تبیان، دستیار زندگی
استفاده افراد از گنهای لاغری، گوشواره لاغری و چسبها و تبلیغات ماهوارهای برای کاهش وزن اثرات زیادی در کاهش وزن نخواهند داشت و اگر هم کاهش وزن به دنبال داشته باشند اثرشان موقتی است و با عوارضی نیز همراه خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان تهرانی چاق ترند یا مردان؟


استفاده افراد از گن‌های لاغری، گوشواره لاغری و چسب‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای برای کاهش وزن اثرات زیادی در کاهش وزن نخواهند داشت و اگر هم کاهش وزن به دنبال داشته باشند اثرشان موقتی است و با عوارضی نیز همراه خواهد بود.

دانشمند برتر جهان اسلام با اشاره به اینکه 25 میلیون ایرانی چاق و اضافه وزن دارند، گفت: طی تحقیات بر روی 15 هزار نفر توانستیم آمار سیگاری‌ها و بیماری دیابت و چاقی را در شرق تهران کاهش دهیم.  دکتر فریدون عزیزی در نشست خبری چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به اینکه در ایران حدود 25 میلیون نفر یعنی معادل یک‌سوم جمعیت یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، اظهار داشت: براین اساس 8 میلیون ایرانی چاق هستند و 17 میلیون اضافه وزن دارند، بنابراین چاقی به عنوان یک بیماری خاص مورد توجه قرار گرفته است چرا که  چاقی شیوع فزاینده در دنیا و ایران داشته است.

چاقی

شیوع چاقی بعد از جنگ جهانی دوم

عزیزی افزود: قبل از جنگ جهانی اول بیشتر انسان‌ها از کم‌وزنی رنج می‌بردند چرا که مواد غذایی کم بود و فعالیت بدنی زیاد و در ادامه نیز امکانات مناسب و صنعتی وجود نداشت و بیشتر افراد به کم وزنی دچار بودند اما بعد از جنگ جهانی دوم و توسعه صنعت و ماشین‌آلات و افزایش تولید مواد غذایی و در دسترس بودن مواد در همه فصول و اصل مهم بی‌تحرکی باعث شد که افراد در کل دنیا به سمت اضافه وزن و چاقی بروند.

وی تصریح کرد: همچنین از بین رفتن بیماری‌های واگیردار و عفونی با واکسیناسیون و رعایت بهداشت مناسب باعث شد افراد عمر طولانی‌تری داشته باشند و اکثریت آنها به سنین بزرگسالی برسند که با کاهش فعالیت به سمت چاقی پیش روند.

عزیزی به اضافه وزن و چاقی در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران حدود 25 میلیون نفر یعنی معادل یک سوم جمعیت یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند که اگر بخواهید اضافه وزن را از چاقی جدا کنید 8 میلیون ایرانی چاق هستند و 17 میلیون اضافه وزن دارند.

این دانشمند برتر جهان اسلام با بررسی وزن در افراد بالای 20 سال بیان داشت: 45 درصد مردان و 57 درصد زنان دچار اضافه وزن و چاقی‌اند. تعریف اضافه وزن از چاقی جدا دانست، اضافه وزن موقعی ایجاد می‌شود که افزایش وزن است و لیکن هنوز به درجه وزن زیاد و یا چاقی نرسیده‌اند.

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نمای توده بدنی اشاره داشت و افزود: اگر وزن فرد را بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد برمبنای متر به توان دو کنیم حاصل تقسیم اگر عدد 25 به پایین باشد وزن فرد مناسب است، بنابراین اگر عدد حاصل شده بین 25 تا 30 باشد اضافه وزن محسوب می‌شود و عدد 30 به بالا چاقی است که 30 تا 35 چاقی درجه یک، 35 تا 40 چاقی درجه دو و 40 به بالا چاقی مفرط است.

هر چه چربی اشباع کمتر باشد کالری کلی کمتر است و این مهم‌تر است و نکته مهمتر آموزش عمومی مردم در مورد مسائل مربوط به چاقی است زیرا اگر اطلاعات عمومی افزایش پیدا کند کمک بیشتری در این زمینه خواهد کرد.براین اساس طی تحقیات بر روی 15 هزار نفر توانستیم آمار سیگاری‌ها و بیماری دیابت و چاقی را در شرق تهران نیز کاهش دهیم

عزیزی به مسئله چاقی شکم اشاره داشت و گفت: تجمع چربی در داخل احشا یا شکم را چاقی شکمی گویند که به دنبال آن عوارض قلبی و عروقی و مشکلات شدید رخ می‌دهد و چاقی شکمی خود به صورت مستقل عوارض بیشماری را در پی دارد. نکته مهم در چاقی، مسئله دیابت نیز هست چرا که آنچه در قرن 21 جوامع بشری را به خود مشغول کرده همه‌گیری از چاقی و دیابت است و هر چقدر چاقی افزایش یابد دیابت نیز افزایش می‌یابد.

وی به آمار شهر تهران اشاره داشت و گفت: 60 درصد مردها و 70 درصد خانم‌ها در تهران دچار اضافه وزن هستند و اگر نمای توده بدنی بالای 30 را در نظر بگیریم 15 درصد مردها و 25 الی 30 درصد خانم‌ها شامل آن می‌شوند.

این دانشمند برتر جهان اسلام مشکلات اضافه وزن و چاقی را در حوزه‌های دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته قلبی، سرطان، مشکلات مفاصل همچون آرتروز و افزایش سنگ کیسه صفرا عنوان کرد و افزود: بیماری دستگاه ادراری نیز در این دسته از افراد شایع‌تر است؛ همچنین بیماری‌های تنفسی در افراد خیلی چاق نیز شایع‌تر است.

وزن کردن با ترازو

عزیزی عوامل اضافه وزن و چاقی را از چند دسته بررسی کرد و گفت: عامل ژنتیکی نیز در بروز اضافه وزن و چاقی نقش دارند اما اگر عوامل محیطی نیز نباشد شیوع زیادی نخواهیم داشت. متأسفانه سبک و شیوه زندگی افراد باعث شده که افراد فعالیت کمتری داشته باشند و در کنار آن مصرف مواد غذایی بیشتر که در ادامه به اضافه وزن و چاقی منجر می‌شود.

عزیزی تردد افراد با وسایل نقلیه به جای دوچرخه و پیاده‌روی و در دسترس بودن مواد غذایی در تمام فصول و افزایش قدرت خرید مردم را عوامل دیگری در بروز چاقی و اضافه وزن عنوان کرد.

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی اصلاح شیوه زندگی را مهمترین مسئله در پیشگیری اولیه و ابتدایی در چاقی عنوان کرد و افزود: به صورت عام سبک زندگی ما در تمام جهات دچار اشکال است و نه تنها در امر تغذیه مشکل داریم بلکه در  مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز باید تغییراتی در سبک زندگی خود دهیم.حال باید به این فکر کنیم که اگر شخصی چاق شده چه باید انجام دهیم. متأسفانه در این امر تمهیدات زیادی نداریم و بیشتر داروهایی که برای کاهش وزن تولید شده با عوارضی  همراه بوده است و قوی‌ترین داروها نیز نمی‌‌تواند بیشتر از 7 تا 8 کیلوگرم از وزن فرد بکاهد.

وی به اعمال جراحی اشاره داشت و گفت: این دسته از اعمال جراحی نیز که برای درمان چاقی به کار می‌رود عوارض خاص خود را دارد اما برای بعضی از بیماران می‌تواند مفید باشد.

عزیزی به قرصهای لاغری موجود در بازار اشاره داشت و گفت: قرصهای غیر طبی که از چین یا کشورهای دیگر وارد می‌شوند با عوارض زیادی همراهند اما قرص‌هایی در ایران وجود دارند که مورد تائید وزارت بهداشت هستند و بین 3 تا 5 کیلو از وزن می‌کاهند که عوارض کمتری بجا می‌گذارند البته مصرف آن باید توسط پزشک معالج تجویز شود.

وی قرص‌های موجود در عطاری را تائید نکرد و گفت: این داروها نیز می‌توانند خطرات جبران ناپذیر و غیر قابل برگشتی داشته باشند.

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی به استفاده افراد از گن‌های لاغری، گوشواره لاغری و چسب‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای برای کاهش وزن اشاره داشت و افزود: استفاده از این موارد اثرات زیادی در کاهش وزن نخواهند داشت و اگر هم کاهش وزن به دنبال داشته باشند اثرشان موقتی است و با عوارضی نیز همراه خواهد بود.

به صورت عام سبک زندگی ما در تمام جهات دچار اشکال است و نه تنها در امر تغذیه مشکل داریم بلکه در  مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز باید تغییراتی در سبک زندگی خود دهیم.حال باید به این فکر کنیم که اگر شخصی چاق شده چه باید انجام دهیم. متأسفانه در این امر تمهیدات زیادی نداریم و بیشتر داروهایی که برای کاهش وزن تولید شده با عوارضی  همراه بوده است و قوی‌ترین داروها نیز نمی‌‌تواند بیشتر از 7 تا 8 کیلوگرم از وزن فرد بکاهد

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی به نظارت بیشتر بر مواد غذایی و فست‌فودها اشاره داشت و افزود: هر چه چربی اشباع کمتر باشد کالری کلی کمتر است و این مهم‌تر است و نکته مهمتر آموزش عمومی مردم در مورد مسائل مربوط به چاقی است زیرا اگر اطلاعات عمومی افزایش پیدا کند کمک بیشتری در این زمینه خواهد کرد.براین اساس طی تحقیات بر روی 15 هزار نفر توانستیم آمار سیگاری‌ها و بیماری دیابت و چاقی را در شرق تهران نیز کاهش دهیم.

عزیزی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان برخی از استانهای کشورمان مانند سیستان و بلوچستان از کم وزنی رنج می‌برند ولی در همین سنین دیگر استانها به سمت چاقی و اضافه وزن پیش رفته اند، مثلأ در تهران 10 سال قبل درصد اضافه وزن و کم وزنی یکسان بود ولی در حال حاضر آمار چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان افزایش یافته است. بطوریکه نسبت اضافه وزن 18 درصد و کم وزنی 6 درصد است و در سطح کشور نیز این نسبت کم وزنی و چاقی بین 3 تا 23 درصد است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : تسنیم و مهر