تبیان، دستیار زندگی
امام صادق علیه السلام فرمود :همانا براى خداوند فرشته‌‏اى است كه به او اسماعیل مى‏‌گویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفت‌بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل مى‌‏گوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید حاجتت را از او بخواه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل از دعا بگو: «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین»


امام صادق علیه السلام فرمود: همانا براى خداوند فرشته‌‏اى است كه به او اسماعیل مى‏‌گویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفت‌بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل مى‌‏گوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید حاجتت را از او بخواه.


ارحم الراحمین

همه‌ی انسانها، ذاتاً محتاج و نیازمندند اگرچه آنقدر مال داشته باشند که نتوانند حساب کنند.

آفریننده‌ی انسانها هم؛ که از حال آنها با خبر است فرمود:‌ «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمید [فاطر/15] اى مردم! این شمایید كه به خداوند نیاز دارید و (تنها) خداوند، بى‌‏نیاز و ستوده است».

همانطور که در این آیه‌ی کریمه فرمود، نیاز همه به خداوند است و هر چه غیر خداست بنده‌ای بیش نیست؛ چون در آیه‌ای دیگر فرمود: «إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبادٌ أَمْثالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجیبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقین[اعراف/194] آنهایى را كه غیر از خدا مى‏‌خوانید، بندگانى همچون خود شما هستند آنها را بخوانید، و اگر راست مى‌‏گویید باید به شما پاسخ دهند(و تقاضایتان را برآورند!)».

چاره‌ساز بیچارگان!

پس تنها خداست که نیازها را برآورده می‌کند و بیچارگان را چاره‌ساز است (در قرآن کریم می‌فرماید: «أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَ ءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ  قَلِیلًا مَّا تَذَكَّرُون‏ [نمل/62] (آیا آن شریكانی که برای خداوند قرار می‌دهید؛ بهترند) یا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار را هنگامى كه او را مى‌‏خواند، پاسخ مى‌‏دهد و آسیب و گرفتاریش را برطرف مى‌‏سازد، و شما را جانشینان (روى) زمین قرار مى‌‏دهد؟ آیا با خداى یكتا معبودى هست؟ بسیار اندک متذكّر مى‌‏شوید!»).

و این یک احساس فطری است که وقتی همه‌ی درهای عالم به روى انسان بسته مى‌‏شود و از هر نظر درمانده و مضطر مى‌شود، تنها كسى كه مى‌‏تواند قفل مشكلات را بگشاید، و درهاى رحمت به روى انسانهای درمانده بگشاید، تنها ذات پاك خداست و نه غیر او [1].

و اگر دعایی مستجاب نشود؛ یا در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته‏‌هاى ما شرّ است نه خیر؛ یا مشابه آن مستجاب مى‏‌شود و یا اثر دعا در آینده‏‌ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى‌‏دهد و فورى مستجاب نمى‌‏شود

توجه به نیازمند بودن انسان

اگر به این نیاز، همیشه توجه داشته باشیم دو اثر مثبت، می‌تواند برای ما داشته باشد:

اول اینکه: گرفتار کبر و غرور نمی‌شویم و متوجه می‌شویم که هرچه در ظاهر داریم امانت خداوند نزد ماست و از خود چیزی نداریم و در هر حال به خداوند نیاز داریم.

و دوم اینکه:‌ دست نیاز به غیر خداوند دراز نمی‌کنیم و طوق بندگی غیر خداوند را بر گردن نمی‌نهیم.[2]

گفتن «یا ارحم الراحمین» و فرشته‌ای به نام اسماعیل

بعد از روشن شدن اینکه انسان در هر حالی به خداوند، نیاز دارد، این می‌ماند که چطور، نیازهایش را از خداوند بخواهد؟

آداب و شرایط‌ دعا،‌ در روایات و کتابهای مختلف بیان شده است[3] و هرچه بتوانیم،‌ این آداب و شرایط را رعایت کنیم به اجابت دعا نزدیکتر می‌شویم.

دعا

بعضی از اذکار، هم وقتی به این آداب و شرایط،‌ ضمیمه شود،‌ تأثیر دعا؛‌ بهتر می‌شود؛ مانند ذکر «یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»، که در روایتی تأثیر گفتن این ذکر، قبل از دعا را بیان كرده است:

امام صادق(علیه السلام) در این مورد می‌فرمایند:‌ «إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ سَاكِنٌ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا إِذَا قَالَ الْعَبْدُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ إِسْمَاعِیلُ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ(سَلْ حَاجَتَكَ) [4] همانا براى خداوند فرشته‌‏اى است كه به او اسماعیل مى‏‌گویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفت‌بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل مى‌‏گوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید حاجتت را از او بخواه».

و در روایتی دیگر؛ آن حضرت فرمود: «كَانَ أَبِی إِذَا لَجَّتْ بِهِ الحَاجَةُ یَسْجُدُ مِنْ غَیْرِ صَلاةٍ وَ لَا رُكُوعٍ ثُمَّ یَقُولُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ یَسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ قَالَ مَا قَالَهَا أَحَدٌ إِلَّا قَالَ اللَّهُ تَعَالی هَا أَنَا أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ سَلْ حَاجَتَكَ [5] وقتی حاجتى پدرم را در فشار می‌گذاشت بدون نماز و ركوع سجده میكرد سپس هفت‌بار می‌گفت: «یا ارحم الرّاحمین» سپس حاجتش را از خدا مى‏‌خواست، سپس فرمود: هیچ كس هفت‌بار این سخن را نمى‌‏گوید مگر این كه خداوند بلند مرتبه مى‌‏فرماید: بله منم ارحم الرّاحمین حاجتت را بخواه».

همانا براى خداوند فرشته‌‏اى است كه به او اسماعیل مى‏‌گویند و او در آسمان دنیا ساكن است هرگاه بنده هفت‌بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل مى‌‏گوید: خداوند كه ارحم الراحمین است صدایت را شنید حاجتت را از او بخواه»

اذکاری که هنگام دعا سفارش شده

همچنین امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مَنْ قَالَ: یَا رَبِّ یَا رَبِّ، حَتَى یَنْقَطِعَ نَفَسُهُ قیلَ لَهُُ: لَبَّیْكَ، مَا حَاجَتُكَ؟ [6] کسی که بگوید: یَا رَبِّ یَا رَبِّ، تا نفسش قطع شود به او گفته می‌شود: لَبَّیْكَ، حاجتت چیست؟»

و از امام صادق(علیه السلام) روایت شده در مورد کسی که ده ‌مرتبه بگوید: «یا الله یا الله» به او گفته می‌شود: لبیک بنده‌ی من حاجتت را بخواه تا به تو عطا شود.»[7]

و آن حضرت در روایتی دیگر فرمود: «مَنْ قَالَ: یَارَبِّ یَاأَللهُ یَارَبِّ یَاأَللهُ، حَتَى یَنْقَطِعَ نَفَسُهُ قیلَ لَهُُ: لَبَّیْكَ، مَا حَاجَتُكَ [8] کسی که بگوید: «یَارَبِّ یَاأَللهُ یَارَبِّ یَاأَلله» تا نفسش قطع شود به او گفته می‌شود: لَبَّیْكَ، حاجتت چیست؟».

همچنین در روایتی دیگر فرمود: «لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ [9] پیوسته دعا محجوبست (و میانه آن و استجابتش حجاب و پرده‌‏اى حائل است) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (كه آنگاه پرده و حائل برطرف شود)» .

تأثیرات دعا

البته باید این را هم در نظر بگیریم که دعا به خودی خود،‌ عبادت است[10] و اگر دعایی مستجاب نشود؛ یا در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معناى طلب خیر است و بسیارى از خواسته‏‌هاى ما شرّ است نه خیر؛ یا مشابه آن مستجاب مى‏‌شود و یا اثر دعا در آینده‏‌ى خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه مى‌‏دهد و فورى مستجاب نمى‌‏شود.[11]

پی‌نوشت ها:

[1]. با استفاده از تفسیر نمونه، ج15، ص517

[2]. همان، ج18، ص221

[3]. (hawzah.net/fa/magazine/magart/4693/4694/36743)

[4]. وسائل‌الشیعة، ج7، ص88

[5]. همان

[6]. همان

[7]. روی عن الصادق ( علیه السلام ) فِی‌ مَنْ قَالَ: یَا الله یا الله عَشْراً، قِیلَ لَهُ: لَبَّیْكَ عَبْدِی سَلْ حَاجَتَكَ تُعْطَهُ «وسائل‌الشیعة، ج7، ص87»

[8]. اصول‌کافی، ج2، ص520

[9]. همان، ص492

[10]. همان، ص467 - بحار‌الانوار، ج90، ص302

[11]. با استفاده از تفسیر نور، ج10، ص279

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت رهروان ولایت

مطالب مرتبط:

نکات نهفته در ذکر «لا حول و لا قوة الّا بالله»

هزار و یک اثر ذکری شگفت انگیز

هر حاجتی که دارید با این عمل بگیرید !! 

هدیه‌ای برای برآورده شدن حوائج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.