تبیان، دستیار زندگی
رییس سابق پلیس سابق راهور تهران و کارشناس حمل و نقل ترافیک نبود قطعه کاتالیست بر روی خودروها را مهمترین عامل آلاینده شهر‌ها اعلام کرد. سید هادی هاشمی در مناظره شبکه اول سیما با موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: حرکت کند مدیران سبب شده که عرصه محیط زیست بر مردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زور هیچ کس به صنایع آلوده نمی‌رسد!


رییس سابق پلیس سابق راهور تهران و کارشناس حمل و نقل ترافیک نبود قطعه کاتالیست بر روی خودروها را مهمترین عامل آلاینده شهر‌ها اعلام کرد. سید هادی هاشمی در مناظره شبکه اول سیما با موضوع آلودگی هوا، اظهار کرد: حرکت کند مدیران سبب شده که عرصه محیط زیست بر مردم ما روز به روز کمتر شود به گونه‌ای که اکنون بسیاری از شهروندان نمی‌توانند در تعداد زیادی از روزهای سال وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و اوضاع به گونه‌ای شده که گویی محیط زیست متولی نداشته و هر کس هر تصمیمی که بخواهد می‌گیرد.

آلودگی هوا - جلسه هفتم

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که احمدی نژاد شهردار تهران بود از دولت خواست که به دلیل شرایط ترافیکی اطراف نمایشگاه بین‌المللی آنرا از سطح شهر خارج کند که در همان زمان نیز شهر آفتاب برای این کار در نظر گرفته شد اما زمانی که ایشان رییس جمهور شدند، این اقدام متوقف شد.

وی با بیان اینکه مردم تهران باید خودشان را برای زندگی به دست باد بسپارند افزود: سند راهبردی و انجام وظایف دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا در سال 59 به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و در همان زمان قرار شد که گازهای خروجی اتومبیل‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما 15 سال بعد وزارت صنایع مسئول شد تا ساز و کار اجرایی آن را تضمین کند و سپس این امر 17 سال تاخیر افتاد که در نهایت در سال 81 استاندارد یورو1 تصویب شد.

هاشمی ادامه داد: سپس استاندارد یورو2 با 9 سال تاخیر مستقر شده و با وجود تلاش‌های بسیار سازمان حفاظت محیط زیست خودروسازان موظف به استاندارد یورو4 تا ابتدای سال 92 شدند که باز هم استقرار این استاندارد به تاخیر افتاد.

در سال 82 که شرکت ایران خودرو بنا بر پیشنهاد یکی از کارشناسان کنیستر را برداشت باعث شد تا علاوه بر منواکسید کربن و HC آلاینده‌های بنزن و آزبست نیز در هوای شهر تهران افزایش پیدا کند. نه مجلس بر روی دستگاه‌ها به ویژه خودروسازان نظارت کرده نه وزارت صنایع و نه موسسه استاندارد که هیچ جا وارد موضوع آلودگی هوا نمی‌شود

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: ما نه تنها قوانین و مقررات را به موقع انجام ندادیم بلکه نظارت را از سوی صنایع برداشتیم چرا که در کشور ما رسم شده سازمان‌ها با یکدیگر خودمانی شوند و هماهنگ عمل کنند که آسیب‌ آن هم به جامعه می‌رسد.

هاشمی اظهار کرد: در سال 82 که شرکت ایران خودرو بنا بر پیشنهاد یکی از کارشناسان کنیستر را برداشت باعث شد تا علاوه بر منواکسید کربن و HC آلاینده‌های بنزن و آزبست نیز در هوای شهر تهران افزایش پیدا کند. نه مجلس بر روی دستگاه‌ها به ویژه خودروسازان نظارت کرده نه وزارت صنایع و نه موسسه استاندارد که هیچ جا وارد موضوع آلودگی هوا نمی‌شود.

هاشمی با بیان اینکه خودروهای دارای کاتالیست 0.03 درصد حجم، منوکسیدکربن تولید می‌کنند،‌ افزود: بر اساس مطالعه مراکز فنی مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست خودروهایی که کاتالیست ندارند 84 برابر خودروهایی که این قطعه را دارند آلودگی ایجاد می‌کنند.

سند راهبردی و انجام وظایف دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا در سال 59 به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و در همان زمان قرار شد که گازهای خروجی اتومبیل‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما 15 سال بعد وزارت صنایع مسئول شد تا ساز و کار اجرایی آن را تضمین کند و سپس این امر 17 سال تاخیر افتاد که در نهایت در سال 81 استاندارد یورو1 تصویب شد

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک افزود: در سال 91 از 500 هزار خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند، 14 درصد یا به عبارتی 70 هزار خودرو از نظر گازهای آلاینده رد شدند که این تعداد خودرو معادل دو میلیون و 100 هزار خودروی سالم آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی خطاب به صالحی‌نیا - معاون وزیر صنعت که اعلام کرده بود وزارت صنایع تا کنون همه استانداردها را رعایت کرده افزود: ما آبرو داریم می‌کنیم که شما دلخور نشوید اما اگر مردم بدانند خودروهای تولید داخل در جاده‌ها چه بلایی بر سرشان می‌آورد هیچگاه سوار آنها نخواهند شد. به گفته وی در مراکز معاینه فنی قطعه کربن کنیستر و کاتالیست بررسی نمی‌شود. وی با بیان اینکه دیگر زور پلیس هم به صنایع آلاینده نمی‌رسد افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس استاندارد موسسه ملی استاندارد خودروها را پلاک می‌کند اما تا حدی می‌تواند در مقابل دیگران بایستد و اکنون دیگر زور هیچ کس به صنایع نمی‌رسد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا