تبیان، دستیار زندگی
شاید در فضای مجازی برای کسانی که توانایی خواندن ندارند و یا وقت آن را پیدا نمی‌کنند، کمتر توجه شده، اما در گوشه‌هایی از این دنیای مجازی افراد یا سازمانی دست به کار شده و رادیوسایت طراحی کرده. از جمله این ها «رادیو شهید» به آدرس الکترونیکی http://radios
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روی موج شهید


شاید در فضای مجازی برای کسانی که توانایی خواندن ندارند  و یا وقت آن را پیدا نمی‌کنند، کمتر توجه شده، اما در گوشه‌هایی از این دنیای مجازی افراد یا سازمانی دست به کار شده و رادیوسایت طراحی کرده. از جمله این ها «رادیو شهید» به آدرس الکترونیکی http://www.radioshahid.ir در حوزه دفاع مقدس و ایثارگری است. این رادیو سایت نزدیک به دو ماه است که فعالیت خود را آغاز و پا به عرصه اطلاع رسانی نهاده . با یکی از متولیان و دست اندرکاران آن به گفتگو نشسته‌ایم.


روی موج شهید

«رحمان بشگزی» ، مدیر این شبکه مجازی است. وی در گفتگویی به  سۆالات ما پاسخ داد:

رادیو شهید چگونه فعالیت خود را آغاز کرد؟

برنامه یاد یاران در گذشته از رادیو استانی و کشوری پخش شده بود و به صورت آزمایشی در فضای اینترنت پخش کردیم، که با استقبال خانواده‌ها روبه رو شدیم.

تارنمای راه اندازی چنین سایتی چه بوده است؟

اگر به دنبال وصیت نامه شهدا باشید تنها به صورت متنی می‌توانید پیدا کنید، صوتی نیست، نه اینکه سایت‌های دیگر کار نکرده باشند، اما هدف ما ایجاد یک سایت بوده است. شبکه پیام و معارف و حتی شبکه استانی هم در مورد شهید و شهادت کار کردند، برنامه درست شده و بروی سایت‌های این رادیوها رفته است، اما وجود یک سایت مستقل رادیویی برای ایثارگران لازم است تا دسترسی به اطلاعات آسان شود و اگر سایتی هم بخواهد باشد؛ باید جامع و کاربری ایجاد شود تا زمانی که به آن رجوع می‌شود، فرد بداند که این سایت، جامع و کامل در مورد شهید و شهادت صحبت کرده، و تمام اطلاعات در این رابطه باشد. در واقع اطلاعات صوتی را از سایت‌های دیگر جمع آوری می‌کنیم تا راحت تر و سریع‌تر در اختیار اشخاص قرار بگیرد. در این کار از استان‌های دیگر استفاده می‌کنیم که برنامه‌های رادیویی خود را در اختیار ما بگذارند.

فقط شهید و شهادت را مد نظر دارید؟

ما از کلمه ایثارگر استفاده می‌کنیم یعنی از جانباز شامل می‌شود، تا فرزند جانباز، فرزند شهید، مادر و پدر شهید، رزمنده‌های دفاع مقدس، ایثارگر کلمه جامع تری است.

سر فصل اهداف را بیان کنید چرا که در شناخت شما به دوستان کمک کند.

در وهله اول کل شهدا را در استان خراسان جنوبی معرفی کنیم و بعد سه – چهار استانی که الآن تازه به دست ما رسیده را مدون کنیم روی این سایت قرار دهیم، صحبت‌های حضرت آقا را هم در حیطه شهید و شهادت و دفاع مقدس جمع آوری کینم.

برنامه زنده مد نظر بوده است؟

قرار است برنامه‌ای برای سالروز تاسیس بنیاد شهید در اسفند ماه به صورت زنده پخش شود. فرکانس زنده و برنامه رادیویی هم در برنامه کاری است که با هماهنگی‌هایی به اجرا در می‌آید و انشا الله به اطلاع می‌رسانیم.

با توجه به اینکه سایت شما شنیداریست در مقایسه با سایت‌های دیداری مخاطب نا بینای شما بیشتر است یا نه؟

نمی‌شود گفت که بیشتر هستند یا خیر. این سایت نزدیک به دو ماه است که راه افتاده و یک هفته اول رتبه سایت در فضای مجازی 27 میلیون بوده و در حال حاضر به رتبه 7 میلیون ارتقا پیدا کرده است. در سطح کشور هم رتبه رادیو شهید 5 هزار است و این مشخص می‌کند که استقبال خوبی شده است و پیام‌ها و بازخوردهایی داشته‌ایم اما در رابطه با نابینایان به طور خاص چیزی دریافت نکرده ایم. طی این مدت پیشنهادهایی به ما کردند که خاطره گویی همراه عکس خود شهید و روایتگری‌هایی که در مناطق جنگی انجام می‌شود هم در سایت قرار بگیرد؛ و صحبت‌های رهبری در رابطه با خانواده‌های ایثارگری که حجم آن به 5 گیگابایت می‌رسد را به صورت خاص جمع آوری کردیم و قرار است که در سایت گذاشته شوند.

«رادیو شهید» وابسته به کجاست؟

رادیو شهید به صورت مستقل کار می‌کند. چندی از فرزندان شاهد و ایثارگر استان خراسان جنوبی جمع شدند و پیشنهاد طرح را دادند و فقط به خاطر اینکه نظارتی از سوی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» باشد مدیریت سایت را بر عهده من گذاشتند که کارمند بنیاد هستم. اما کلیات کار را یک طیف جوان از فرزندان خانواده‌های شهید و ایثار گر خراسان جنوبی و کارمندانی که خارج از وقت اداری زمان می‌گذارند انجام می‌دهند؛ وابستگی چندانی به بنیاد ندارند.

از آن پس با آن «دوست شهید» ارتباط دارد و ما اطلاعاتی که از شهید داریم مثل وصیت نامه، خاطره و ... را برای فرد می‌فرستیم

یعنی بنیاد هیچ حمایت مالی ای هم از این سایت نمی‌کند؟

بنیاد از نظر مالی و خدمات دیگر پشتیبانی می‌کند. از تهران پشتیبانی نمی‌شویم و هرچه هست از خود استانمان تأمین می‌شود.

این افراد در کار رادیویی حرفه‌ای بودند یا آماتور؟

با افرادی کار آغاز شد که تجربه کار رادیویی در استان و خارج استان را داشتند، نیروهای حرفه‌ای داریم برای شروع کار استودیو و مکان و امکانات را از صدا و سیما و همچنین دیگر ارگان‌های دولتی در اختیارمان گذاشتند.

فرکانس رادیویی برقرار است؟

فرکانس رادیویی هنوز راه اندازی نشده است.

اطلاعات شهدا را گونه تأمین می‌کنید؟

بانک اطلاعاتی مان بنیاد شهید است، اما کارهایی که تا کنون انجام شده بیشتر دستاورد خراسان جنوبی است. اولویت اول با این استان بوده و استان‌های سمنان و گلستان هم مجموعه برنامه‌هایی را تولید کرده‌اند.

مثلا رادیوی استان بوشهر یک سری تولیدات در استان داشته که برای ما هم فرستاده تا روی سایت قرار دهیم.

آیا سایت طراح داشته است؟

- توسط خود گروه انجام شده و کار گرافیکی هم توسط همین فرزندان ایثارگر انجام می‌شود.

چه تولیداتی تا کنون داشته‌اید؟

کارهایی شروع شده از کارهای استودیویی و نویسندگی گرفته تا چند برنامه مثل یاد یاران و یاد شقایق و ... با قدسیان که یاد یاران در قالب نمایشنامه رادیویی است که کار آن رو به اتمام است.

خبر هم دارید؟

بله. البته بیشتر خبرهای خود بنیاد است.

سرویس پیامکی 30007295 را معرفی کرده‌اید؛ آیا تا کنون پیامکی هم دریافت کرده‌اید؟

هدف ما از این سرویس پیامک این است که هر فرد می‌تواند عضو سایت شود و با فرستادن تاریخ تولدش یک «دوست شهید» داشته باشد. به این صورت که با تاریخ تولد و یا شهادت یکی از شهدا هم‌خوانی داشت، اطلاعات آن شهید را برای او می‌فرستیم و شهید «دوست شهید» آن شخص می‌شود و از آن پس با آن «دوست شهید» ارتباط دارد و ما اطلاعاتی که از شهید داریم مثل وصیت نامه، خاطره و ... را برای فرد می‌فرستیم. آدرس محل دفن شهید را هم در اختیارش می‌گذاریم که اگر خواست سر مزار شهید هم برود. یا مثلا برای فرزندان خانواده‌های شاهد روز تولدشان پیامک تبریک و اطلاعاتی از شهدای دیگر ارسال می‌شود

 تا کنون به این سامانه پیامی آمده است که برای شما سوژه یا ایده شود؟

برنامه یاد شقایق که خدمتان عرض کردم ایده‌اش از همین سامانه پیامک فرستاده شده است. این ایده از خیلی وقت پیش بود و سامانه پیامک ما متعلق به پنج سال پیش است که راه افتاده اما کار ما دو ماه است که راه افتاده، برنامه رادیویی در رادیوی استان انجام شده ولی ایده کار اینترنتی و سایت به مدت دو ماه است که راه اندازی شده است.

مصاحبه: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان