تبیان، دستیار زندگی
برای غلبه بر افکار منفی یک فضای مثبت تقویت کننده برای خودتان تعبیه کنید. این کار می تواند شامل نوشتن شرح حال روزانه، کشیدن یک تابلوی نقاشی و یا انجام یک فعالیت هنری، گلکاری و باغبانی و ... باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمریناتی جهت غلبه بر افکار منفی

غلبه بر افکار منفی

پرسش: چند ماه است که یکی از بستگانم بطور ناگهانی و خیلی عجیب طی دو ماه سرطان گرفت و فوت کرد از آن زمان به بعد من همیشه احساس می کنم سرطان گرفتم یا در آینده مبتلا به بیماری خطرناکی خواهم شد. لطفا کمکم کنید این افکار منفی تمام زندگی من را فرا گرفته است.

پاسخ: برای غلبه بر افکار منفی این تمرینات را حتما انجام دهید:

یک فضای کاری مثبت تقویت کننده برای خودتان تعبیه کنید

این کار می تواند شامل نوشتن شرح حال روزانه، کشیدن یک تابلوی نقاشی و یا انجام یک فعالیت هنری، گلکاری و باغبانی، و یا رسیدگی به گلهای آپارتمانی و .. و یا هر فعالیت دیگری که هنگام انجام آن احساس شادمانی بیشتری کنید. فراموش نکنید هنگامی که برای فرار از افکار منفی، مشغول این فعالیتهای مثبت هستید، سعی کنید ذهن تان را از هر چیز و هر خاطره آزار دهنده ای پاک کنید.

از یک تا ده بشمارید

برخی از اوقات در کانون افکار منفی قرار داریم و امکان انجام هر کاری از ما گرفته می شود. در این شرایط برای آنکه از کوره در نروید در ذهن تان از یک تا ده بشمارید. با این کار شما به خودتان زمان می دهید که به حال طبیعی درآمده و بیشتر شرایط را تحت کنترل خود در آورید.

دست و صورت خود را با آب سرد بشویید و یا یک دوش آب ولرم بگیرید

وقتی علی رغم میل باطنی مان در یک محیط پر تنش قرار می گیریم، عصبی و تحریک پذیر شده و خشمی عمیق همه وجودمان را فرا می گیرد و در اصطلاح خونمان به جوش می آید و احساس می کنیم دست و صورت مان پر حرارت شده و نفس هایمان بیش از حد گرم و آتشین شده است. در این شرایط می توانید به سرعت دست و صورت خود را با آب سرد بشویید و یا یک دوش بیست الی سی دقیقه ای بگیرید.

بر روی یک موضوع متمرکز شوید

این موضوع می تواند هر چیزی باشد. جدی و یا حتی شوخی و مضحک. این موضوع می تواند تجدید یک خاطره بسیار خوشایند باشد که واقعا در گذشته برای شما رخ داده و یا تجسم و رویا پردازی در مورد موضوعی باشد که آرزو دارید برایتان رخ دهد. چشم هایتان را ببندید و بر روی این موضوع انتخابی متمرکز شوید. سعی کنید حتی جزییات را هم در ذهن تان مجسم کنید.

وقتی علی رغم میل باطنی مان در یک محیط پر تنش قرار می گیریم، عصبی و تحریک پذیر شده و خشمی عمیق همه وجودمان را فرا می گیرد و در اصطلاح خونمان به جوش می آید و احساس می کنیم دست و صورت مان پر حرارت شده و نفس هایمان بیش از حد گرم و آتشین شده است. در این شرایط می توانید به سرعت دست و صورت خود را با آب سرد بشویید.

تمرین:

استشمام بوی سیب

در حالت آرامش بر روی یک مبل راحت بنشینید و یا پاهایتان را دراز کرده و به پشتی تکیه دهید و چشمهایتان را ببندید. یک سیب سرخ را در ذهن تان تجسم کنید.

سیب را بردارید، آن را لمس کرده و سپس بو کنید. چاقوی میوه خوری را برداشته و این سیب سرخ زیبا را دو قسمت کنید. حالا مجددا این سیب را به چهار قسمت تقسیم کنید. تکه ها را کاملا از هم جدا کرده و در ظرف تان بچینید. هر یک از تکه ها را برداشته و با لذت تمام میل کنید.

این یک نمونه از تجسم است. شما می توانید این کار را با موضوعات دیگر نیز انجام دهید. خواهید دید که برای مدتی ذهنتان را تحت کنترل در آورده و از استرسها و نگرانی های محیط جدا شوید.

مشاوره روانشناسی

مشاور پاسخگو: عطاریان

تنظیم: گل محمدی

مرکز مشاوره


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره روانشناسی اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش مشاوره روانشناسی اینجا کلیک کنید.