى آن حضرت از محلى عبور مى كردند و در كوچه كودكان درحال بازى بودند. آنان ضمن بازى ، مشغول خوردن خرده نان هائى شدند و در آن حال از روى شوق و علاقه امام مجتبى علیه السلام را به جمع خود دعوت نمودند. آن بزرگوار دعوت آنان را پذیرفتند و به همراهشان، مشغول تناول نان گردیدند. آن گاه تك تك كودكان را مورد تفقد و مهربانى خویش قرار دادند. سپس همه آنان را به منزل خود آوردند و بعد از پذیرائى كامل ، هدایائى نیز به آنان اعطا كردند. آن گاه خطاب به اطرافیان خویش فرمودند:در این تعامل ، برترى از آن كودكان است زیرا آنان هر چه داشتند با ما قسمت كردند، ولى ما بیشتر از آن چه به آنان دادیم، موجودى داریم . (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 11، ص 198)

امام صادق علیه السلام محبت به فرزندان را موجب گسترش رحمت الهى در مورد پدر و مادر مى داند و مى فرمایند: «خداوندمتعال بنده را به خاطر محبت بیشتر به فرزندش مورد رحمت قرار مى دهد.» (وسائل الشیعة ، ج 21، ص 483)

امام كاظم علیه السلام فرمودند: «خداوند متعال در هیچ مورد به اندازه آزار به زنان وكودكان خشمگین نمى شود.» (الكافى ، ج 6، ص 50)

مردى حضور رسول اكرم صلى الله علیه و آله آمده اظهار داشت : من تا به حال به هیچ یك از فرزندانم اظهار علاقه نكرده و یك بار هم آن ها را نبوسیده ام . رسول خدا فرمودند: به نظر من این مرد اهل آتش است . (الكافى ، ج 6، ص 50).

محبت کردن به فرزند

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم آن چنان به كودكان مهر مى ورزید كه حتى درحال نماز تحمل شنیدن گریه آنان را نداشت و آن حضرت در این گونه موارد، به خاطركودكان از طول دادن نماز خوددارى مى كرد. امام صادق علیه السلام فرمود: روزى آنحضرت دو ركعت آخر نماز ظهر را كوتاه خواند، بعد از نماز عده اى از علت آن پرسیدند؛ پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: آیا گریه كودك را نشنیدید؟ (مستدرك الوسائل ، ج 6، ص 503 عدة الداعى ، ص 89)

روزى حضرت محمد صلى الله علیه و آله و سلم نوه اش امام حسن مجتبى علیه السلام را مى بوسید، شخصى به نام اقرع بن حابس كه آن جا حضور داشت.

گفت : یارسول الله ! من ده فرزند دارم و تا كنون هیچ یك را نبوسیده ام .رسول خدا فرمودند: من چه كنم كه تو دلى سخت دارى ، هر كس دردل خویش مهر و عطوفت نداشته باشد مورد رحمت خدا قرار نمى گیرد. (وسائل الشیعة ، ج 21، ص 485)

از دیدگاه اسلام این عمل پدر و مادر ارزشى والا دارد و روح آزادگى را در افراد تقویت مى كند، تا آن جایى كه پیامبر فرمود: فرزندانتان را زیاد ببوسید، زیرا خداوندمتعال در برابر هر بوسه ، جایگاهى گسترده در بهشت به شما عنایت مى كند(روضة الواعظین ، ج 2، ص 369.)

از منظر بزرگ رهبر مربیان عالم ، حضرت ختمى مرتبت اظهار عشق و علاقه به فرزندان، عبادت محسوب شده و داراى ثواب و حسنه مى باشد.

فرآوری : زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب حقوق متقابل والدین و فرزندان،عبدالکریم پاک نیا

مطالب مرتبط:

پای لرز خربزه‌ای به نام فرزند 

فوت و فن‌های یک پدر نمونه  

والدینی نمونه باشید!

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

رازهای داشتن کودکی شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.