تبیان، دستیار زندگی
شنیدن نرخ انواع تورم نقطه ای و ماهانه و سالانه می تواند غوغایی چند روزه در میان رسانه ها و مسئولان ایجاد کند ولی هشدار رئیس مرکز آمار ایران درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیتی ایران به صفر کتر واکنشی را در پی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ وسایل پیشگیری با جمعیت ایران!


شنیدن نرخ انواع تورم نقطه ای و  ماهانه و سالانه می تواند غوغایی چند روزه در میان رسانه ها و مسئولان ایجاد کند ولی هشدار رئیس مرکز آمار ایران درخصوص رسیدن نرخ رشد جمعیتی ایران به صفر کتر واکنشی را در پی دارد.

نرخ صفر رشد جمعیتی یعنی در مقابل هر تولد یک مرگ در جامعه اتفاق می افتد. نرخ رشدی موسوم به lag یا فاز ثابت که پس از آن شاهد پیشی گرفتن مرگ بر تولدها در جامعه و پیری در جامعه هستیم.

نوزاد، فرزند، جمعیت

در این مطلب پیش فرض نرخ پایین ازدواج را کنار می گذاریم و به 2 مسئله مهمتر اشاره می کنیم که تهدیدی برای خانواده های نوپا هستند و مانع از تبدیل شدن زوج های 2 نفره به خانواده 3 نفره یا بیشتر می شود.

دو مسئله مهم در میان چندین پارامتری که در خصوص نرخ رشد جمعیتی منفی و پایین در کشور مطرح می شود را  مورد بررسی قرار می دهیم.

1.  توزیع وسایل پیشگیری رایگان در خانه های بهداشت

2. عمل جراحی سزارین

البته این 2 پارامتر و عامل نافی دیگر عوامل موثر در رشد جمعیت مانند ازدواج دیر هنگام نیست بلکه به نظر این 2 عامل برای خانواده ها و زوج های تازه شکل گرفته سد محکمی هستند.

توزیع وسایل پیشگیری رایگان در خانه های بهداشت

توزیع وسایل پیشگیری و قرص های ضد باروری در مراکز بهداشتی و درمانی اعم از خانه های بهداشت و مراکز بالادستی از اوایل دهه هفتاد رشد عجیب و فرا گیری داشت.

تعیین سهمیه برای بانوان و ارائه رایگان این وسایل و تاکید بر لزوم استفاده از آنها در کنار بار روانی که دهه هفتاد در خصوص رشد جمعیت ایجاد شده بود دلیلی شد تا زوج های جوان پیش از فراگرفتن نحوه رابطه عاطفی با یکدیگر نحوه استفاده از این وسایل و قرص ها را در دوره های اجباری یاد بگیرند. سیاست های فاصله سال های انتهایی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد برای کنترل رشد جمعیت آنقدر چشم گیر بود که توانست حیرت مجامع علمی غربی را بر انگیزد و جوایز متعددی را نصیب مسئولان وقت وزارت بهداشت کند.

توزیع و استفاده وسایل پیشگیری به حدی رسید که ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین کارخانه های تولید وسایل پیشگیری را در خاورمیانه دارد.

مادر سزارینی که دو فرزند دارد، برای به دنیا آوردن فرزند سومش به روش سزارین با خطراتی مانند خونریزی، چسبندگی جفت و هزاران مشکل بیهوشی مواجه می‌شود که این امر هم می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد. این درحالیست که مادری که طبیعی زایمان کرده باشد این چنین محدودیت‌هایی را نخواهد داشت. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم و طوری نباشد که عنوان شود ایران از نظر سزارین از رتبه دوم در دنیا برخوردار است

بهانه ایدز بهترین دلیل بود تا به دست سودجویان داده شود که وسایل پیشگیری فیزیکی را به صورت گسترده توزیع کنند.

اما این توزیع هیچ ربطی به خانه های بهداشت و جوانان سالمی که تازه ازدواج کرده اند و هیچ کدام مبتلا به بیماری های STD (Sexually Transmitted Diseases)نیستند، ندارد. پس چرا وسایل پیشگیری که در خارج از ایران بسته ای 12 دلار به فروش می رسند به صورت رایگان در اختیار تازه ازدواج کرده ها قرار می گیرد؟

جلوگیری از انتقال ایدز و بیماریهای مقاربتی دغدغه درستی از جانب متخصصان به ویژه متخصصان عفونی است اما در کشورهای غربی هم این وسایل را به افرادی پیشنهاد می دهند که سابقه انواع بیماری ها عفونتی دارند و  یا جز افراد در حیطه رفتارهای پرخطر جنسی هستند.(همجنس بازان جز این دسته حساب می شوند.)

قرص های ضد بارداری

برای انتهای این بخش برای نشان دادن اوج فاجعه نمونه کوچکی را برای مثال استفاده می کنیم:

در آنچه به عنوان گزارش یکی از شهرستان های استان مازندران تحت عنوان "گزارش عملکرد برنامه مادر ایمن" آمده است در خصوص توزیع وسایل پیشگیری به صورت رایگان در خانه های بهداشت عدد 2015 بسته در نمونه ای ثبت شده است. با توجه به هر بسته این وسیله پیشگیری 12 تایی است و با یک حساب سر انگشتی 20 هزار مقاربت که می تواند در بدترین حالت آن 10 هزار مورد به باروری و تولد بچه بیانجامد پیشگیری شده است.شاید بد نباشد بدانیم که اهالی کاتولیک و مقلدان پاپ همچنان در خصوص استفاده از وسایل پیشگیری دچار ظن هستند.

سزارین

ازدواج دیر هنگام بهترین دلیل برای عمل سزارین است. عملی جراحی که نوزارد به جای عبور از کانال زایمان از راه جراحی سنگین به دنیا می آید.

اگرچه این عمل برای مادران با سن بارداری بالای 30 سال توصیه می شود اما نرخ عجیب رشد این عمل جراحی نشان می دهد که مادران فاصله سنی 20 تا 25 سال هم تن به تیغ جراح می دهند.سزارین یکی از دلایلی است که به دلیل سختی عمل علاوه بر اینکه مادر هراس حاملگی مجدد را دارد دیگر امکان تولد از راه طبیعی نیز به صفر نزدیک می شود.

بنابراین مادرانی که سنشان 23 تا 25 سال است و هنوز توانایی باروری دارند قید فرزند بیشتر را می زنند و به تک فرزندی که با قیمت های سرسام آور جراحی سزارین و عمل سنگین به دنیا آورده اند اکتفا می کنند.

ناهید خداکرمی  رییس انجمن علمی مامایی ایران  ضمن اشاره به اینکه ایران رتبه دوم در سزارین در جهان را داراست می گوید: اکنون بیش از 50 درصد زایمان‌های کشور به روش سزارین انجام می‌شود.مادر سزارینی که دو فرزند دارد، برای به دنیا آوردن فرزند سومش به روش سزارین با خطراتی مانند خونریزی، چسبندگی جفت و هزاران مشکل بیهوشی مواجه می‌شود که این امر هم می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد. این درحالیست که مادری که طبیعی زایمان کرده باشد این چنین محدودیت‌هایی را نخواهد داشت. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم و طوری نباشد که عنوان شود ایران از نظر سزارین از رتبه دوم در دنیا برخوردار است.

تعیین سهمیه برای بانوان و ارائه رایگان این وسایل و تاکید بر لزوم استفاده از آنها در کنار بار روانی که دهه هفتاد در خصوص رشد جمعیت ایجاد شده بود دلیلی شد تا زوج های جوان پیش از فراگرفتن نحوه رابطه عاطفی با یکدیگر نحوه استفاده از این وسایل و قرص ها را در دوره های اجباری یاد بگیرند. سیاست های فاصله سال های انتهایی دهه شصت و اوایل دهه هفتاد برای کنترل رشد جمعیت آنقدر چشم گیر بود که توانست حیرت مجامع علمی غربی را بر انگیزد و جوایز متعددی را نصیب مسئولان وقت وزارت بهداشت کند

بر اساس تحقیقات علمی نوزادانی که با روش سزارین انتخابی به دنیا می‌آیند 50 درصد بیشتر به آسم، 20 درصد بیشتر به دیابت و 50 درصد بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.نتایج مطالعات در انگلستان نشان داده است که خطر مرگ مادر ناشی از زایمان سزارین سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی است. بر اساس نتایج مطالع های در سال 1380 میزان سزارین در 20 زایشگاه شهر تهران 5/ 66 % بوده است.

آمار وحشتناک سزارین و تاثیر منفی که بر رشد جمعیتی دارد شاید این سئوال را پیش آورد که چرا آمار سزارین در ایران به این میزان بالاست.

پاسخ این سئوال را می توان در داده های آماری به خوبی یافت. نتایج یک مطالعه نشان می دهد 6/ 63 % از زایمان انجام شده در مراکز خصوصی به شیوه سزارین بوده در حالی که این میزان در بیمارستانهای دولتی 32 % از کل موارد زایمان را تشکیل می‌دهد و از کل موارد زایمان طبیعی فقط 8/ 11 % آن در بیمارستا نهای خصوصی و مابقی آن در مراکز دولتی انجام شده است. آنچه در بررسی 2 عامل سزارین و وسایل پیشگیری مبرهن است آن که عده ای  آینده وضعیت نیروی انسانی کشور را فدای سودهای مقطعی خود می کنند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع : خبرنامه دانشجویان و ایسنا