تبیان، دستیار زندگی
انتشارات کتاب نیستان،‌ گزیده ۳۰ سال داستان‌نویسی سید مهدی شجاعی را در قالب ۵ مجموعه داستان مستقل با موضوعات دفاع مقدسریال‌ اجتماعی،‌ طنز،‌ ادبیات دینی و ... منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 سال داستان‌نویسی شجاعی


انتشارات کتاب نیستان،‌ گزیده 30 سال داستان‌نویسی سید مهدی شجاعی را در قالب 5 مجموعه داستان مستقل با موضوعات دفاع مقدسریال‌ اجتماعی،‌ طنز،‌ ادبیات دینی و ... منتشر کرد.

سیدمهدی شجاعی

انتشارات کتاب نیستان گزیده 30 سال داستان‌نویسی سید مهدی شجاعی نویسنده نام‌آشنا و متعهد ادبیات داستانی را در قالب 5 مجموعه مستقل منتشر کرد  این مجموعه‌ها که شامل آثار دهه 50،‌ 60‌و 70 این نویسنده است،‌ پیش از این در قالب مجموعه‌های دیگر منتشر شده‌اند،‌ اما اینک به طور مستقل و موضوعی منتشر می‌شوند.

«ضریح چشم‌های تو»‌، «ضیافت»‌، «دوکبوتر،‌ دو پنجره،‌ یک پرواز»،‌ «از نیستان و دیگرستان»‌، «امروز بشریت» عناوین این 5 مجموعه را شکل می‌دهند.

«ضریح چشم های تو» اثری است که شجاعی در فراق سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی تألیف کرده است،‌ قلم شجاعی در این اثر نرم و گیرا است و ارزش‌های مورد تأیید نویسنده در متن مشاهده می‌شود.این مجموعه شامل هفت داستان کوتاه از سید مهدی شجاعی که گزیده‌ای از داستان‌های تالیف شده توسط شجاعی در دهه شصت است.

داستان‌های این مجموعه را از چندمنظر می‌توان آثاری شاخص و درخور اعتنا در پرونده کاری شجاعی به حساب آورد که بی شک مهمترینش ابداع نثری شاعرانه و حس‌انگیز و پیوند خورده با باورهای دینی نویسنده است که به عنوان مثال در موارد بسیاری باعث شده شجاعی در شخصیت پردازی داستانی خود به ایجاد یک پیوند میان انسان‌های حاضر در شخصیت هایش با شهدای کربلا بیاندیشد و با ترکیب ابعادی از حادثه عاشورا با مختصات امروزی روایتش دست به خلق داستانهایی تاثیرگذار بزند.

از سوی دیگر داستان‌های مجموعه ضریح چشمهای تو را می توان نمونه ای در خور اعتنا از داستان پردازی غیر شعاری به تناسی زمان و جغرافیای خلق این آثار دانست.

مجموعه داستان «ضریح چشم های تو» را انتشارات کتاب نیستان در 84 صفحه و با قیمت 5 هزار تومان منتشر کرده است.

«ضیافت» را می‌توان در زمره نخستین تجربه‌های این نویسنده در داستان‌نویسی کوتاه به شمار آورد، چرا که حاصل بسیاری از آنها داستان‌هایی است که شجاعی در ابتدای جوانی و سال‌های دهه پنجاه تالیف کرده است.

ضیافت از این منظر شامل داستان‌هایی است که ویژگی عمده آنها آرمان‌گرایی نویسنده‌اش و اصرار وی بر ترسیم چهارچوبی انتقادی است که از منظر آن؛ شجاعی نگاه نافذ و منتقد خود به پدیده‌های به طور عمده اجتماعی پیرامونش را، به چالش کشیده است.

این مجموعه در برگیرنده شش داستان کوتاه به نام‌های «خالد»، «بیست و یک سال تجربه»، «ناخلف»، «شکارچی ناخلف» و «تو گریه می‌کردی» است که در 68 صفحه به قسمت 4 هزار تومان منتشر شده است.

‌ انتشارات کتاب نیستان گزیده 30 سال داستان‌نویسی سید مهدی شجاعی نویسنده نام‌آشنا و متعهد ادبیات داستانی را در قالب 5 مجموعه مستقل منتشر کرد  این مجموعه‌ها که شامل آثار دهه 50،‌ 60‌و 70 این نویسنده است،‌ پیش از این در قالب مجموعه‌های دیگر منتشر شده‌اند،‌ اما اینک به طور مستقل و موضوعی منتشر می‌شوند.

«دو کبوتر،‌ دو پنجره،‌ یک پرواز» عنوان دیگر مجموعه داستان منتشر شده سید مهدی شجاعی است،‌  شجاعی دراین مجموعه داستان‌ها دفاع مقدسی خود را گردآوری کرده است. داستان «دو کبوتر،‌ دو پنجره،‌ یک پرواز» پیش از این در مجموعه «سانتاماریا» منتشر شده است‌.

شجاعی در داستان «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» به مسأله جبهه و جنگ می‌پردازد. در این داستان عشق و علاقه دوبرادر دو قلو به نام‌های رائد و حامد با زیبایی و هنرمندانه به تصویر کشیده می‌شود. عشقی که در تمام مراحل و امور زندگی از آن ها یک انسان می‌سازد و به نوعی این دو، مکمل و نیمه یکدیگر می‌باشند.

زاویه دید داستان به صورت تک گفتـاری (مـونـولـوگ) بـا زاویه دید اول شخص و با استفاده از جریان سیال ذهن و غافل گیری نوشته شده است.

«از نیستان و دیگرستان» مجموعه‌ای از داستان‌های دهه 70 شجاعی را تشکیل می‌دهد که شامل «ماه جبین،‌ «شیرین»، «برای زندگی»، «پارک دانشجو»، «ویروس»،‌ «دزد ناشی‌»،  «کار ناتمام شازده» است. شجاعی در این داستان‌ها دیدگاه‌های اجتماعی و انتقادی خود را بیان کرده است.

«امروز بشریت»‌ نیز مجموعه داستان‌های دهه 60 شجاعی را که عمدتاً‌ آثار طنز هستند،‌ در خود جای داده است، این مجموعه شش داستان کوتاه از شجاعی را در خود جای داده است،‌ که عبارت‌اند از «آخرین دفاع», «امروز بشریت», «آب در لانه», «یکی بیاید مرا تحویل بگیرد», «با یه جنگ چطوری»و «حساب پس‌انداز»

در مجموع این 5 عنوان کتاب  34داستان کوتاه از دهه 50،‌ 60 و 70 شجاعی گردآوری شده است،‌ که پیش از این داستان‌های «دوکبوتر،‌ دو پنجره،‌  یک پرواز»،‌ «ضریج چشم‌های تو» و «تویی که نمی‌شناختمت»‌ تبدیل به فیلم سینمایی شده‌اند.

هم‌چنین داستان کوتاه «پارک دانشجو» از مجموعه «از نیستان و دیگرستان» پیش از این در دوازدهمین شماره مجله نیستان منتشر و موجب تعطیلی این مجله شد و داستان کوتاه «ویروس» که در مجموعه «سانتاماریا» منتشر شده بود،‌ نیز نگاهی به اتفاقات 18 تیر سال 1378 دارد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: تسنیم