تبیان، دستیار زندگی
این روزها از نظر خبرهای حوزه بهداشت و درمان روزهای پرترافیکی محسوب می‌شود، چراکه همه‌روزه در رسانه‌ها و فضای مجازی شاهد خودنمایی تیترهای اخبار مرتبط با حوزه سلامت هستیم. خبرهایی که گاه کام مخاطبان را شیرین می‌کند و گاه با گلایه از وضع سلامت یا نبود دارویی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم پزشک بیچاره است هم بیمار!


این روزها از نظر خبرهای حوزه بهداشت و درمان روزهای پرترافیکی محسوب می‌شود، چراکه همه‌روزه در رسانه‌ها و فضای مجازی شاهد خودنمایی تیترهای اخبار مرتبط با حوزه سلامت هستیم. خبرهایی که گاه کام مخاطبان را شیرین می‌کند و گاه با گلایه از وضع سلامت یا نبود دارویی خاص، کام هر مخاطبی را تلخ می‌کند، چه رسد به بیماران یا خانواده‌هایی که علاوه بر مشقت بیمارداری باید نگران تامین دارو هم باشند.

در بین همه خبر‌ها و رویداد‌های منتشر شده در فضای خبری روزهای گذشته، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی از مراحل نهایی احصای قیمت واقعی خدمات پزشکی بخش خصوصی خبر داد و تسریع در تشکیل شورایعالی بیمه سلامت را از دولت خواستار شد.

هزینه درمان

پایین‌ترین کشور دنیا از نظر حق ویزیت

جهانگیری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی، بر این باور است که در بحث تعرفه‌ها اولویت نخست نظام پزشکی در بخش ویزیت، سرپایی و دستمزدهاست؛ چرا كه تعرفه‌های غیرمتعارف بیشتر مربوط به این بخش‌هاست و در بخش هتلینگ نیست. بنابراین تا تعرفه‌های این بخش‌ها تقویت نشود، تعرفه‌های غیرمتعارف کنترل نخواهد شد. همچنین نتایج مطالعات انجام‌ شده حاکی از آن است که شاید ایران از لحاظ حق ویزیت پایین‌ترین کشور دنیاست.

البته لازم به یادآوری است که جهانگیری بیان کرده است، این قیمت‌های واقعی احتمال دارد که تعرفه نشود و همین موضوع این نگرانی را بیشتر می‌کند که قیمت‌های واقعی باید بیشتر از تعرفه‌های کنونی باشد. چراکه بلافاصله پای بیمه‌ها هم به ماجرا باز می‌شود و صحبت از پیگیری سازمان نظام پزشکی از مشارکت بیشتر بیمه‌ها برای تقبل بیشتر هزینه‌ها و کاهش پرداخت مردم به میان می‌آید.

البته باید این موضوع را هم درنظر گرفت که در برخی از موارد مراکز خصوصی درمانی هزینه‌هایی را از مراجعان دریافت می‌کنند که کاملا آزادانه و خارج از چارچوب به نظر می‌رسد و شاید منظور سازمان نظام پزشکی از احصای قیمت‌های واقعی، سامان دادن به وضع نابسامان دریافت‌های سلیقه‌ای مراکز خصوصی باشد که شاید با تعریف تعرفه برای مراکز خصوصی بتوان زمینه نظارت بر چنین مراکزی را فراهم آورد.

اما موضوع دیگری که باز می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد نگرانی در بیماران باشد این است که با احتمال افزایش تعرفه مراکز خصوصی و همچنین محاسبه قیمت‌های واقعی این مراکز شاید مراکز دولتی هم به هوس بیفتند تا خود را به مراکز خصوصی نزدیک کرده و با این مراکز همسان‌سازی کنند! چرا که در بخش‌هایی از سخنان جهانگیری به فاصله زیاد بین مراکز دولتی و خصوصی اشاره شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی، بر این باور است که در بحث تعرفه‌ها اولویت نخست نظام پزشکی در بخش ویزیت، سرپایی و دستمزدهاست؛ چرا كه تعرفه‌های غیرمتعارف بیشتر مربوط به این بخش‌هاست و در بخش هتلینگ نیست. بنابراین تا تعرفه‌های این بخش‌ها تقویت نشود، تعرفه‌های غیرمتعارف کنترل نخواهد شد. همچنین نتایج مطالعات انجام‌ شده حاکی از آن است که شاید ایران از لحاظ حق ویزیت پایین‌ترین کشور دنیاست

وی با بیان اینکه قیمت واقعی هتلینگ بیمارستانی بخش خصوصی احصا شده است، افزود: در بخش هتلینگ‌ باید گفت که قیمت‌های کنونی فاصله چندانی با قیمت‌های واقعی ندارد و قابل جبران است اما این فاصله قیمتی در بخش دولتی زیادتر است.

این در حالی است که تا پیش از این هم اخبار فراوانی را درباره تعرفه‌های پزشکی یا واقعی‌سازی تعرفه‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی شنیده‌ایم و نتیجه بیشتر چنین طرح‌هایی هم همان افزایش نرخ دستمزد یا گران‌تر شدن نرخ خدمات بوده است.

هزینه درمان

فشار مضاعف بر مردم در بخش سلامت

در همین باره عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: بررسی تعرفه‌ها از سوی سازمان نظام پزشکی و با تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان نظام پزشکی، وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در جهت کارشناسی تعرفه‌های تشخیصی – درمانی 93 و احصای قیمت واقعی این خدمات دنبال می‌شود.

به باور رستمیان، این موضوع از دو جهت قابل بررسی است، اول آنکه با اجرای این رویه می‌توان در ساماندهی تعرفه‌های مراکز خصوصی که تعرفه‌های غیرشفاف دارند به یک تعرفه قانونی قابل اجرا دست پیدا کرد و با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و قیمت‌های نهایی شده خدمات نظارت را بر چنین مراکزی افزایش داد.

بنابر اظهارات این نماینده مجلس، دومین رویکرد این تعرفه‌ها ممکن است با بالا رفتن این قیمت‌ها مواجه شود که در این صورت باید قبل از هر اقدامی در جهت پوشش بیشتر خدمات از جانب بیمه‌ها تلاش شود تا بیماران از نظر مالی دچار مشکل نشوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد هزینه درمان را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند، می‌افزاید: در بیشتر کشورهای دنیا و در قانون کشور ما هم عنوان شده است که سهم پرداخت بیمه‌گذار نباید از یک سوم هزینه‌ها بیشتر باشد اما در حال حاضر بیش از دو سوم هزینه را بیماران پرداخت می‌کنند که این خود فشاری مضاعف را بر مردم تحمیل می‌کند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : وطن امروز