تبیان، دستیار زندگی
اگر فکر می‌کنید افزایش میانگین سن ازدواج فقط در ایران وجود دارد و به بحران تبدیل شده سخت در اشتباه هستید.نتایج یک مطالعه آماری نشان داد تقریبا در تمام کشورهای دنیا میانگین سن ازدواج نسبت به دهه‌های قبل افزایش یافته و بیشتر زنان و مردان در سنین بالاتر تن ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش سن ازدواج یک مشکل جهانی!


اگر فکر می‌کنید افزایش میانگین سن ازدواج فقط در ایران وجود دارد و به بحران تبدیل شده سخت در اشتباه هستید.نتایج یک مطالعه آماری نشان داد تقریبا در تمام کشورهای دنیا میانگین سن ازدواج نسبت به دهه‌های قبل افزایش یافته و بیشتر زنان و مردان در سنین بالاتر تن به ازدواج می‌دهند.
اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی سازمان ملل متحد در سال 2012 میلادی حاکی از آن است که در کشورهای اروپای غربی میانگین سن ازدواج بیش از 30 سال است و افغانستان نیز پایین‌ترین میانگین سن ازدواج را در بین سایر کشورهای جهان دارد به طوری که در این کشور 20 سالگی متوسط سن ازدواج جوانان است.

ازدواج

در حالی که ازدواج کردن هنوز معمول‌ترین الگوی زندگی در سراسر جهان است اما آمار تایید می‌کند که در عصر حاضر در هر کشوری افراد مجرد خیلی دیرتر از دهه‌های گذشته تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

همچنین طبق بررسی‌ها در بیشتر کشورهای جهان مهمترین عامل افزایش سن ازدواج، مسائل اقتصادی است به طوری که هرچه کشوری غنی‌تر باشد مردم آن کشور زمان بیشتری را مجرد می‌مانند. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، مرکز تحقیقاتی pew طی مطالعه‌ای که در سال 2011 میلادی انجام داده، اعلام کرد: میانگین سنی ازدواج زنان آمریکایی 26.9 و برای مردان این کشور 29.8 بوده است. همچنین طبق این بررسی در اکثر کشورهای مطالعه شده 80 درصد زنان و مردان قبل از رسیدن به سن 50 سالگی ازدواج می‌کنند.

دلایل افزایش سن ازدواج

مهدی ورمزیار با اشاره به اینکه افزایش سن ازدواج به خودی خود نمی‌تواند یک آسیب باشد، اظهار کرد: ممکن است این امر باعث شود که فرد در یک موقعیت زمانی مناسب با فراغ بال و بدون اجبارهای اجتماعی و خانوادگی در بهترین شرایط ممکن همسر مناسب را انتخاب کند.

وی افزود: با این اوصاف آنچه در اینجا به عنوان آسیب تلقی می‌شود، افزایش بیش از حد سن ازدواج و عمومیت یافتن آن در مقیاس وسیع است.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی اظهار کرد: ازدواج واقعه‌ای اجتماعی، زیستی و فرهنگی است که بدلیل نقش بنیادین آن در تشکیل خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است، بطوریکه پایندگی گروه و زندگانی کمی و کیفی نسل‌های متوالی به ازدواج بستگی دارد

وی با اشاره به اینکه سن ازدواج به عنوان یک مسئله مهم با عوامل متعددی ارتباط دارد، اعلام کرد: سن بلوغ، آداب و سنن و فرهنگ جامعه، قوانین و مقررات اجتماعی، نوع شغل، میزان تحصیلات و جنس فرد از جمله عوامل موثر در سن ازدواج هستند.

طبق بررسی‌ها در بیشتر کشورهای جهان مهمترین عامل افزایش سن ازدواج، مسائل اقتصادی است به طوری که هرچه کشوری غنی‌تر باشد مردم آن کشور زمان بیشتری را مجرد می‌مانند. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، مرکز تحقیقاتی pew طی مطالعه‌ای که در سال 2011 میلادی انجام داده، اعلام کرد: میانگین سنی ازدواج زنان آمریکایی 26.9 و برای مردان این کشور 29.8 بوده است. همچنین طبق این بررسی در اکثر کشورهای مطالعه شده 80 درصد زنان و مردان قبل از رسیدن به سن 50 سالگی ازدواج می‌کند

ورمزیار ادامه داد: عامل دیگری که در سن ازدواج موثر بوده نظام خانواده است، بر این اساس در جوامعی که نظام گسترده شایع است، سن ازدواج معمولا پایین‌تر است.

وی با اعلام اینکه در هر جامعه‌ای سن معیار برای ازدواج متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن متغیر است، تصریح کرد: در کشور ما در سال‌های اخیر با پدیده "افزایش سن ازدواج"مواجه هستیم، بر همین اساس در محافل و رسانه پیرامون علل و عوامل و تبعات آن به کرات بحث می‌شود.

وی بیان کرد: نوسازی با تغییر ساختار سنی و جنسی جمعیت و تغییر ایده‌ها و ارزش‌های مرتبط با ازدواج و تشکیل خانواده، وضعیت افراد آماده ازدواج از لحاظ در دسترس بودن همسر مناسب در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه را تحت تأثیر قرار داده است.

ازدواج

وی با اشاره به اینکه نوسازی و مدرنیزاسیون باعث تحرک اقتصادی و تکاپوی بخشی از زنان برای دستیابی به موقعیت‌هایی شغلی می‌شود، عنوان کرد: دستیابی به موقعیت‌های برتر شغلی و اجتماعی در جوامع جدید نیازمند تحصیلات آکادمیک است، مدرنیزاسیون، رفاه اقتصادی، بالا رفتن سطح تحصیلات و تلاش برای دستیابی به شغل می‌تواند سن ازدواج را بویژه در مناطق توسعه یافته کشور افزایش دهد.

ورمزیار با اعلام اینکه تغییرات ارزشی و تغییر نگرش زنان نسبت به خود در افزایش سن ازدواج موثر بوده است، اظهار کرد: در کارکردهای نظام اقتصادی نظیر فقر، بیکاری و ناتوانی طبقات پایین در تدارک مقدمات ازدواج به عنوان عوامل افزایش سن ازدواج است.

وی با اشاره به اینکه امروزه وجود مسائل مختلف اجتماعی بویژه در شهرهای بزرگ پدیده ازدواج را به صورت امری پیچیده و مبهم درآورده است که نهایتا منجر به تأخیر در سن ازدواج می‌شود، ادامه داد: نوسازی در سطح فردی و اجتماعی بر زمان ازدواج تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس جامعه شناسی ازدواج و قرارداد ناشی از آن را دارای نوعی تقدس دانست و گفت: در دین مبین اسلام، احادیث و روایات بی‏شماری بر این امر سفارش کرده است، لیکن علیرغم تمام تأکیدات و ضرورت‌های فردی و اجتماعی در خصوص انجام این امر، متأسفانه شاهد افزایش میانگین سن ازدواج در کشور هستیم.

وی بیان کرد: هر چند ازدواج به عنوان یک عمل ارادی، تابع خواست، تمایلات و دیدگاه‌های فردی است، اما زندگی اجتماعی انسان و روابط پیچیده او با پیرامونش، ازدواج را تحت روابطی دوسویه با متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی قرار می‌دهد و لذا به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه محققان علوم اجتماعی از جمله جامعه‌شناسان قرار گرفته است.افزایش بیش از حد سن ازدواج باعث سرخوردگی‌های عاطفی و روانی در فرد می‌شود که حتی افزایش توانمندی‌های فردی هم نمی تواند این سرخوردگی‌ها را درمان کند.

هر چند ازدواج به عنوان یک عمل ارادی، تابع خواست، تمایلات و دیدگاه‌های فردی است، اما زندگی اجتماعی انسان و روابط پیچیده او با پیرامونش، ازدواج را تحت روابطی دوسویه با متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی قرار می‌دهد و لذا به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد توجه محققان علوم اجتماعی از جمله جامعه‌شناسان قرار گرفته است.افزایش بیش از حد سن ازدواج باعث سرخوردگی‌های عاطفی و روانی در فرد می‌شود که حتی افزایش توانمندی‌های فردی هم نمی تواند این سرخوردگی‌ها را درمان کند

ورمزیار عنوان کرد: بر این اساس می‌توان گفت ازدواج فرد باید در سن مطلوب انجام شود نه آنقدر زود که صرفا مبتنی بر غرایز جنسی و یا اجبارهای اقتصادی باشد و نه آنقدر دیر که منجر به بروز اختلالات روانی اجتماعی و یا حتی آسیب‌های اجتماعی شود. شهرنشینی یکی دیگر از عوامل مۆثر در افزایش سن ازدواج است و افراد شهرنشین به دلیل کاهش حمایت‌های خانوادگی، اشتغال بیشتر به تحصیلات و تمایل به کسب شغل بهتر و بالاتر، دیرتر ازدواج می‌کنند.

کارشناس ارشد جامعه‌شناسی خاطرنشان کرد: با افزایش ضریب توسعه یافتگی بر میانگین سن ازدواج سن ازدواج افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که شاخص توسعه یافتگی یکی از مهمترین متغیرهای مداخله‌گر در میانگین سن ازدواج به حساب می‌آید. سن ازدواج با شاخص‌های میزان با سوادی و اشتغال به تحصیل زنان، میزان اشتغال زنان در بخش‌های صنعت و خدمات و ضریب شهرنشینی رابطه مستقیم دارد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : ایسنا و مشرق