تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین آمار ثبت وقایع حیاتی ازدواج و طلاق کشور را اعلام کرد، آماری که نشان از تغییر عوامل سردمدار طلاق در جامعه داشت. طبق گزارشهای رسمی حتی رشد آمار طلاق را بیشتر از آمار رشد ازدواج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا طلاق از ازدواج جلو زد؟


چندی پیش معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آخرین آمار ثبت وقایع حیاتی ازدواج و طلاق کشور را اعلام کرد، آماری که نشان از تغییر عوامل سردمدار طلاق در جامعه داشت. طبق گزارشهای رسمی حتی رشد آمار طلاق را بیشتر از آمار رشد ازدواج اعلام کرده اند.

طلاق و ازدواج

بر اساس گزارش رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دخالت خانواده ها و عدم تحقق شرط ضمن عقد و ترک زندگی توسط یکی از زوجین به ترتیب با 15، 14 و 7 درصد از کل موارد طلاق، مهم ترین عوامل طلاق در شش ماهه ابتدایی سال 92 بوده است. در حالی که دلایل سنتی طلاق مانند فقر و اعتیاد که پیش از این بیشترین موارد طلاق را به خود اختصاص می داد، این روزها در رتبه های ششم و چهارم قرار دارند.

سردمداری دخالت سنتی در طلاق های جامعه مدرن

یکی از مهم ترین مولفه های آخرین آمار ثبت احوال، رتبه اول دخالت خانواده ها در میان عوامل طلاق زوج ها است، بر این اساس  15 درصد و 4 دهم از طلاق های صورت گرفته در  6 ماهه اول سال 92 به دلیل دخالت خانواده ها بوده است. اینکه در خانواده های نسل های پیش دخالت خانواده ها در نهایت به جدایی زوجین می انجامید چندان دور از باور به نظر نمی رسید اما در این دوره و زمانه ای که زن و شوهر هم از لحاظ  سطح تحصیلات و آگاهی و هم حضور اجتماعی بسیار مترقی تر از زوج های نسل های پیشین خود هستند، سردمداری دخالت والدین در عوامل جدایی زوجین نشان می دهد که جامعه ما به رغم ادعای مدرن شدن هنوز هم در سیطره برخی از مشخصه های جامعه سنتی است که انگار نمی خواهد دست از سر زندگی خانواده های امروزی بر دارند. به همین دلیل هم هست که زن و شوهرهای امروزی با وجود تحصیلات و آگاهی هایی که دارند هنوز نتواسنته اند از چنبره دخالت های سنتی رهایی یابند و کماکان زندگی هایشان تحت تاثیر حرف و حدیث های اطرافیان است. از طرف دیگر والدین هم انگار نمی خواهند از روش سنتی دخالت در امور زوجین به نام دلسوزی دست بردارند و با این مهربانی های بی مورد، کمر به نابودی زندگی فرزندانشان بسته اند.

در این دوره و زمانه ای که زن و شوهر هم از لحاظ  سطح تحصیلات و آگاهی و هم حضور اجتماعی بسیار مترقی تر از زوج های نسل های پیشین خود هستند، سردمداری دخالت والدین در عوامل جدایی زوجین نشان می دهد که جامعه ما به رغم ادعای مدرن شدن هنوز هم در سیطره برخی از مشخصه های جامعه سنتی است که انگار نمی خواهد دست از سر زندگی خانواده های امروزی بر دارند. به همین دلیل هم هست که زن و شوهرهای امروزی با وجود تحصیلات و آگاهی هایی که دارند هنوز نتواسنته اند از چنبره دخالت های سنتی رهایی یابند

چرا عدم تحقق شرط ضمن عقد، دومین دلیل طلاقی زوج ها است؟

براساس آخرین آمار عوامل طلاق در 6 ماهه نخست سال، دومین عاملی که بیشترین مورد جدایی میان زوجین را با  8/14 درصد را به خود اختصاص داده است، «عدم تحقق شرط ضمن عقد» است ، این در حالی است که در درصد بالایی از کسانی که به دلیل عدم تحقق شروط ضمن عقد از یکدیگر جدا می شوند افرادی هستند که در مدت میان عقد و عروسی، زمانی که می بینند گفته های شریک زندگی شان در زمان عقد محقق نشده است، ترجیح می دهند عطای این زندگی را به لقایش ببخشند. حال آنکه که به گفته آسیب شناسان اجتماعی حدود 20 درصد از طلاق ها در سال 91 در زمان عقد و پیش از عروسی صورت گرفته است.

طلاق

درصد طلاق هایی که در بازه زمانی میان عقد و عروسی صورت می پذیرد از یک سو و رتبه دوم عدم تحقق شروط عقد در آمار عوامل طلاق در ششم ماه اول سال جاری از سوی دیگر، گویای این مهم است که برخی عدم صداقت ها در دوران آشنایی باعث می شود که عمر برخی از زندگی های مشترک حتی به تشکیل زندگی هم نرسد و زوجین مدت زمان کوتاهی پس از عقد، زمانی که می بینند بسیاری از ادعاهای پیش از عقد طرف مقابلشان دروغ از آب در آمده است ، تصمیم بگیرند پیش از همخانه شدن، این زندگی را ترک گویند. از طرف دیگر مسئله شرط ضمن عقد در ازدواج های ده سال گذشت بسیار پر رنگ تر شده است. در دهه های اخیر بسیار کم بودند کسانی که از ماجرای شروط ضمن عقد اطلاع داشتند اما با افزایش اطلاعات خانم ها در سالهای اخیر، مسائلی که در نظر داشتند به عنوان شروط ضمن عقد ثبت می کردند، اما هنوز مدت زمان زیادی از زندگی نگذشته، همسرانشان که از ابتدا هم دل خوشی از این شرایط نداشتند، پا بر سر تعهدات خود می گذارند و زمینه را برای جدایی رقم می زنند، اتفاقی که در آمارهای طلاق دهه های اخیر یا جایگاهی نداشتند یا آنقدر کم اهمیت بود که حتی به چشم نمی آمد.

درصد طلاق هایی که در بازه زمانی میان عقد و عروسی صورت می پذیرد از یک سو و رتبه دوم عدم تحقق شروط عقد در آمار عوامل طلاق در ششم ماه اول سال جاری از سوی دیگر، گویای این مهم است که برخی عدم صداقت ها در دوران آشنایی باعث می شود که عمر برخی از زندگی های مشترک حتی به تشکیل زندگی هم نرسد و زوجین مدت زمان کوتاهی پس از عقد، زمانی که می بینند بسیاری از ادعاهای پیش از عقد طرف مقابلشان دروغ از آب در آمده است ، تصمیم بگیرند پیش از همخانه شدن، این زندگی را ترک گویند

وقتی اعتیاد و فقر از صدر نشینی عوامل طلاق  کنار می روند

از نکات جالب توجه آمار عوامل طلاق در شش ماهه نخست سال 92، جایگاه اعتیاد و فقر در میان دلایل جدایی ها بود. در دهه های اخیر همواره اعتیاد و فقر به عنوان عواملی که بیشترین آمار طلاق را از ان خود کرده بودند در آمارهای های متفاوت یکه تازی می کردند اما در آمارهای جدید با مطرح شدن عوامل جدید در طلاق، دلایل سنتی طلاق به رتبه های پایین تری رسیده اند و بر این اساس اعتیاد با 5/6 درصد و فقر مالی با 4 درصد از موارد طلاق، رتبه چهارم و ششم را در آمار موارد طلاق از آن خود کرده اند. این تغییر جایگاه بیش از هر چیز باز می گردد به تغییرات اجتماعی که در سالهای اخیر به وقوع پیوسته و باعث شده که عوامل سنتی طلاق به کنار روند و جای خود را به دلایلی سنتی دیگری بدهند که به رغم روند مدرنیزه شدن جوامع کماکان عامل طلاق در جامعه هستند.

طلاق و ازدواج

رتبه های پایین آمار عوامل طلاق

بر اساس آمار اخیر ثبت احوال  پس از عامل ذکر شده به ترتیب، استنکاف شوهر از دادن نفقه با 1/4 درصد،  ضرب و شتم و سوءرفتار با 2/3 درصد، اختلالات روانی با 3/1 درصد، محکومیت یکی از زوجین به حبس بیش از 5 سال با یک درصد و سایر عوامل رتبه پنجم تا دهم در آمار عوامل طلاق را قرار دارند.ماجرای افزایش طلاق در سالهای اخیر، پدیده اجتماعی نابهنجاری است که بارها و بارها از سوی کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی مطرح شده است اما به رغم این تکرارها، آمار طلاق در کشور ما کماکان شیب صعودی خود را در پیش گرفته است و انگار قصد تغییر مسیر هم ندارد. در این میان اما این نهادهای سیاستگذاران جامعه هستند که باید با بررسی آمارهای عوامل طلاق، تمهیدی در کاهش روند آمارهای صعودی طلاق بیندشند.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان