تبیان، دستیار زندگی
شرکت موتورولا با امضای قراردادی با یک شرکت فناوری چاپ سه بعدی قصد دارد برخی قطعات مورد نیاز خود را برای ساخت تلفنهای هوشمندی که برای کاربران شخصی سازی می شود به صورت سه بعدی تهیه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید موتورولا با چاپ سه بعدی


شرکت موتورولا با امضای قراردادی با یک شرکت فناوری چاپ سه بعدی قصد دارد برخی قطعات مورد نیاز خود را برای ساخت تلفن‌های هوشمندی که برای کاربران شخصی‌سازی می‌شود به صورت سه بعدی تهیه کند.

پروژه Ara را به می شناسید؟ پروژه ای که در صورت رسیدن به نقطه نهایی به کاربران اجازه می دهد قطعات سخت افزاری تلفن های هوشمند خود را در صورت خرابی یا نیاز به ارتقاء، تعویض کنند.

تولید موتورولا با چاپ سه بعدی

اما حالا موتورولا اعلام کرده که کار بر روی جنبه های تئوری و ظاهری پروژه کافی است و از امروز بخش عملی پروژه، یک شریک سخت افزاری هم دارد.

شرکت موتورولا موبیلیتی با روی آوردن به فناوری چاپ سه بعدی تلاش می کند از این فناوری به عنوان راهی برای ساخت قطعاتی مطابق با نیاز کاربر به منظور شخصی سازی تلفن های هوشمند استفاده کند.

این شرکت با شرکت سیستمهای سه بعدی قرار دادی امضا کرده که درقالب آن با استفاده از فناوری سه بعدی قطعاتی چون قاب تلفنهای هوشمند را تولید کند.

بدین ترتیب تایید شده که شرکت 3D Systems  فعال در عرصه چاپ سه بعدی، قرار است در ادامه این پروژه وظیفه کار بر روی بخش های سخت افزاری آن را بر عهده گیرد. مسئولین 3D سیستمز گفته اند که در این همکاری با موتورولا کار آماده سازی ملزومات و بسترهای لازم برای پروژهAra  انجام خواهد شد.

بر اساس توافق های اولیه، این همکاری بلندمدت خواهد بود و در صورتی که 3D سیستمز بتواند با موفقیت شناسایی متریال ها و ایجاد بسترهای تولید قطعات و ماژول ها را برای به انجام رساند، می تواند در پروسه تولید تلفن های هوشمند و ماژول های مربوطه نیز با موتورولا همکاری داشته باشد.

هنوز توضیح دقیقی در مورد سطحی از دسترسی که پروژه Ara در نهایت برای ساخت تلفن ها به کاربران می دهد داده نشده، اما موتورولا امیدوارانه در حال حرکت به سوی عملی کردن طرح تلفن هوشمند ماژولار است و می خواهد آن را برای کاربران واقعیت بخشد

موتورولا امیدوار است در قالب پروژه Ara تلفنهای هوشمندی عرضه کند که شکل آنها متغیر باشد و کاربران بتوانند با افزودن ویژگیهایی به آن شکل مدنظر خود را فراهم کنند. برای مثال قالب اسکلتی تلفن تولید می شود و پس از آن کاربر می تواند ویژگیهای مدنظر خود را برای تلفن هوشمند مورد نظر اعمال کند، برای مثال ممکن است یک کاربر امکان اتصال وایرلس را رها کند تا عمر باطری خود را افزایش دهد.

درحال حاضر تلفن هوشمند شخصی سازی شده تنها یک مفهوم اولیه است که موتورولا با همکاری دیو هاکنز طراح هلندی تلاش می کند آن را با نام فون بلاک عرضه کند.

به اعتقاد اَوی ریاشِنتل، مدیر شرکت 3Dسیستمز: «پروژه Ara، سادگیِ تولید و سفارشی سازی یک محصول توسط شرکت ها و آدم های معمولی را به واقعیت تبدیل می کند».

تولید موتورولا با چاپ سه بعدی

طبق گفته های آقای ریاشنتل، چاپ سه بعدی می تواند در این زمینه سطح جدیدی از پایداری، کیفیت و شخصی سازی را ایجاد کند که توان به چالش کشیدن جاه طلبی های جهانی شرکت های بزرگ را دارد.

هنوز توضیح دقیقی در مورد سطحی از دسترسی که پروژه Ara در نهایت برای ساخت تلفن ها به کاربران می دهد داده نشده، اما موتورولا امیدوارانه در حال حرکت به سوی عملی کردن طرح تلفن هوشمند ماژولار است و می خواهد آن را برای کاربران واقعیت بخشد.

استفاده از فناوری سه بعدی می تواند برای قاب، قالب و اسکلت بندی و حتی مدارهای الکتریکی کارآمد باشد اما از این سیستم نمی توان در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده کرد.

با این توضیح و توصیف ها، احتمالاً در آینده از  Ara، و پروژه ها و محصولات مشابه بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. و همین طور از کاربردهای خلاقانه چاپ 3 بعدی.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی، مهر