تبیان، دستیار زندگی
جواد نکونام کاندیدای برترین بازیکن آسیاست اما اینکه او چقدر برای کسب این عنوان شانس دارد مشخص نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه ایرانی های فاتح توپ طلای آسیا


جواد نکونام کاندیدای برترین بازیکن آسیاست اما اینکه او چقدر برای کسب این عنوان شانس دارد مشخص نیست.


عزیزی و دایی

در چند سال اخیر همواره انتقادهای زیادی نسبت به نحوه انتخاب برترین بازیکن سال آسیا وارد بود که این انتقادها همچنان ادامه دارد. به اعتقاد بسیاری سه کاندیدای اصلی تصاحب جایزه برترین بازیکن آسیا لزوما برترین های فوتبال آسیا نیستند و تنها بر اساس قوانینی محدود و یک سویه انتخاب شده اند. بر اساس این انتقاد بازیکن واقعی برتر آسیا پیش از سال 2004 انتخاب می شد و تمام بازیکنانی که پس از این سال به عنوان برترین بازیکن آسیا انتخاب شدند تنها بر اساس قوانینی اشتباه و ناقص به این عنوان رسیدند.  کاندیداهای ایرانی مرد سال فوتبال آسیا و برترین های ایرانی فوتبال آسیا در سال های گذشته را مرور می کنیم:

فرشاد پیوس

*سال 1990 : فرشاد پیوس در رده بندی برترین بازیکنان آسیا دوم شد. او نقش زیادی در قهرمانی تیم ملی ایران در پیکارهای آسیایی پکن داشت، پس از کیم جو سونگ (36 امتیاز ، دوو رویالز) با 28 امتیاز دوم شد.

*سال 1991:  عبدالصمد مرفاوی در میان سه کاندیدای اصلی برترین بازیکن آسیا قرار گرفت و در نهایت سوم شد.

*سال 1993: "مهدی فنونی زاده " سوم شد. او در آن زمان برای تیم استقلال بازی می کرد.

دایی و عزیزی

*سال 1996 : خداداد عزیزی به عنوان نخستین ایرانی مرد سال فوتبال آسیا داشت. او به همراه علی دایی درخششی خیره کننده در جام ملت های 96 آسیا شد. او و علی دایی کاندیداهای اصلی مرد سال فوتبال آسیا بودند. در واقع رقیب اصلی خداداد برای کسب این عنوان علی دایی بود که البته موفق شد علی دایی را پشت سر بگذارد در رای گیری اول شود. در امتیاز آوری و رای گیری علی دایی پس از خداداد عزیزی به فاصله کمی در مکان دوم قرار گرفت و دومین بازیکن برتر آسیا شد.

 *سال 1997: " خداداد عزیزی " و " کریم باقری " ، دوم و سوم شدند. این اولین و آخرین باری بود که کریم باقری کاندیدای کسب عنوان برترین بازیکن آسیا می شد.

علی دایی

*سال 1999: علی دایی دومین بازیکنی در تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت که جایزه برترین بازیکن آسیا را تصاحب می کند. پس از اینکه او در پی درخشش در لیگ قهرمانان اروپا و گلزنی به تیم هایی همچون چلسی و میلان مرد سال فوتبال آسیا شد مجله رسمی فوتبال آسیا عکس او را با این ژست بر روی جلد برد.

کریمی و مهدوی کیا

*سال 2003: مهدوی کیا که پیش از این یک بار جایزه بازیکن برتر جوان آسیا را دریافت کرده بود عاقبت در سال 2003 مرد سال فوتبال آسیا شد.

*سال 2004 : چهارمین عنوان مرد سال با افتخار آفرینی  علی کریمی . بعد از عزیزی، دایی و مهدوی کیا این بار نوبت علی کریمی بود تا به این افتخار بزرگ برسد.

*سال 2010 : فرهاد مجیدی  میان سه کاندیدای اصلی قرار گرفت اما در نهایت دوم شد.

فرهاد مجیدی

*سال 2011:  هادی عقیلی دوم شد. قرار گرفتن او در جمع برترین های آسیا برای جامعه فوتبال ایران تعجب برانگیز بود.

*سال 2012: علی کریمی  دوم شد

و حالا سال 2013 و شاید جواد نکونام:

نام جواد نکونام در لیست سه بازیکن برتر سال آسیا دیده می‌شود و حالا او باید برای دریافت توپ طلا با «ها دائه سونگ» از کره جنوبی و «ژنگ ژی» از چین رقابت کند. نکونام که یکی از مهره‌های تاثیرگذار استقلال و تیم ملی در طول یک سال گذشته بوده، در این مدت توانسته سه بار بهترین بازیکن میدان شود که همین موضوع باعث شده کنفدراسیون فوتبال آسیا نام او را بین بازیکنان برتر قاره قرار دهد.

هر سه دفعه‌ای که جواد نکونام بهترین بازیکن یک مسابقه بین‌المللی شده، در دیدار ایران - لبنان بوده است. او یک بار در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی و دو بار هم در چارچوب مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا، بهترین بازیکن شده که هر در سه مسابقه، حریف ایران تیم ملی لبنان بوده است. اتفاقا برای کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات انتخابی جام جهانی با ارزش است و اینکه نکونام توانسته در چنین مسابقه‌ای بهترین بازیکن زمین شود، امتیاز بالایی از نظر AFC دارد.

ژنگ ژی بازیکن چینی هم سه بار در مسابقات بین المللی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شده است اما ها دائه سونگ بازیکن کره‌ای این لیست، دو بار به این موفقیت رسیده. بنابراین نکونام و ژنگ‌ژی شانس بیشتری برای دریافت توپ طلا دارند رقابت اصلی بین دو بازیکن ایران و چین است.

بخش ورزشی تبیان

منبع: