تبیان، دستیار زندگی
این شب ها سریال پیدا و پنهان روی آنتن شبکه تهران است. این سریال امنیتی را ابتدا آرش معیریان کارگردانی کرد اما به خاطر اختلاف با مجری طرح ، شهرام شاه حسینی جایگزین او شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال جدایی ها

مرور سریال هایی که کارگردان های شان عوض شده اند


این شب ها سریال پیدا و پنهان روی آنتن شبکه تهران است. این سریال امنیتی را ابتدا آرش معیریان کارگردانی کرد اما به خاطر اختلاف با مجری طرح ، شهرام شاه حسینی جایگزین او شد.

سریال جدایی ها

این اتفاق را بهانه کردیم و سریال هایی که تغییر کارگردان داشته اند را مرور کرده ایم.تازه ترین مورد مربوط به ماتادور است که چند ماه پیش روی آنتن رفت. علیرضا امینی به خاطر عدم پذیرش تغییرات فیلمنامه ، از کار انصراف داد و فرهاد نجفی جایگزین او شد.

كوچك جنگلی

روایت ماجرای چگونگی جایگزینی بهروز افخمی به جای ناصر تقوایی در ساخت سریال كوچك جنگلی را زیاد شنیده اید. افخمی مدیر گروه فیلم و سریال بود و هنوز با انرژی. تقوایی اما می خواست با آرامش ماجرای میرزا كوچك خان را به تصویر بكشد. افخمی در چند گفت و گو شرح جالب از این ماجرا داده. در یكی از گفت و گو های اخیرش گفته: راندمان‌ كار در روزهای‌ اول‌ فیلمبرداری خیلی‌ پایین‌تر از حدی‌ بود كه‌ در زمان‌ معین‌ پیش‌ بینی‌ شده‌ بود. احساس‌ كردم‌- درست‌ یا نادرست‌ – ناصر تقوایی‌ به‌ عنوان‌ یك‌ فیلمساز،خیلی‌ وسواسی‌ و كمال‌ طلب‌ برخورد می‌كندكه‌ درحقیقت‌ شاید با شرایط‌ فیلمبرداری‌ و تولید برنامه‌ در تلویزیون‌ خیلی‌ انطباق‌ پیدا نمی‌كند. یك‌ وسواس‌ شخصی‌ هم‌ داشت و آنكه‌ اساسا آنقدرها كه‌ از فرهنگ‌ مردم‌ جنوب‌ آگاهی داشت زندگی‌ مردم‌ شمال‌ را نمی‌شناخت.

خورشید شب

خورشید شب به روال بیشتر كارهای تاریخی تلویزیون تولیدی طولانی داشت. این سریال روایت زندگی شیخ مفید عالم و فقیه قرن سوم و چهارم هجری بود كه تولید طولانی اش اعتراض مسولان شبكه دو را به همراه داشت. مجید اوجی ، تهیه كننده این سریال هم از فریبرز صالح خواست كه كار  را سریع تر تمام كند. صالح اما زیر بار نرفت و عقیده داشت سرعت زیاد كیفیت كار را پایین می آورد. به همین خاطر به حالت قهر پروژه را نیمه تمام رها كرد. جودی هم از سیروس مقدم كه دستیار صالح بود خواست ادامه كار را كارگردانی كند. سریال در مجموع كار موفقی نبود.

سی امین روز

پرویز شیخ طادی قرار بود در اولین تجربه سریال سازی اش ، سی امین روز را برای باكس ماه رمضان شبكه دو بسازد. سرعت پایین این كارگردان باعث شد رضا جودی(تهیه كننده ) جواد افشار را برای كارگردانی برخی از قسمت ها وارد كار كند اما شیخ طادی از ادامه همكاری انصراف داد و جواد افشار به تنهایی كارگردانی بخش های باقی مانده را بر عهده گرفت. با این حال سریال به پخش نرسید و با یك سال تاخیر یعنی سال 90 روی آنتن رفت. سی امین روز به خاطر كیفیت پایینش مورد استقبال قرار نگرفت. ضمن این كه گفت و گوی افشاگرانه هومن سیدی از شرایط تولید،‌به همراه خودكشی یك پسر یزدی به تقلید از كاراكتر سریال،‌حاشیه های آن را دو چندان كرد.

روز رفتن

جواد افشار قبل از سی امین روز، جایگزینی به جای كارگردان دیگری را تجربه كرده بود. این بار هم كارگردان اول یعنی زنده یاد محمد رضا اعلامی قرار بود در نخستین تجربه سریال سازی اش، مجموعه  ماه رمضان شبكه تهران را بسازد اما به دلایلی از ادامه كار انصراف داد. سیدامیر سیدزاده (تهیه كننده) بلافاصله درباره دلیل جدایی اعلامی اعلام كرد: «25 درصد کار را گرفته بودیم که کار اصلاحیه خورد و اعلامی استعفا داد.» این سریال هم به ماه رمضان نرسید و با پایان این ماه به صورت شبانه روی آنتن رفت. روز رفتن هم مورد توجه واقع نشد.

مهر خاموش

سیروس مقدم ابتدا نقش حكم برای حل اختلاف میان رضا جودی و محمد ابراهیم سلطانی فر را بر عهده داشت اما عمق اختلاف این تهیه كننده و كارگردان عمیق تر از آن بود كه با وساطت حل شود. در نهایت خود مقدم برای این كه راش های گرفته شده، دور ریخته نشوند می پذیرد كه ادامه سریال را بسازد. مقدم چندی پیش در این باره گفته بود:«مهرخاموش» را رفاقتی با رضا جودی ساختم. كارگردانی كه قسمت اول تا سوم را ساخته بود، از پروژه رفته بود و سریال مانده بود روی هوا. هركاری كردم نشد نتوانستم او را برگردانم یا باید كاملا متوقف می‌شد یا نفر سومی آن را  ادامه می‌داد. به خاطر جودی قبول كردم آن را بسازم.

میلیاردر

مسعود كرامتی داشت سریالی می ساخت به نام «شركت» كه به یكباره در رسانه ها نام علیرضا امینی به جای او مطرح شد. اسم فیلم هم به میلیاردر تغییر یافت. كرامتی چندی بعد در مصاحبه ای این اتفاق را «توطئه» عنوان كرد و از حاشیه هایی كه تهیه كننده سریال (رامین عباسی‌زاده ) برای او ایجاد كرده بود، گفت. آن طور كه كرامتی مدعی شد عباسی زاده دنبال بهانه برای قطع همكاری با او بوده به همین دلیل از ادامه كار استعفا داده. از بازیگران هم تنها سحر زكریا و فریبا نادری در سری جدید حضور داشتند. كرامتی حدود دو ماه و نیم مشغول كارگردانی «شركت» بوده و  430 دقیقه مفید مونتاژ داشته كه با تغییر تیم تولید همه آن ها دور ریخته شدند!

سال 87 مركز سیما فیلم سفارش ساخت سریالی با موضوع پرونده های امنیتی را به محمد رضا عباسیان داد. این تهیه كننده هم آرش معیریان را برای ساخت «پیدا و پنهان» انتخاب كرد. معیریان از همان ابتدا به خاطر كیفیت فیلمنامه ها با محمد پیرهادی،مجری طرح ، دچار اختلاف شد. اختلاف كارگردان – مجری طرح در میانه ساخت به اوج رسید و معیریان با ساخت 3 قسمت و نصفی كناره گیری كرد.

دولت مخفی

سال گذشته عبدالحسن برزیده سریال «دولت مخفی» را با موضوع اسرا كلید زد اما در حالی كه تنها سی و پنج درصد از كار مانده بود،  به خاطر شرایط مالی تلویزیون تولیدش متوقف شد. از آن مدت تا همین چند وقت پیش هر روز خبرهای ضد و نقیضی درباره ادامه ساخت آن رسانه ای می شد تا این كه تهیه كنندگان سریال تصمیم گرفتند كارگردانی قسمت های باقی مانده را به راما قویدل بسپارند. حمید آخوندی در گفت و گویی عدم حضور برزیده را خواست خودش و به خاطر كارگردانی فیلم «مزار شریف» عنوان كرد اما با انتشار مصاحبه ای از برزیده معلوم شد كه این اتفاق خیلی هم توافقی نبوده.

پیدا و پنهان

سال 87 مركز سیما فیلم سفارش ساخت سریالی با موضوع پرونده های امنیتی را به محمد رضا عباسیان داد. این تهیه كننده هم آرش معیریان را برای ساخت «پیدا و پنهان» انتخاب كرد. معیریان از همان ابتدا به خاطر كیفیت فیلمنامه ها با محمد پیرهادی،مجری طرح ، دچار اختلاف شد. اختلاف كارگردان – مجری طرح در میانه ساخت به اوج رسید و معیریان با ساخت 3 قسمت و نصفی كناره گیری كرد. بعد از چند ماه تعطیلی، با تغییر كامل عوامل جلو و پشت دوربین، شهرام شاه حسینی جایزگین او شد. جالب آن كه او هم به دلیل اختلاف شدید با پیرهادی كار را نیمه رها كرد تا این سریال كه ابتدا قرار بود در 13 قسمت ساخته شود، در نهایت  در هفت قسمت جمع شود .

ماتادور

ماتادور از سریال های پر حاشیه این چند سال اخیر است كه از پیش تولید تا مدت ها پس از پایان گرفتار این حواشی بود. ابتدا علیرضا امینی كه در سریال ماتادور جای مسعود كرامتی را گرفته بود از كارگردانی آن انصراف داد. او اعلام كرد : «علیرغم اینكه دو ماه پیش تولید انجام داده بودیم به خاطر عدم قبول بازنویسی فیلمنامه و تحمیل دو نفر برای همكاری در سریال، از این پروژه استعفا دادم.» فرهاد نجفی جایگزین امینی شد و در نهایت این سریال پلیسی مهرماه امسال روی آنتن رفت. سریال به خاطر كیفیت كارگردانی اش مورد انتقاد تند بازیگرانش از جمله سام درخشانی و پوریا پورسرخ قرار گرفت. انتقادی كه تا همین چند وقت پیش ادامه داشت.

روزگار جوانی

شاپور قریب در تلویزیون سرنوشتی مشابه خیلی از همكاران سینمایی اش پیدا كرد. او در اولین سریالش به خاطر كندی در مرحله تولید با تهیه كننده دچار اختلاف شد . اصغر توسلی از این كارگردان خواسته بود با سرعت بیشتری كار را پیش ببرد و همین منشا اختلاف این دو شد. در نهایت پس از جدایی قریب توسلی تصمیم گرفت خودش ادامه سریال را كارگردانی كند. این سریال در دو فصل ساخته شد. زنده یاد قریب 13 قسمت فصل اول را ساخت و بقیه قسمت ها به همراه فصل دوم را توسلی كارگردانی كرد. این سریال كه فصل اولش را اصغر فرهادی نوشته از سریال های محبوب دهه هفتاد بود.

چهار چرخ

باز هم تاخیر در رسیدن مهم ترین دلیل تغییر كارگردان یك سریال شد. چهار چرخ قرار بود به عنوان سریال نوروز 90 پخش شود كه در آخرین لحظه به خاطر آماده نبودن جایش را به سریال راه در رو داد. جالب آن كه این سریال تازه كلید خورده بود و همزمان با تصویر برداری پخش می شد. این البته صورت ظاهری ماجرا است. آن طور كه بعدا رسانه ها عنوان كردند دلیل اصلی تغییر كارگردان اختلاف گروه سازنده با اصغر نعیمی بوده. محمد رضا شفیعی ، تهیه كننده سریال هم تصمیم نعیمی را كنار گذاشت و ادامه كار را به جواد مزدآبادی سپرد. این سریال بعد از عید بصورت شبانه پخش شد .

جلال الدین

مجموعه «جلال الدین» سال 91 خیلی بی سر و صدا كلید خورد . شهرام اسدی قصد داشت زندگی مولانا را در سه فاز بسازد كه در میانه راه با تهیه كننده دچار اختلاف شد. در حالی كه 60 در صد فاز اول كه مربوط  به كودكی مولانا است، به پایان رسیده بود، اسدی جای خود را به آرش معیریان داد. مهدی همایونفر، تهیه كننده سریال بعد از آن اعلام كرد با تمام شدن فاز اول، كارگردانی فازهای دو و سه را به كارگردان های دیگر می سپاریم. نكته جالب این كه معیریان سال گذشته جای خود را در سریال پیدا و پنهان به شاه حسینی داد و در جلال الدین جای اسدی را گرفت.

احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان