تبیان، دستیار زندگی
وام گرفتن از بانک ها مانعى ندارد، و در صورتى که طبق عقود شرعیّه باشد مبلغ اضافه ای را که مى پردازند ربا نیست، ولى باید عقدی که فیمابین طرفین بسته می شود معلوم باشد که تحت چه عنوانی واقع شده است و وام را براى هر کارى مى گیرند باید مطابق قرارداد عمل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم معامله با بانک

وام

وام گرفتن از بانک ها مانعى ندارد، و در صورتى که طبق عقود شرعیّه باشد مبلغ اضافه ای را که مى پردازند ربا نیست، ولى باید عقدی که فیمابین طرفین بسته می شود معلوم باشد که تحت چه عنوانی واقع شده است و وام را براى هر کارى مى گیرند باید مطابق قرارداد عمل کنند.


در این مقاله چند پرسش و پاسخ را در باب احکام اقتصادی مطرح خواهیم کرد:

سوال: سپردن پول به حساب بانك‏ها و دریافت جایزه چه حکمی دارد؟

مراجع عظام تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر هنگام گذاشتن پول شرط سود یا شرکت در قرعه کشی نشود، اشکال ندارد. (آیة الله تبریزى، جواد، استفتاءات، س 2135؛ آیة ‏الله مكارم، مکارم، استفتاءات جدید، ص 585، ج 2، س 1695، صافى گلپایگانى، لطف الله، جامع الأحكام، ج‌2، ص 303، س 1989 و 2004؛ آیة  الله فاضل لنكرانى ره، محمد، جامع المسائل، ج‌1، ص 274، سۆال 1098؛ آیة ‏الله خامنه‏اى، سید علی، اجوبة الاستفتاءات، س 1945 و 1946، ؛ آیة ‏الله وحید خراسانی، حسین، توضیح‏المسائل، م 2862؛ امام خمینی، سید روح اللّه، توضیح المسائل، م 2858؛ بهجت، محمد تقى، رساله توضیح المسائل، ضمائم، ص 3، م 22 . آیة ‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 476؛ آیة ‏الله سیستانى، سایت معظم له، بخش بانک.)

تبصره 1. بین انگیزه و شرط تفاوت هست. بنابراین اگر پول را به انگیزه شركت در قرعه كشى پس انداز كند، اشكال ندارد و آنچه كه اكنون در بانك‏ها و مۆسسه‏هاى خصوصى رایج است، به همین صورت است.

تبصره 2. از نظر آیت‏اللّه سیستانى، مشتریان مى‏توانند جایزه را بگیرند ولى باید نصف آن را به فقیر متدین بدهند.

سوال: گاهی مبلغی در بانک در حساب ما می ماند. بانک به صورت خودکار طبق قانونی که دارد یک درصدی به حساب ما اضافه می کند. آیا این پول سود می شود یا خیر؟

نظر اکثر مراجع عظام تقلید به شرح زیر می باشد:

اگر بانک وکیل باشد که از سوى سپرده گذار (از طریق اجراى عقود شرعى) معامله شرعى انجام دهد، گرفتن سود اشکال ندارد، ولى اگر سپرده به صورت قرض به شرط سود باشد، دریافت سود حرام است. (خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1926 و 1940؛ نورى، توضیح المسائل، مسائل مستحدثه؛ تبریزى، استفتاءات، س 2120 ؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1383 و 1377 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1094 و 1095 و ج 2 س 1003 ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1990 و 1991 ؛ بااستفاده از نرم افزار پرسمان)

آیات عظام بهجت ره و وحید خراسانی دام ظله: گرفتن سود سپرده‏گذارى، ربا و حرام است مگر آن که با بانک معامله شرعى [حقیقی] انجام شود. براى مثال بانک جنسى را [هر چه که باشد] به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد به شرط این که مبلغى را تا مدت معیّنى به بانک قرض بدهد. (بهجت، توضیح المسائل، م 2283؛ تماس تلفنی با دفتر آیة الله وحید خراسانی دام ظله)

سوال: آیا در گرفتن وام بایستی از بانک پرسیده شود که این وام قرض است یا مضاربه و یا مشارکت؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

وام گرفتن از بانک ها مانعى ندارد، و در صورتى که طبق عقود شرعیّه باشد مبلغ اضافه ای را که مى پردازند ربا نیست، ولى باید عقدی که فیمابین طرفین بسته می شود معلوم باشد که تحت چه عنوانی واقع شده است و وام را براى هر کارى مى گیرند باید مطابق قرارداد عمل کنند. (آیة الله سیستانی: (و چنانچه بر اساس عقد صحیح نباشد و بانک دولتی باشد، مى توانید مبلغ را به نیت مجهول المالک گرفته سپس با اذن حضرت آیة الله به عنوان قرض براى خود بردارید و آن را در همان جهتی که طبق ضوابط وام به شما داده شده به مصرف برسانید)؛ استفتا از سایت دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئیست)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله ـ جامع الاحکام، ج 2

آیة الله تبریزى ره، استفتاءات

آیة ‏الله خامنه‏اى دام ظله، اجوبة الاستفتاءات

مطالب مرتبط:

حکم معامله با بهایی

حکم چند معامله را بدانید

احکام اقاله (بر هم زدن معامله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.