تبیان، دستیار زندگی
با کلام شیرین می شود به صید دل ها رفت.پس تعلل نکنید و قلب همسرتان را به دست آورید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات طلایی مخصوص شما

بیا باهم حرف بزنیم (٢)


با کلام شیرین می شود به صید دل ها رفت.پس تعلل نکنید و قلب همسرتان را به دست آورید.

همسر

به جای این جمله

«چرا یادت می رود وقتی می خواهی دیر بیایی، به من تلفن بزنی؟»

از این جمله استفاده کنیم:

«وقتی که دیر می کنی و از تو خبری ندارم. واقعاً نگران می شوم.»

نکات طلایی

- آقایان بدانند: «وقتی مرد به همسرش اجازه بدهد درباره احساساتش حرف بزند و بدون واکنش منفی به این صحبت ها گوش دهد، زن نه تنها حق شناسی می کند، بلکه بیشتر به مرد جذب می شود.»

- بانوان بدانند: «هر چه مرد بیشتر احساس کند که زنش قدر او را می داند و او را موجود لایق و توانمندی بشناسد، راحت تر می تواند به صحبت های او گوش بدهد و خواسته هایش را برآورده سازد.»

- «اجازه دهید همسرتان بداند که همیشه می تواند همه حرف هایش را به شما بزند. قضاوت نکنید؛ فقط گوش بدهید هیچ یک از ما تا در جایگاه فردی قرار نگرفته ایم حق نداریم در باره ی او قضاوت کنیم.»

- «ضرب المثلی از دوران باستان باقی مانده که خداوند به ما دو گوش و تنها یک دهان داده است و این بدان معناست که از ما انتظار می رود دو برابر آنچه که حرف می زنیم، گوش بدهیم؛ در غیر این صورت دو دهان می داد و یک گوش.»

یک ترفند

اگر فضای گفتگو، فضای شیرینی باشد، هم گوینده و هم شنونده راغب به ادامه ی آن می شوند. اما چنانچه امکان و مجال یک گفتگوی دلنشین را به جلسه ی نقد و محاکمه تبدیل کردیم، نباید انتظار ادامه ی آن را داشته باشیم. هر انسانی دوست دارد با کسی به گفتگو بنشیند که بیشتر از خوشی های زندگی و خوبی های مخاطب خود بگوید. «گفتگو یک فرآیند است؛ اگر خوب آغاز شود و خوب به پایان برسد و در میان آن ابراز عشق و دوستی هم گنجانده شود، می تواند استمرار پیدا کند و تکرار شود.»

اگر تذکراتی هم داریم، باید در لابلای تعریف و تمجیدها بگنجانیم و اشاره وار متذکّر شویم. «برای نمونه ترفند اظهار عقیده و بیان احساس در برابر همسر این است که از گفتن «من» به جای «تو» استفاده کنید؛ مثلاً می توانیم به جای استفاده از این جمله: «چرا یادت می رود وقتی می خواهی دیر بیایی، به من تلفن بزنی؟» از این جمله استفاده کنید: «وقتی که دیر می کنی و از تو خبری ندارم. واقعاً نگران می شوم.»

« با کلام شیرین می شود به صید دل ها رفت. با کلام خود مهر بورزید سخن زیبا بگویید که کلام زیبا دلنشین است. کلام، ظرف معناست؛ پس مقصود خود را در هر ظرفی نریزید.»

زمانی که زن و شوهر از اشتباهات جزئی یکدیگر نمی گذرند و تمام خطاهای ریز و درشت یکدیگر را به رخ هم می کشند، این امنیت آسیب جدی می بینند

سخن شیرین، علاوه بر محتوای نیکو، از لحن دلنشین، الفاظ و عبارات زیبا و چینش مناسب لغات نیز برخوردار است. ظرف کلام به اندازه ی خود کلام اهمیت دارد. برای دستیابی به چنین مهارتی، علاوه بر توجه بر محتوای کلام افراد، می توانیم به الفاظ و عبارات زیبایی که به کار می برند نیز توجه کنیم؛ تا ما نیز با مدد از این الفاظ و عبارات، سخن خود را شیواتر سازیم. «در کلام، باید هم زیبایی سخن و هم غنای محتوا را در نظر داشت. کلام خداوند، پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و معصومین (علیه السلام) هم از زیبایی و هم از محتوا بهره ی فراوانی برده اند. لذا می گویند: کلام الله نور. خداوند با همین کلام نورانی، ما را از ظلمات به سوی نور هدایت می کند. کسانی که فکر روشن و قلب های روشن دارند، کلامشان نیز روشنگر است.»

حواستان به زمان مناسب باشد!

اگر بخواهیم گفتگوی ما نتیجه بخش باشد، باید در زمانی مناسب خواسته ها، نیازها و یا احساسات خود را بیان کنیم؛ یعنی زمانی که مخاطب آمادگی شنیدن را داشته باشد؛ در غیر این صورت گفتگو مخرب و بی فایده است. مثلاً هنگامی که مرد خسته از کار روزانه به منزل باز می گردد، و یا هنگامی که خانم از شیطنت بچه ها کلافه است و غذا روی اجاق گاز در حال سوختن، زمان مناسبی برای بحث و گفتگوی با وی نیست.

با قند و عسل کلامتان را شیرین کنید

شیوه ی تفکر و نوع نگرش و بینش ما نسبت به زندگی، همسر و اطرافیان، تأثیر زیادی بر نحوه ی گفتگوی ما دارد. معمولاً افراد مثبت اندیش، سخنان زیباتری برای گفتن دارند و افراد را بیشتر مجذوب کلام خود می کنند. از سوی دیگر داشتن اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد بحث نیز به جذابیت و ادامه ی آن کمک می کند. گاه حرفی پیش می آید که ما در خصوص آن نظری نداریم. مطالعه باعث خواهد شد که اطلاعات ما افزون شود و در نتیجه حرف هایی برای گفتن داشته باشیم. غالباً فرد اهل مطالعه، سخن های تازه ای دارد که مخاطبین را بر سر ذوق می آورد وقتی می خواهید سخن بگویید، حتماً به علایق و سلایق مخاطب خود نیز توجه داشته باشید.

همسر

امنیّت عاطفی

وقتی هر یک از همسران به خصوص زن احساس امنیت عاطفی داشته باشد، می تواند با طیب خاطر احساساتش را بدون بحث و مشاجره بیان نماید. اما زمانی که زن و شوهر از اشتباهات جزئی یکدیگر نمی گذرند و تمام خطاهای ریز و درشت یکدیگر را به رخ هم می کشند، این امنیت آسیب جدی می بینند.

حسرت می‌خورید‌ها...

یادمان باشد قرار نیست که همواره در کنار یکدیگر باشیم و با آرامش گفتگو کنیم؛ بلکه ممکن است هر آن، در پی پیشامدی، در حسرت چنین لحظاتی بمانیم. اگر فرصت ها را غنیمت بشماریم، لحظه لحظه ی مصاحبت با اهل خانه برایمان دلنشین می شود.

اگر انسان ها می دانستند مدتی را که با هم به سر می برند. محدود است، محبتشان نسبت به یکدیگر نامحدود می شد. لذا یکی از مواردی که به ارتباط های ما کیفیت می دهد، یاد «مرگ» است.

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «دنیا پند دهنده خوبی است، اگر کسی پند پذیرد.»

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب سر دلبران نوشته دکتر محمدحسین بانکی

مطالب مرتبط:

آیا شما شوهر خوبی هستید؟

همسر همیشه شاکی من

رنجیده ام اما هنوز دوستت دارم

آئین نامه بحث های زناشویی

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

موانع آرامش همسران

یادگیری شنا در زندگی زناشویی

فرمولی برای حل اختلاف در خانه

اصولی برای زندگی زناشویی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.