تبیان، دستیار زندگی
آیا انسان می‌تواند در نماز و روز مقلد دو مرجع باشد، به این معنی كه نمازش را در محل كار شكسته بخواند و روزه‌اش را به فتوای مرجع دیگر بگیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟

مراجع تقلید

سوال: پسران و دختران از چه سالی مكلف می‌شوند و خود را برای تقلید آماده می‌كنند؟

جواب: سن بلوغ پسران 15 سال قمری است یعنی از 15 سال شمسی 163 روز و 6 ساعت كمتر است و سن بلوغ دختران 9 سال قمری است یعنی از 9 سال شمسی 97 روز و 22 ساعت و 48 دقیقه كمتر است. (ر.ک جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی)

سوال: فردی كه قبل از رسیدن به سن تكلیف برابر فتوای امام ـ ره ـ عمل می‌نموده و در زمان رسیدن به سن تكلیف امام ـ رحمه الله ـ ارتحال فرمودند آیا می‌تواند از امام تقلید كند یا خیر؟

جواب: بنابر نظر مقام معظم رهبری اگر تقلید شخص غیر بالغ از مجتهد جامع الشرایط به نحو صحیح محقق شده باشد تقلید وی در زمان حیات مجتهد برای باقی ماندن بعد از بلوغ بر تقلید همان مجتهد بعد از فوتش كافی است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ص34, س21, فتوای مقام معظم رهبری)

سوال: آیا تبعیض در تقلید را جایز می‌دانید یا خیر؟

جواب: اگر اعلمیت ثابت یا محتمل نباشد، جایز است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, ص9 ,س8)

سوال: آیا انسان می‌تواند در نماز و روز مقلد دو مرجع باشد، به این معنی كه نمازش را در محل كار شكسته بخواند و روزه‌اش را به فتوای مرجع دیگر بگیرد؟

جواب: با علم به اینكه یكی از دو فتوا صحیح نیست، نمی‌تواند به این دو فتوا عمل كند و باید تقلید از اعلم یا محتمل الاعلمیه نماید و اگر ممكن نیست به فتوای یكی عمل كند. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره),ج1,س9)

سوال: آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟ در صورت جواز، نسبت به مسائل مستحدثه كه نمی‌توان نظر مجتهد را راجع به آن به دست آورد چگونه باید عمل كرد؟

جواب: اشكال ندارد و نسبت به مسائلی كه فتوای میت معلوم نیست باید از حیّ اعلم تقلید كند. ولی در هر صورت در این زمینه آراء مختلف است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1,س20)

سوال: زن شوهردار چگونه باید تقلید كند و آیا می‌تواند مجتهد دیگری داشته باشد و اگر می‌تواند منافاتی با لزوم اطاعت زن از شوهر دارد یا خیر؟

جواب: زن در تقلید مستقل است ولی در امور زناشویی باید از شوهر اطاعت كند و بدون اجازه شوهر نمی‌تواند از منزل خارج شود. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1,س25)

سوال: كسی كه فریضه‌ی حج را نیابتاً برای كسی انجام می‌دهد، آیا باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نماید یا طبق فتوای مرجعی كه میّت قبلاً تقلید می‌كرده؟

جواب: باید طبق فتوای مرجع خودش عمل كند، مگر آنكه در موقع عقد اجاره شرط شده باشد كه رعایت نظر مرجع تقلید منوب عنه را نیز بنماید.

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

چرا باید تقلید کرد؟

شرایط تغییر مرجع تقلید

ملاک و معیار در تحقق تقلید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.