تبیان، دستیار زندگی
مکانیک مهندسی هم شالوده و هم چارچوب اغلب شاخه های مهندسی است. بسیاری از مباحث در رشته هایی مانند: مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا فضا، مهندسی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه اول

 اهداف: دید کلی نسبت به رشته های مربوط به سازه و معرفی مفهوم سازه، قالب سازه و متدبندی پروژه و علوم مرتبط

مقدمه

مکانیک مهندسی هم شالوده و هم چارچوب اغلب شاخه های مهندسی است. بسیاری از مباحث در رشته هایی مانند: مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا فضا، مهندسی کشاورزی و البته در خود مهندسی مکانیک، مبتنی بر دروس استاتیک و دینامیک است حتی در حوزه هایی مانند برق، دست اندرکاران حرفه ای در جریان بررسی اجزای الکتریکی یک دستگاه رباتی و یا یک فرایند ساخت، ممکن است ابتدا به تحلیل مکانیکی نیاز پیدا کنند.

بنابراین درس های مکانیک مهندسی در برنامه های درسی رشته های مهندسی نقش مهمی پیدا می کند مخصوصاً رشته ی عمران و سازه که ما در این پروژه با آن سروکار داریم. این درس نه تنها درس مهمی می باشد بلکه به دانش آموزان و کاربران این امکان را می دهد که سازه ها را کاملاً درک کنند و در نقشه کشی و تحلیل آن ها صاحب نظر شوند و از قدرت بیش تری در تحلیل سازه بهره مند شوند.

هدف بعدی از مطالعه ی علم مکانیک مهندسی که جزیی از آن استاتیک می باشد، پرورش قدرت پیش بینی اثر نیرو و حرکت است که در این پروژه بسیار حائز اهمیت است و در عین حال تحقق بخشیدن به کارکردهای طراحی خلاق مهندسی است یعنی رسیدن به نقطه ای که خود شما به طراحی سازه دست بزنید و سازه ها را خود با تحلیل و خلاقیت خود طراحی کنید.

البته این توانایی تنها با بدست آوردن اصول فیزیکی و استاتیکی حاصل نمی شود بلکه با آگاهی بر مواد و مصالح به کار برده شده در سازه های بدست می آید. به عنوان مثال در پروژه ما مواد و مصالح باید بهترین باشد تا نتیجه ی کار  بهترین بازده را داشته باشد.

از دیگر بخش های این پروژه و کلاً رشته های مهندسی بخش نرم افزاری و کامپیوتری آن می باشد که به کمک آن ها هم می توان ادراک را بالاتر بود و هم کارها را ساده تر کرد به عنوان مثال در این پروژه با استفاده از اتوکد دست به طراحی سازه ها و نقشه کشی آن ها می زنیم و با استفاده از نرم افزاری هم چون SAP2000 به تحلیل سازه و طراحی هرچه زیباتر سازه ها می پردازیم.

در بخش دیگر تعریف سازه و مفهوم آن را پیش رو داریم (هر نوع ساخته دست انسان را سازه می گویند)، مسئله مهم  که برای تحلیل سازه ها (اعم از: قاب ها، ماشین ها و خرپاها که  در جلسات بعد توضیح داده می شود) مطرح است، این است که باید اصول نیرو و قوانین آن و از همه مهم تر اصل تعادل را به طور بنیادی درک کنیم تا آن ها را در تحلیل سازه به کار ببندیم.

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه اول
طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه اول

تکلیف: مقاله بر روی انواع سازه ها و آشنایی با آن ها

محل بازدید/ اردو/ خرید: رفتن به شهر و شهربازی ها و دیدن سازه های متفاوت

مطالب مرتبط:

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه دوم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه سوم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه چهارم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه پنجم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه ششم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه هفتم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه هشتم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه نهم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه دهم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه یازدهم

طراحی و ساخت سازه های ماکارونی - جلسه دوازدهم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تنظیم: فاطمه گودرزی